۰
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۸
نگاهی به اعتراض به سخنان تکذیب شده روحانی

آیا فرشتگان از خداوند سوال اعتراض آمیز نداشته اند؟

اعتراض به سخنان تکذیب شده حسن روحانی درباره نقد ائمه اطهار (ع) همچنان ادامه دارد . می توان " نیت خوانی" کرد و با سیاسی دانستن این اعتراضها ، صورت مساله را پاک کرد و از کنارش گذاشت اما بهتر نیست که درباره این اعتراضها هم کمی تامل کنیم و درباره اش گفتگو کنیم ؟
آیا فرشتگان از خداوند سوال اعتراض آمیز نداشته اند؟
اعتراض به سخنان تکذیب شده حسن روحانی درباره نقد ائمه اطهار (ع) همچنان ادامه دارد . می توان " نیت خوانی"  کرد و با سیاسی دانستن این اعتراضها ، صورت مساله را پاک کرد و از کنارش گذاشت اما بهتر نیست که درباره این اعتراضها هم کمی تامل کنیم و درباره اش گفتگو کنیم ؟
به نظر من چنین اعتراضهایی از این تصور ریشه می گیرد که "نقد" ، " نقصان آور" است ؛  و وقتی کسی یا چیزی را نقد می کنیم ، در واقع نقایص ، اشتباهات و ایرادهایش را بازگو می کنیم . به این ترتیب معلوم است که به رسمیت شناختن نقد معصومین (ع) ، با مبانی اعتقادی شیعیان همخوانی ندارد . اما اگر ریشه "نقد" را  اعتراض  و پرسشگری ای بدانیم که بر اساس درک منتقد شکل گرفته ، آیا باز هم این ناهمخوانی اعتقادی وجود دارد ؟
با چنین دیدگاهی ، می توان آیات قرآن را درباره خلقت انسان بازخوانی کرد و نقدی را یافت که فرشتگان به اعمال خداوند ، وارد می کنند : "و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: «من در زمین جانشینی خواهم گماشت» ، [ فرشتگان ] گفتند: « آیا در آن کسی را می گماری که در آن فساد انگیزد ، و خونها بریزد؟ و حال آنکه ما با ستایش تو ، [ تو را ] تنزیه می کنیم و به تقدیست می پردازیم.» فرمود: «من چیزی می دانم که شما نمی دانید.» - آیه ۳۰ سوره بقره ".
آیا جز این است که فرشتگان بر اساس درک خویش ، به خداوند اعتراض می کنند و تصمیم خداوند را نقد می کنند ؟ این نقد و پاسخ خداوند به آن ، البته هیچ منافاتی با کمال مطلق الهی ندارد ؛ ولی بازگو کننده دو مطلب مهم است : اول اینکه فرشتگان وقتی بنا به درک خویش ، چیزی را تشخیص دادند ، حق انتقاد و پرسشگری درباره آن را از خداوند داشتند ؛ و دوم اینکه خداوند این پرسشگری درباره خویش را به رسمیت شناخته و به آن پاسخ داده است .
واقعا اگر این آیه را مبنا قرار دهیم ، نباید در نوع نگاه خویش به نقد ، تجدید نظر کنیم و حق نقد را به رسمیت بشناسیم ؟
محمدحسین روانبخش
 
کد مطلب: 80933
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *