۰
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۸

نقشه‌های جاه طلبانه شاهزاده

علی ودایع
«محمدبن سلمان» هوشمندترین شاهزاده سعودی است که عربستان تاکنون به خود دیده است. در شبی که همه رسانه‌های خبری درگیر استعفای ناگهانی «سعدحریری» بود‌، ولیعهد عربستان فرمان بازداشت گسترده مقامات این کشور را صادر کرد.
نقشه‌های جاه طلبانه شاهزاده
«محمدبن سلمان» هوشمندترین شاهزاده سعودی است که عربستان تاکنون به خود دیده است. در شبی که همه رسانه‌های خبری درگیر استعفای ناگهانی «سعدحریری» بود‌، ولیعهد عربستان فرمان بازداشت گسترده مقامات این کشور را صادر کرد. آنچه که بامداد یکشنبه به وقوع پیوست را باید فازدوم کودتا علیه خاندان سعودی قلمداد کرد که با عزل «محمد بن نایف» در سپتامبر سال گذشته به وقوع پیوست. بن سلمان، خود نیز به خوبی می‌داند که فساد مالی و اداری در عربستان سعودی در طول قریب به یک قرن حاکمیت خاندان خودکامه سعودی، در این کشور نهادینه شده است و هر فسادی که وجود دارد، نه شخصی که سیستماتیک بوده و بخش عمده ای از شاهزادگان و وزراء در آن دست داشته و دارند.
نگاهی به لیست بلند بازداشتی‌ها نشان می‌دهد که بن سلمان طیف وسیعی از منتقدان سعودی در دستگاه‌های امنیتی و اقتصادی را به جرم فساد در هتل مجلل ریاض حصر کرده است.امروز، ولیعهد عملا راه را برای پادشاهی بدون دردسرعربستان پس از مرگ پدر هموار کرده است. او نمی‌خواهد در آینده با پیروپاتال‌های سعودی دست به یقه شود و از الان عزم کرده که صدای هر مخالفی را با تیغ شمشیر خفه کند. سیطره بن سلمان بر کریدورهای اقتصادی ، امنیتی ، اطلاعاتی و رسانه‌ای از وی یک دیکتاتورمقتدر اما هوشمند در عربستان می‌سازد. نوع واکنش بحرین ، امارات و مصر نشان می‌دهد که متحدین منطقه ای عربستان نیز تطمیع شده اند و آمریکا نیز آنها را سرکوب خاندان سعودی همراهی می‌کند.
نوع رفتار این شاهزاده سعودی و تاکید بر راهبرد چشم‌انداز 2030 نشان می‌دهد که محمدبن سلمان رویاهای جاه طلبانه ای برای حداقل 50 سال آینده تصویر کرده است. خاورمیانه برای حداقل نیم قرن باید با عربستان تحت سلطه بن سلمان دست و پنجه نرم کند. جالب اینجاست که پادشاه آینده عربستان پس از عزل ولیعهد پیشین دست به اصلاحات اجتماعی زده و با حاکمان شرعی وهابی وارد تقابل شده است . او با اعطای آزادی‌های اجتماعی می‌خواهد چهره خشن حکومت سعودی را بزک کند. نکته حائز اهمیت اینجاست که بن سلمان تلاش می‌کند یک اپوزیسیون شیعی را به عنوان متحد ریاض در مقابل ایران تشکیل دهد تا به ادعای قدیمی‌رهبری جهان اسلام تحت عنوان «خدامین حرمین شریفین» جامه عمل بپوشاند. وقوع یک عملیات انتحاری توسط وفاداران خاندان سعودی تنها اتفاقی است که شاید نقشه‌های شاهزاده جاه طلب را ناکام بگذارد.
 
کد مطلب: 76505
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *