۱
سه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۵

دو نکته درباره سخنان وزیر اطلاعات

حمیدرضا شکوهی
حجت الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات دیروز در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا به پرسش 4 نفر از نمایندگان مجلس پاسخ دهد. صرفنظر از محتوای پرسشهایی که از وزیر اطلاعات مطرح شده در پاسخهای وزیر اطلاعات دو نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
دو نکته درباره سخنان وزیر اطلاعات
حجت الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات دیروز در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا به پرسش 4 نفر از نمایندگان مجلس پاسخ دهد. صرفنظر از محتوای پرسشهایی که از وزیر اطلاعات مطرح شده در پاسخهای وزیر اطلاعات دو نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
نخستین نکته، درباره برخورد دوگانه برخی نمایندگان و منتقدان با رویدادهای سیاسی کشور است که در این مورد خاص با تذکر بجای وزیر اطلاعات هم مواجه شد. به عنوان نمونه، در سوال از وزیر اطلاعات درباره ورود اتباع آمریکایی به ایران، دکتر علوی به صراحت بر اشراف اطلاعاتی وزارت اطلاعات نسبت به ورود سناتور سابق آمریکایی تاکید کرد و گفت که ورود این سناتور سابق به ایران به همراه شخصی دیگر به نام موریس به صورت کامل رصد شده بود و همه افعال و دیدارهای این فرد در کشور با اشراف اطلاعاتی همراه بود. اما نکته مهمی که در سخنان وزیر اطلاعات در مجلس خطاب به سوال کنندگان قابل تامل است این سخن حجت الاسلام علوی است که گفت : "چطور حضور شش روزه این فرد در سال 94 در کشور با حساسیت همراه بوده اما نسبت به حضور 15 روزه این شخص در سال 89 حساسیتی وجود نداشته و به آن اشاره نمی شود و علی رغم اشراف وزارت اطلاعات به عملکرد این فرد موضوع دستاویز سوالی می شود؟" به عبارت دیگر، این سناتور سابق آمریکایی، در سال 89 به ایران آمده و مدتی بیش از آن مدتی که سال گذشته در ایران حضور داشته در ایران به سر برده، اما نه تنها حساسیتی ایجاد نشده، بلکه دستاویز سوالی از مسوولان هم قرار نگرفته است. پرسش اساسی وزیر اطلاعات، ناظر بر نگرش های دوگانه و برخوردهای متضاد برخی افراد در قبال مسایل و رویدادهای یکسان است که متاسفانه گاه به دلیل غالب شدن نگرش های سیاسی و جناحی، وابسته به اینکه کدام دولت بر سر کار آمده شاهد آن هستیم. در غیر این صورت لزومی نداشت در مورد چنین مساله ای با توجه به توضیحات فوق، شاهد فراخوان وزیر اطلاعات به مجلس باشیم. اینگونه برخوردهای دوگانه نه تنها شائبه برخورد جناحی با مسایل امنیتی را که شانی فراتر از جناح بندی های سیاسی دارد ایجاد می کند بلکه زمینه را برای سواستفاده جریان های مخالف ایجاد می کند که به سود منافع ملی نیست.
نکته دوم که در سخنان وزیر اطلاعات در مجلس قابل تامل به نظر می رسد سخنان او درباره نفوذ است که به نظر می رسد آن را می توان فصل الخطاب نظرات وزیر اطلاعات درباره مساله نفوذ بدانیم. حجت الاسلام علوی گفت که از موضوع نفوذ نباید در چارچوب منافع حزبی و سیاسی سوء استفاده کرد و آن را دستاویزی برای پیشبرد اهداف حزبی قرار داد. این سخن از این جهت حایز اهمیت است که متاسفانه موضوع نفوذ که به درستی توسط مقام معظم رهبری مطرح و بر ضرورت هشیاری در مقابل آن تاکید شده، در منظر برخی سیاسیون، به دستاویزی برای مقابله با رقبای سیاسی تبدیل شده درحالیکه مقوله مقابله با نفوذ، یک موضوع فراجناحی و مقوله ای ملی است که همه فعالان سیاسی و تصمیم گیران به یک اندازه در قبال آن باید حساسیت داشته باشند. طرح مسایلی که این شائبه را ایجاد کند که بخشی از حاکمیت، آن هم دستگاه اطلاعاتی که چشم بینا و گوش شنوای نظام در مقابل بیگانگان است، در مقابل نفوذ، دست بالا را ندارد، از هر منظری که بنگریم مغیر با منافع ملی است.
ای کاش برخی منتقدان، اندکی به عملکرد مثبت وزارت اطلاعات طی سه سال اخیر که حاصل آن مقابله با دشمنان در مرزها و جلوگیری از نفوذ در هر قالبی بوده و موجب شده ایران در منطقه بی ثبات و ناامن خاورمیانه به جزیره ثبات تبدیل شود توجه می کردند و نگرشی فراجناحی به این موفقیت ملی داشتند که حاصل آن تامین امنیت کشور و مردم بوده است.
کد مطلب: 62495
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *