۰
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۸

سرشان را مثل کبک زیر برف کرده اند

حمیدرضا شکوهی
همزمان با طرح مباحثی درباره پوشش مجری برنامه قرعه کشی جام جهانی فوتبال در روسیه که قرار است جمعه این هفته برگزار شود، عزت الله ضرغامی رییس اسبق سازمان صداوسیما در کانال تلگرامی خود با لحن طنازانه ای نوشته : خدا کنه پوشش مجری مراسم قرعه کشی جام جهانی منشوری نباشه! ما که دور قبل بیچاره شدیم! نرم افزار روتوسکوپی مون هم هنگ کرد!
سرشان را مثل کبک زیر برف کرده اند
همزمان با طرح مباحثی درباره پوشش مجری برنامه قرعه کشی جام جهانی فوتبال در روسیه که قرار است جمعه این هفته برگزار شود، عزت الله ضرغامی رییس اسبق سازمان صداوسیما در کانال تلگرامی خود با لحن طنازانه ای نوشته : خدا کنه پوشش مجری مراسم قرعه کشی جام جهانی منشوری نباشه! ما که دور قبل بیچاره شدیم! نرم افزار روتوسکوپی مون هم هنگ کرد!
*درست در همین روز عکسی از مربی مرد تیم ملی کبدی زنان تایلند در ورزشگاه محل برگزاری مسابقات در گرگان منتشر شده که نشان می دهد برای اینکه او بتواند وارد محل برگزاری مسابقات شده و تیم خود را هدایت کند، مجبورش کرده اند روسری به سر کند و عکس او بارها و بارها در فضای مجازی دست به دست شده است.
 
*موضوع نوع پوشش مجری مراسم قرعه کشی جام جهانی گذشته هم در کشور ما حاشیه ساز شده بود و یادمان هست که تعداد زیادی از ایرانیان به صفحه شخصی او حمله کرده و لباس و پوشش او را عامل عدم پخش مراسم قرعه کشی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و هر چه توانسته بودند، فحش و دشنام، نثارش کرده بودند. امسال هم به صفحه شخصی مجری مراسم این دوره رفته و فعلا در همین حد که درخواست کنند او پوشش مناسب داشته باشد بسنده کرده اند اما تعجبی نباید کرد اگر صداوسیما به دلیل پوشش نامناسب او در مراسم این هفته، مراسم قرعه کشی را پخش نکند و آن وقت مردم به صفحه شخصی او هم حمله، و فحش و ناسزا تقدیمش کنند.
 
*جالب و البته تاسف آور این است که آنقدر به این مسایل عادت کرده ایم که صرفا با خنده از کنارش عبور می کنیم. می خوانیم به صفحه شخصی فلان مجری خارجی به دلیلی مضحک حمله شده و رکیک ترین ناسزاها به او گفته شده اما با لبخندی از کنارش عبور می کنیم. عکس مربی مرد تیم زنان تایلند را که مجبورش کرده اند روسری به سر کند تا وارد سالن مسابقات شود می بینیم و می خندیم و برای همه فوروارد می کنیم، ولی ذره ای به آن فکر نمی کنیم.
 
*آقایان! خانمها! فرهنگی که صرفا به تاریخش می بالیم به فنا رفته و ما خود را به نفهمیدن زده ایم. مقصر اصلی در این موضوع هم به اعتقاد من برخی نهادهای حاکمیتی هستند که شان مردم را تا این حد پایین آورده اند که مهمترین دغدغه ذهنی شان این باشد که مجری مراسم قرعه کشی جام جهانی چه لباسی قرار است بپوشد و آیا یقه اش بسته است یا باز و اگر یقه اش باز و آستینش کوتاه است، حدش چقدر است که صداوسیما مراسم را نشان دهد. آقای ضرغامی هم که خودش سردمدار یکی از همین نهادهای حاکمیتی است که سطح دغدغه مردم را تا این حد پایین آورده اند و اتفاقا باید از این منظر پاسخگو باشد و گریه کند به حال عملکرد خودش، روحیه طنز پیدا کرده و به این دغدغه نازل با دید مضحکه نگاه می کند.
 
*سانسور تصاویر زنان در تلویزیون ایران به حدی رسیده که حتی یقه نیمه باز فلان خانم سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شطرنجی می شود یا تصاویر زنان ایرانی حاضر در ورزشگاههای خارج از کشور سانسور می شود و از آنطرف ماجرا، بر سر مربی مرد تیم زنان تایلند که نه مسلمان است و نه ایرانی، روسری می گذارند که مبادا این استانداردهای ساخته و پرداخته ذهن برخی آقایان تصمیم گیر و تصمیم ساز خدشه دار شود و کسی هم عین خیالش نیست که با این کارها، به فرهنگ و شعور کل ایرانیان توهین می کنند.
 
*یعنی آنها که کل دغدغه شان شده نوع پوشش مجری مراسم قرعه کشی جام جهانی، فکر می کنند اگر نوع پوشش مجری مراسم امسال هم مثل دوره گذشته باشد و مراسم را به طور زنده پخش کنند، چه اتفاقی می افتد؟ جوانان و مردان ایرانی چون تا به حال در عمرشان زنی با لباس بدون آستین و یقه باز ندیده اند از راه راست منحرف می شوند و به گناه می افتند؟ یا زنان ایرانی تشویق می شوند که مثل او لباس بپوشند؟
 
*آقایان! لطفا سرتان را که مثل کبک در برف کرده اید بیرون بیاورید و کمی دور و برتان را ببینید. مسایلی که شما سالهاست سعی در پنهان کردنش دارید، مدتهاست که در جامعه ایرانی عادی تر از قبل شده. اغلب ایرانیان – به اعتراف آمار و ارقامی که خودتان ارائه می دهید – در خانه هایشان ماهواره دارند و تصاویری مشابه این را در خانه هایشان، آن هم خانوادگی می بینند. بسیاری از ایرانیان، حتی طبقه متوسط به پایین، هر یکی دو سال یکبار هم که شده به مسافرت خارج از کشور می روند و وقتی هواپیما از مرز ایران خارج شد اولین کاری که می کنند برداشتن حجابشان است. اما شما می بینید و خودتان را به ندیدن زده اید.
 
*آقایان! لطفا باور کنید که مردم ایران تفاوتهای فرهنگی را حتی اگر در پوشش باشد می شناسند. لطفا بیش از این به شعور مردم ایران توهین نکنید و سطح دغدغه های مردم را از این هم پایینتر نیاورید.
منبع : سایت سی و یک نما
کد مطلب: 77883
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *