۰
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۲۰

تاثیرات سفر ظریف به لبنان

مجتبی امانی*
تاثیرات سفر ظریف به لبنان
حدود دو سال و نیم از مشکلات مربوط به تعیین رئیس‌جمهور در لبنان می‌گذرد و در این مدت به دلیل اصراری که «سعد حریری» به عنوان رهبر 14 مارس مبنی بر روی کار آمدن افراد دیگری برای پست ریاست‌جمهوری در نظر گرفته بود کار تعیین رئیس‌جمهور لبنان به تعویق افتاد و این سال‌ها را لبنان بدون رئیس‌جمهور سپری کرد.
از همان ابتدا هم مشخص بود که مشکل بر سر تعیین سعد حریری برای پست نخست‌وزیری وجود دارد چرا که از لحاظ ساز وکار قانونی و توافقی که در لبنان وجود داشت نخست‌وزیری ایشان محرز بود. اما آنها تلاش داشتند مقام ریاست‌جمهوری لبنان را هم از افراد مورد نظر خودشان تعیین کنند که البته این با مخالفت سایرین روبرو شد و اصرار داشتند که رئیس‌جمهور لبنان بایستی «میشل عون» باشد.
به نظر می‌رسد که «سعد حریری» یک معادله برد بردی را در دو سال و نیم گذشته برای رسیدن به توافق در پیش داشت ولی اصرار بیجای عربستان سعودی و فشار بر سعد حریری باعث شد که همین مبادله برد برد بعد از دو سال و نیم محقق شود و این در واقع خسارتی بود که ملت لبنان و گروه‌های سیاسی این کشور و به ویژه آقای سعد حریری از سوی عربستانی‌ها متحمل شدند.
اما از آن جایی که روابط راهبردی ایران و حزب‌الله لبنان و دولت این کشور اقتضاء می‌کند انتخاب ریاست‌جمهور لبنان که مطابق با نظر حزب‌الله نیز انجام شد به گونه‌ای ثبت یک پیروزی برای ایران و حزب‌الله لبنان تلقی گردید و این مورد توجه همه ناظران و تحلیلگران سیاسی قرار گرفت، لذا به نظر می‌رسد که در این باره مسوولیت اصلی این تعویق و تعلل که در صحنه لبنان رخ داد را باید متوجه عربستان دانست.
ایران با سفر دکتر ظریف به لبنان به عنوان اولین سفر خارجی به این کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که به دنبال یک توافق منطقی است و به این توافق منطقی در لبنان احترام می‌گذارد این اقدام دکتر ظریف در لبنان بار دیگر نشان داد که سیاست اصولی ایران بر حمایت از استقرار و ثبات لبنان یک سیاست خدشه‌ناپذیری است. لذا به نظر می‌رسد روابط ایران و لبنان در دوران ریاست جمهوری «میشل‌عون» به یک روابط بسیار خوب منتهی شود ضمن آنکه تصور می‌شود «سعد حریری» هم اختلاف‌هایی با عربستان سعودی پیدا کرده و این موضوع می‌تواند نتیجه‌اش کوتاه شدن دست عربستان از دخالت در امور لبنان باشد می‌تواند به لبنان کمک کند که از این شرایط تحمیلی که سعودی‌ها با دخالت‌شان در لبنان داشتند دور شود و این یک گام مثبت برای افزایش نقش منطقه‌ای لبنان در منطقه و بویژه مقابله با جریان‌های تکفیری – تروریستی- صهیونیستی است که در مجموع باعث می‌شود هم تغییراتی را در داخل سوریه به سود مقابله با جریان تروریستی و تکفیری شاهد باشیم و هم آنکه رژیم صهیونیستی هم در این روند خودش را بازنده ببیند. اینها کمک می‌کند ما در آینده نزدیک شاهد برقراری ثبات و آرامش در منطقه و در تحولات راهبردی ایران، لبنان، سوریه و عراق باشیم.
ملاقات‌هایی که دکتر ظریف با همه طیف‌ها در لبنان داشت نشان می‌دهد که سیاست‌ متوازن و فراگیری را در داخل لبنان پیگیری می‌کند.
* رئیس دفتر سابق حافظ منافع ایران در قاهره

کد مطلب: 63138
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *