۰
سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۵

مالديو سوژه طنز يا...

مهدي مال‌مير
در چند روز گذشته خبر قطع رابطه ديپلماتيک کشور مالديو با کشورمان، دستمايه شوخي‌ها و طنز اهالي مطايبه در رسانه‌هاي مجازي شد.
مالديو سوژه طنز يا...

در چند روز گذشته خبر قطع رابطه ديپلماتيک کشور مالديو با کشورمان، دستمايه شوخي‌ها و طنز اهالي مطايبه در رسانه‌هاي مجازي شد. و باز هم طنازان عرصه صفحات مجازي ذره بين به دست به دنبال کشور کوچک و کم جمعيت مالديو مي‌گشتند و برخي که حال و حوصله ‌بيشتري داشتند، بيست وچند گل خورده تيم فوتبال مالديو را از تيم فوتبال کشورمان به ياد مي‌آوردند و چند روزي اين ماجرا نمکِ بحث‌هاي کاربران رسانه‌هاي مجازي را تدارک ديد! در اين که کشور مالديو کشوري بي‌اثر يا در خوشبينانه‌ترين حالت کشوري کم اثر در حوزه روابط بين‌الملل است کمترين شک و شبهه‌اي روا نيست. نه تاريخ اين کشور ونه وضعيت سياسي، اجتماعي واقتصاديش به گونه‌اي است که بشود آن را در صحنه روابط بين‌الملل جدي گرفت اما با اين همه، قطع رابطه اين کشور کوچک‌ با کشور ما خبر از ديپلماسي فعال رقيبان منطقه‌اي براي جلب نظر کشورهاي کوچک وبزرگ به ضرر ايران مي‌دهد. به عبارت ديگر، رقبا براي يارکشي بر عليه ايران کمربندها را محکم کرده و حتي از کشور کوچکي مثل مالديو نيز نمي‌گذرند.

گنده گويي‌هاي وزارت خارجه کشور مالديو به روشني نشان مي‌دهد که اين کشور به دنبال نازِ شست چربي از سوي کشورهاي رقيب ايران نشسته است و البته براي هيچ و پوچ خودش را از منفعت ارتباط با يکي از کشورهاي قدرتمند منطقه خاورميانه وآسيا محروم نکرده است. مالديو کشوري تهي‌دست است که نگاهش به دستان کشورهاي ثروتمند دوخته شده است. هر کوچکترين وعده کشورهاي رقيب ايران و نشان دادن درِ باغِ سبز مي‌تواند سياستمداران اين کشور را به چنين واکنش‌هاي خنده‌آوري که در نفس خود شکست خورده هستند وادارد. اما با اين وجود، نکته نگراني آور در اين ماجرا اين است که اين رويداد به ظاهر کوچک در بافتِ خود خبر از جنگي بزرگ مي‌دهد و آن اينکه رقيبان ايران در پهنه بين‌المللي‌‌، از کوچک‌ترين تلاشي براي بدنما کردن چهره ايران ابايي ندارند و موتور ديپلماسي‌شان را گرم‌تر کرده‌اند. اين که ما در اين ماجرا تنها بر روي کوچکي و بي‌بضاعتي کشور مالديو انگشت تاکيد گذاريم و از اين طريق به کوچک نشان دادن اين رويداد همت گماريم بسنده نيست و نشان‌گر آن است که منظره پيش‌رو را به تمامي‌نديده ايم! مجمع الجزاير مالديو البته کشور کوچک و کم تواني است که قطع رابطه‌‌اش با ايران بي‌اثر است اما در پس پشت اين رويداد، مي‌توان تک وتاي رقيبان سنتي و غير‌سنتي ايران را مشاهده کرد که براي کم کردن از وجهه و اعتبار ايران و به تعبير رايج اين روزها «ايران هراسي» ‌در کمين کوچکترين فرصت‌ها نشسته‌اند! در ماجراي اخير قطع رابطه ديپلماتيک مالديو با کشورمان، واکنش ما تنها نبايد به خنده و شوخي محدود شود، نکات نگراني آور نيز در اين ماجرا درج است که شايد پيامدهايش‌ شوخي بردار نباشد!

کد مطلب: 56225
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *