۰
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۲

نابسامانی اقتصادی، عامل اصلی هرج و مرج در جامعه

شهراد شاهرخی طهرانی
نابسامانی اقتصادی، عامل اصلی هرج و مرج در جامعه
اگر بخواهیم ریشه یابی کنیم در خواهیم یافت که جامعه نیازمند نیروی حیات است تا بتواند مسیر تکامل و پیشرفت را طی کند و دستاورد‌های تازه‌ای را برای خود به وجود آورد، و این نیازمند انگیزه‌ای است که بایستی به افراد جامعه تزریق شود و این انگیزه و اشتیاق، «اقتصاد رو به رشد است که در جهت منافع مردم باشد»؛ اما متأسفانه ‌می‌بینیم که مغزهای اقتصادی از کار افتاده‌اند و چرخه اقتصاد به دست عده‌ای سودجو در مملکت افتاده است که صرفا ‌می‌خواهند پول اقتصاد کشور را به جیب زده و با ایجاد بی‌نظمی در اقتصاد و دلال بازی پول مملکت را بی‌ارزش کرده و اقتصاد کشور را به سمت مرگ مطلق ببرند. بر این اساس آیا ‌می‌دانید چه بر سر اقشار فرو دست جامعه خواهد آمد؟ و چه آنارشی و به هم ریختگی‌ای در جامعه به وجود ‌می‌آید؟ که البته تا الان هم این هرج و مرج ایجاد شده است و خشونت در اجتماع غوغا ‌می‌کند و باعث شده که مردم به جان هم بیفتند و یا دست به خشونت و آشوب بزنند.
اگر جلوی برخی ریخت و پاش‌ها و سودجویی‌ها گرفته نشود شرایط جامعه به سمتی پیش ‌می‌رود که ممکن است از کنترل خارج شود و دیگر نتوان این وضعیت را سامان بخشید. وقتی نبض حیات اقتصادی ضعیف ‌می‌شود به مراتب زندگی مردم مخصوصا قشر متوسط و فرو دست جامعه را هم تحت تأثیر قرار ‌می‌دهد و بنیان‌های اجتماع و خانواده را نشانه ‌می‌گیرد و این سبب افزایش آنارشی و نیز افزایش خشونت در خانواده و سپس در جامعه و گروه‌های اجتماعی خواهد شد.
در حقیقت بایستی ابتدا دست سودجویان را از چرخه اقتصادی قطع کرد و سپس به کمک جامعه‌شناسان آگاه و اقتصاددانان دلسوز به جراحی غده سرطانی که در عمق ریشه اقتصاد کشور است پرداخت و سپس از ورود رانت به چرخه اقتصاد جلوگیری به عمل آورد تا قیمت‌ها را بتوان کنترل کرد.
بدن اقتصاد بیمار و نابسامان را بایستی به دست پزشکان حاذق و با غیرت و وطن پرست سپرد تا این بدن رو به موت را از کما خارج کرده و دوباره احیا کنند.
تبعات بروز این بیماری در اقتصاد یک کشور، ارتقای نرخ تورم، افزایش قیمت مسکن به عنوان کالایی که قابل وارد شدن نیست، کاهش حجم فعالیت‌های تولیدی و به‌دنبال آن افزایش نرخ بیکاری است که تمامی آنها در کنار هم به تنزل نرخ رشد اقتصادی و تخریب زیرساخت‌های صنعتی اقتصاد ‌می‌انجامد. در واقع با توجه به پیشروی بیماری در اقتصاد، آینده‌ای روشن را پیش روی خود در مملکت نخواهیم دید و همچنان شاهد فقر و تنگدستی و زباله گردی و سرقت و تکدی‌گری و اعتیاد و نیز خشونت‌های کلامی و فیزیکی میان مردم در جامعه و کشور و بروز پیامدهای ناگوار خواهیم بود.
 
کد مطلب: 195532
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *