۰
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۷

آثار اجتماعی تصمیم مهاجرتی ترامپ

ضیاء مصباح
اینکه رییس جمهور منتخب آمریکا که گویا مادر و همسر اخیرشان اصالتا آمریکایی نبوده و ان دیار را جهت زیست مشابه میلیونها نفر دیگر برگزیده اند ، نکته ایست که بایستی در ارتباط با دستورات اخیر پرزیدنت ترامپ مورد توجه قرار گیرد -هر چند او با اختیارات بسیار وسیع، موانع ایجادشده را در مسیر حفظ امنیت شهروندان و جلوگیری از حملات گوناگون ایجاد کرده است.
آثار اجتماعی تصمیم مهاجرتی ترامپ

اینکه رییس جمهور منتخب آمریکا که گویا مادر و همسر اخیرشان اصالتا آمریکایی نبوده و ان دیار را جهت زیست مشابه میلیونها نفر دیگر برگزیده اند ، نکته ایست که بایستی در ارتباط با دستورات اخیر پرزیدنت ترامپ مورد توجه قرار گیرد -هر چند او با اختیارات بسیار وسیع، موانع ایجادشده را در مسیر حفظ امنیت شهروندان و جلوگیری از حملات گوناگون ایجاد کرده است.
با تکیه بر اصل عطف به ماسبق نشدن مقررات هر چند موقت و گذرا، که در همه جوامع به تبع آثار حقوقی در رابطه با انطباق قانون با منطق، عقل ، معیارهای اصولی و... مطرح و نافذ است؛ و از آن مهمتر نص صریح قوانین حاکم بر ایالات متحده آمریکا مصوب 1965در این رابطه و حق مسافرت به آن کشور به هر دلیلی است (قانون مهاجرت و ملیت مصوب 1965آمریکا مانع هر گونه تبعیض علیه مهاجران و بازدید کنندگان بر مبنای ملیت آنهاست و به تمامی کشورها فرصتی برابر می دهد و می گوید :هیچ تبعیضی در خصوص ویزا بر اساس نژاد – جنس –ملیت –محل تولد و سکونت نباید اعمال شود ) باید توجه داشت که آثار اینگونه تصمیمات مغایر، مسیر زندگی بسیاری ایرانیان از جمله متفکرین و نخبه های ایرانی -آمریکایی -را تغییر م یدهد و آرامش و آسایش فرهیختگان و بسیاری از هموطنانمان را متاثر می سازد .
از ایرانیان با نفوذ و مرتبط با مجامع بین المللی و مجلسین آمریکا و نمایندگان حزب حاکم، که دستورات ترامپ و برنامه های احساسی و شعار گونه او را تایید می کنند و احتمالا این اوضاع به مدت 8سال استمرار می یابد، انتظار این است که با استدلال و بیان نتایج منفی اینگونه تصمیمات فردی، دست به اقدامات مثبتی بزنند.
اما بعد :
- میلیونها مهاجر و ایرانیانی که بطور مستمر با درون کشورشان ارتباط عاطفی، انسانی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی دارند، در 4 دهه اخیر با همه موانع کوشیده اند که قوی تر، بنیادی تر و موثرتر از گذشته با کشورشان ارتباط برقرار کرده و تحت هر شرایط به آن استمرار دهند. این روزها این بخردان از این تصمیمات غیر منطقی به شدت مبهوت و متاثر شده و تمرکز فکر و خلاقیت این جامعه انبوه ساکن در هر دو سوی مختل شده و آثار زیانبار آن از جهات مختلف قابل درک است.
- در این مرحله بایستی در رابطه با منافع ملی آمریکای پیشرو، مقتدر، بی نیاز، آگاه و... بر آن تاکید و اهتمام داشت تا مسوولان دولت جدید ترامپ، بی توجه به آن نباشند و بدانند این گونه دستورات که گربه را دم حجله کشته اند، تیشه به ریشه روابط انسانی مهمانان ان کشور بزرگ و معتبر خواهد زد؛ در شرایطی که آمریکا مرکب از ملیتهای مختلف است وهمه مهمانان به حق، خود را صاحب خانه می دانند.
- از سوی دیگر سالمندانی که از بد حادثه در میانسالی به آمریکا پناه برده اند و امروز گرفتار معضلات و مشکلات بسیاری ناشی از سن وسال هستند، از دیدار و ملاقات با فرزندان و بستگانشان که نقش عظیمی در ادامه حیات آنان دارند محروم مانده و بر طول عمر مفید آنان اثر منفی خواهد داشت .
_دراین وادی مغزهای متفکر و اثرگذار ایرانمان که طی سالیان متمادی جذب مراکز علمی و تحقیقاتی آمریکا شده اند، افکار و احساسات آنان در این مقوله و به این دلایل لطمه می بیند که با منافع حتی کوتاه مدت کشورها در ارتباط با دهکده جهانی نمی خواند. نگارنده به دفعات شاهد عواطف و روابط بسیار ارزنده شرقی -ایرانی اولیاء این دانشمندان در آن دیار بوده و ایجاد مانع در مسیر این احساسات و حالتهای ارزنده و قابل تقدیس روحانی را، خلاف اخلاق و انسانیت می داند.
& - جوانان بورسیه بدون رانت و پرهیز ازارتباطات غیر منطقی، صرفا بر مبنای شایستگی بعد از طی مدارج دانشگاهی در همین وانفسای درون، با کسب درجات ممتاز بعد از اخذ پذیرش، به آن دیار آمده اند و گروه بسیاری از دانشجویان مشغول به تحصیل با هزینه خود و با شایستگی های علمی که متاسفانه به دلایل بسیار از جمله نابسامانی های عجیب و غریب داخل کشور نهایتا جذب آن کشور می شوند ، با این گونه تصمیمات با آزردگی درونی و روانی همراه و از بازده مطلوب دور خواهند شد .
_ موضوع فرار مغزها در این رابطه قابل تعمق است و در این میان برخی نغمه : "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" را سر می دهند و از لطماتیکه به پیشرفت علوم جهانی وارد می شود مشابه بسیاری امور غافل می مانند که نهایتا بر فقر فرهنگی کشورمان که ممتازترین ها را به جوامع علمی ارایه داده، خواهد افزود .
_گروه دیگر متاثر از این تصمیمات غیر منصفانه، خانواده جوانانی هستند که در پی اخذ پذیرش ناشی از سر مایه گذاری، ادامه تحصیل یا امتیاز حاصل از شرکت در لاتاری ها ی سالیانه و.... همسری در ایران و در انتظار مجوز ورود به آن خطه و پیوستن به شریک زندگیش و فعالیت در آن دیار مانده اند، که با اینگونه تصمیمات غیر اصولی زندگی آنان مختل می شود و امکان ترمیم آن فراهم شدنی نخواهد بود .
_ جامعه دیگر در این وادی کسانی هستند که در پی برجام و توافق هسته ای برنامه مبادلات اقتصادی و بازرگانی وسیع و مفیدی را برآمده از عرق ملی تنظیم و سرمایه، توان فکری و اندیشه خود را مصروف بهره برداری مشروع از حسن روابط دانسته اند و با تصمیمات این چنینی بلاتکلیف و مایوس می شوند و انحرافات گوناگون ( بر خلاف منافع ملی و جامعه رو به تحول) در انتظار آنان خواهد بود .
آنچه اشاره شد نمونه و گوشه ای از آثار مترتب بر تصمیمات اخیر حاصل بینش یکسویه و بدون مطالعه بر آمده از بی خبری به دلیل پرداختن به امورات کاملا شخصی توام با رتق و فتق مسایل اقتصادی بوسیله ترامپ بود که یقینا بوسیله ایرانیان اندیشمند مقیم آمریکا پیگیری و تعقیب خواهد شد، بطوریکه موجب شود او و مشاورانش تغییر تصمیم دهند .

کد مطلب: 66213
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *