۲
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۴

بیانیه انتخاباتی رئیسی، آغاز یک بازی متفاوت

حمیدرضا شکوهی
حجت الاسلام رئیسی با انتشار بیانیه ای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد تا بازی انتخاباتی اصولگرایان، متفاوت از آن چیزی که به نظر می رسید آغاز شود.
بیانیه انتخاباتی رئیسی، آغاز یک بازی متفاوت


حجت الاسلام رئیسی با انتشار بیانیه ای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد تا بازی انتخاباتی اصولگرایان، متفاوت از آن چیزی که به نظر می رسید آغاز شود. شاید یکی از نخستین جملات بیانیه او، پرده از برنامه تازه ای از سوی اصولگرایان بردارد تا زمینه حضور چند کاندیدا را در انتخابات فراهم سازد. رئیسی نوشته "فارغ از گروه بندی های سیاسی رایج" به عرصه انتخابات آمده درحالیکه او نفر اول جمنا یا جبهه متحد نیروهای انقلاب است که جریان اصولگرا را نمایندگی می کند. به نظر می رسد برنامه جناح راست این است که رئیسی به عنوان فردی فراجناحی یا نیروی سوم کاندیدا شود تا زمینه برای حضور سایر کاندیداهای جمنا به عنوان کاندیداهای اصولگرا فراهم شود تا از این طریق در تبلیغات انتخاباتی، حسن روحانی را بیش از پیش تحت فشار قرار دهند. این نکته ای است که در نامه عزت الله ضرغامی یکی از کاندیداهای احتمالی اصولگرایان به جمنا هم ذکر شده تا این بازی، وارد فاز اجرایی شود. ضرغامی نوشته : "همانگونه که در متن بیانیه ایشان آمده فارغ بودن از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج، مورد تأکید قرار گرفته که در واقع بر مرزبندی ایشان با جریان نوپای سیاسی جبهه‌ مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، صراحت دارد." او در ادامه خواسته نفر ششم، جایگزین رئیسی شود. بنابراین به نظر می رسد برنامه رئیسی، معرفی خود به عنوان کاندیدای فراجناحی و جریان سوم است تا فارغ از دوقطبی های رایج در مقابل روحانی قرار بگیرد و زمینه برای حضور کاندیداهای بیشتری در مقابل روحانی فراهم شود.

بیانیه انتخاباتی رئیسی هم حاوی نکات جالبی است. او نوشته : "ملاحظه رنج ها و گلایه مندی های مردم و دعوت وسیع اقشار مختلف و نخبگان از این خادم خود برای حضور در عرصه ی انتخابات، راه هر گونه عافیت طلبی و ترجیح علایق شخصی را به روی اینجانب بسته است." تاکید رئیسی بر دعوت وسیع مردم از او، مخاطب را به یاد تصاویر دختران و زنان بدحجابی می اندازد که با دست نوشته های "رئیسی بیا"، در فضای مجازی منتشر و حاشیه ساز شده بود که نشان از برنامه ریزی قبلی تیم تبلیغاتی او دارد.

رئیسی در ادامه، "نجات کشور از بحران های پیش رو و بازگرداندن آسودگی خاطر به مردم" را هدف خود ذکر کرده درحالیکه بحران ها، 4 سال پیش به مراتب بیش از حالا بود و آن زمان در پی عملکرد دولتی که هشت سال ساختارهای اقتصادی کشور را تضعیف کرده بود، آسودگی خاطری در بین مردم دیده نمی شد. با این استدلال شاید بهتر بود آقای رئیسی چهار سال پیش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می شد چراکه شرایطی که ایشان ترسیم کرده، بیشتر شبیه اواخر دولت احمدی نژاد است، نه اواخر دولت روحانی!

اما حال که آقای رئیسی کاندیدا شده، امید است مسوولیت ایشان در آستان قدس رضوی، زمینه ساز بهره گیری از تقدس رضوی در انتخابات و تحت الشعاع قرار دادن احساسات مردم نشود که وارد کردن این مقوله به رقابتهای انتخاباتی، پسندیده نیست. هرچند که بیانیه انتخاباتی آقای رئیسی نشان می دهد اتفاقا او به اهرم این مسوولیت تکیه کرده است. در جایی از بیانیه نوشته : "با آنکه اکنون بیش از یک سال است مأموریت خدمت به مستضعفان و محرومان ، زائران و مجاوران آستان قدس رضوی را وجهه همت خود قرار داده و این توفیق عظیم را غیر قابل قیاس با هر مقام مادی و معنوی دیگر می دانم...." و در جایی دیگر از "ابراز محبت اقشار مختلف مردم و گروه های مختلف سیاسی و جبهه انقلاب اسلامی به این خادم امام هشتم علیه السلام" یاد کرده تا این وجهه مذهبی او در انتخابات پررنگتر شود. اما این همه تاکید بر خدمت رسانی به مردم در آستان قدس رضوی و سپس اعلام کاندیداتوری در انتخابات، خود به تنهایی تناقضی ایجاد می کند که تلاش آقای رئیسی و همراهانش از این پس باید صرف رفع این تناقض شود.
کد مطلب: 68182
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *