۰
دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۰

ماجراي المپيک، رضازاده و وزير ورزش

شهرام اصغري
دلمان را به طلاي بهداد سليمي خوش کرده بوديم و حتي يکي، دو سال مانده به مسابقات المپيک براي تصاحب عنوان قوي‌ترين مرد جهان نقشه کشيده بوديم.
ماجراي المپيک، رضازاده و وزير ورزش
دلمان را به طلاي بهداد سليمي خوش کرده بوديم و حتي يکي، دو سال مانده به مسابقات المپيک براي تصاحب عنوان قوي‌ترين مرد جهان نقشه کشيده بوديم. در روياهايمان باور داشتيم پهلوان سليمي با قدرت وزنه‌هاي سرسخت فولادين را بالاي سر مي‌برد و با اقتدار قهرمان مسابقات وزنه‌‌برداري آن هم دسته سنگين وزن مي‌شود واقعا چه روزها و شب‌ها که دلمان را به اين عنوان خوش کرده بوديم و به خودمان و ايران عزيزمان افتخار مي‌‌کرديم که بالاخره يکي از سه عنوان مهم مسابقات المپيک يعني سريع‌ترين، بالاترين و قوي‌ترين به ايران و ايراني تعلق مي‌گيرد. روياهايمان را مرور مي‌کرديم و با اين که مدتي به دليل مصدوميت پهلوان دوست‌داشتني‌مان نگران اوضاع بوديم اما با مصاحبه‌هاي خود بهداد و پزشک تيم ملي دلمان قرص مي‌شد تا اين که شب فاجعه فرا رسيد. چه شب تلخي! همه اشک ريختيم و بغض‌هاي خود را در بامداد ناميمون 27 مرداد شکستيم و به نامردي‌ها و نامردمي‌ها فکر کرديم که چطور هيات ژوري اشک ميليون‌ها ايراني و پهلوان محبوب و دوست‌ داشتني ما را درآورد! مردمي که تا آن ساعت بامداد بيدار مانده بودند تا قهرماني و شادي بهداد سليمي را ببينند اما اي داد و بيداد! قهرمان و ستاره محبوب ميليون‌ها ايراني و حتي خارجي اشک مي‌ريخت! الان هم که ياد آن صحنه‌ها مي‌افتيم چشمانمان خيس مي‌شود هنوز هم آن فاجعه را باور نداريم که اينطور طلا از مشت آهنين جوان ويل مازندراني ما خارج شود و... .

حالا با ختم مسابقات المپيک اين موضوع مهم نياز به کارشناسي‌هاي عميق دارد و مي‌توانيم از حالا جلوي فجايع اين چنيني را بگيريم و دورانديشي کنيم. برخي از کارشناسان معتقدند ورزش ما از تصميمات مديران سياسي ضربه مي‌خورد از طرف ديگر گروهي از وجود مافيايي قدرتمند در ورزش حرفه‌اي دنيا حرف مي‌زنند ... اما در خصوص ناکامي پهلوان بهداد نکاتي واضح و روشن قابل کارشناسي است که اين موارد را بايد مورد توجه قرار دهيم. يکي از اين نکات لجبازي «تاماش آيان» رئيس فدراسيون وزنه‌برداري جهاني با «علي مرادي» رئيس فدراسيون وزنه‌برداري کشورمان است که در طول روزهاي گذشته برخي از اين موضوع سخن گفتند! در اين خصوص مي‌توانيم به حرف‌هاي کوروش باقري سرمربي سابق تيم ملي وزنه‌برداري اشاره کنيم که در خصوص حق‌کشي بهداد سليمي مي‌گويد: يا توهم توطئه داريم يا اين که واقعا توطئه‌اي صورت گرفته است. باقري ادامه مي‌دهد: «در سال 2000 هم که علي مرادي رئيس فدراسيون بود آن شرايط عجيب براي شاهين نصيري‌نيا به وجود آمد و در سال 2005 هم موضوع دوپينگ چند وزنه‌بردار کشورمان مطرح شد و امسال نيز قضيه بهداد پيش آمد. من قضاوتي ندارم اما اگر توطئه‌اي هست مردم و اهالي ورزش خودمان قضاوت کنند چرا فقط توطئه‌ها و دسيسه‌ها زمان رياست‌ مرادي اتفاق مي‌افتد؟!»

نمي‌توان به آساني از کنار حرف‌هاي سرمربي سابق تيم ملي گذشت و مسوولان دلسوز ورزش بايد در خصوص دلايل ناکامي بهداد سليمي حسابي کنکاش کنند اما از حرف‌هاي باقري کاملا پيداست او خواسته بدون اسم بردن حسين رضازاده که او هم از سرمايه‌هاي وزنه‌برداري ما به شمار مي‌رود؛ در ذهن افکار عمومي سوالاتي ايجاد کند.

سوالاتي بي‌جواب که واقعا آدمي را دچار سرگيجه مي‌کند! با اين حال واقعا براي ما هم سوالاتي در مورد رکورددار سابق دسته سنگين‌وزن جهان پيش مي‌آيد و آن اينکه، او اکنون کجاست و چه مي‌کند؟! چرا در مورد مسائل تيم ملي وزنه‌برداري و ناکامي بهداد سليمي حرفي نمي‌زند؟! برخي درباره دوستي او و تاماش آيان حرف‌هايي را مطرح کرده‌اند. چرا او که قبل از رکورد قهرمان گرجستاني رکورددار وزنه‌برداري سنگين‌وزن جهان بود در اين خصوص موضع‌گيري نمي‌کند؟! رضازاده بارها اعلام کرده بود که دوست دارد رکوردش را يک ايراني يا حتي فرزندش ابوالفضل بشکند اما حالا اين رکورد و عنوان مهم به ورزشکاري از گرجستان تعلق گرفت! با اين حال رضازاده فعلا سکوت کرده در حالي که بايد صادقانه بگوييم جو منفي و بدي عليه او در رسانه‌هاي مجازي شکل گرفته و برخي او را هم در ناکامي سليمي سهيم مي‌دانند! البته ما در اين مطلب قصد نداريم رکورددار سابق وزنه‌برداري جهان را محاکمه کنيم اما واقعا او کجاست و چرا حتي يک نظر کارشناسي ساده در رسانه‌ها مطرح نمي‌کند و مهمتر از همه اينکه چرا چهره‌هاي ورزشي ما که در ورزشي چهره شده و کسب تجربه کرده‌اند؛ از شوراي شهر سر در مي آورند؟! آيا رضازاده نمي‌توانست لااقل به عنوان مشاور همراه کاروان اعزامي به المپيک ريو برود و چه کساني در اين خصوص مقصر هستند و سوالات ديگري از اين قبيل!

همه مي‌دانيم ظرفيت و پتانسيل ورزش و ورزشکاران ايران به مراتب بيش از اينهاست و ورزشکاران ما در المپيک ريو هم مي‌توانستند نگا‌ه‌ها را به خود معطوف کنند. در خصوص برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت و کوتاه‌مدت ورزش بايد بيش از اين تفکر کنيم اما در اين مقطع و در خصوص ناکامي کاروان اعزامي به المپيک نسبت به ادوار گذشته؛ بيش از پيش مي‌توانيم وزير ورزش و جوانان را مورد خطاب قرار دهيم و البته که قصور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در دوره نهم بيش از قصور خود محمودخان گودرزي است!

محمودخان ورزش ما اگر حد و حدود و توانمندي‌هاي ورزشکاران ما را کوتاه و ريز! مي‌بينند مقصر نيست! چون او اصلا ادعايي در اين زمينه نداشت و تازه دارد کسب تجربه مي‌کند. در اين خصوص مجلس نهم مقصر است که معلوم نيست چرا و به چه دلايلي در انتخاب وزير ورزش اينگونه عمل کردند. نمايندگان مجلس نهم به گزينه‌هاي پيشنهادي دولت يعني سلطاني‌فر، سيدرضا صالحي اميري و سيدنصرالله سجادي راي ندادند تا روحاني مجبور شود محمود گودرزي را به عنوان گزينه چهارم به مجلس معرفي کند و تنها وزير باقيمانده کابينه دولت جديد هم پس از کش و قوس‌هاي فراوان مشخص شود. در طول اين مدت محمودخان در خصوص دو باشگاه استقلال و پرسپوليس هم مديريت ضعيف و پرانتقادي از خود به نمايش گذاشته و حتي هواداران بارها به صفحات مجازي دکتر روحاني پناه برده و شکوه‌هاي خود را مطرح کرده‌اند اما معلوم نيست چرا روحاني هم نمي‌خواهد قيد اين وزير را بزند. باور کنيد اگر در مورد ضعيف‌ترين وزير دولت روحاني نظرسنجي شود، محمودخان ورزش با فاصله و رکورد خوبي اين عنوان را به خود اختصاص مي‌دهد. به هر صورت اميدواريم روزي فرا برسد که ورزش ما با تمام قوا در عرصه‌هاي بين‌المللي حاضر شود و سايه سنگين سياست هم از اين ورزش رخت بندد و بدون نگاه‌هاي رنگي و سليقه‌اي در آوردگاه‌هاي مهمي چون المپيک و ... شرکت کنيم. از همه مهمتر اميدواريم اگر قرار نيست مجلس وزير ورزش را استيضاح کند؛ لااقل مسوولان به فکر گزينه‌اي قوي و باتجربه‌ و شناخته شده براي ترميم کابينه يا دوره بعدي باشند.
کد مطلب: 60049
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *