کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مامور خاطی گشت ارشاد و فیلترینگ تلگرام!

محمدحسین روانبخش

31 فروردين 1397 ساعت 16:35

«قدرت ، فسادآور است و قدرت مطلق فساد مطلق می آورد» ؛ در دنیای امروز شاید هیچکس به اندازه ما ایرانی ها واقعیت این جمله حکیمانه را با خون و پوست خود احساس نکرده است .


 «قدرت ، فسادآور است و قدرت مطلق فساد مطلق می آورد» ؛ در دنیای امروز شاید هیچکس به اندازه ما ایرانی ها واقعیت این جمله حکیمانه را با خون و پوست خود احساس نکرده است . ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعه ما به گونه ای است که هر کدام از خود ما ، وقتی اندک قدرتی پیدا می کند ، در حیطه وظایف خود را مطلق العنان می داند و تا می تواند می تازد . نمونه های این وضعیت را در همه طبقات حکومت و دولت می توان دید : از کسی که برای استان خراسان ، قوانین مستقل برساخته است ، قاضی سابق و متهم متواری امروزی که سالها هر بلایی می خواست بر سر روزنامه نگاران آورد و قانون برایش بازیچه بود ، مدیر انتظامی ای که به جای انجام وظایف خویش نفت می فروخت و پولش را نمی داد و اصلا هم باکی از این کارها نداشت ، دادستانی که هم در عمل و هم در نظر ، اختیارات خود را از اختیارات خداوند متعال به اندازه یک بند انگشت کم‌تر می داند ، آدمهایی که با خیال راحت اختلاسهای چند صد و چند هزار میلیاردی کرده اند ومی کنند و در بدترین حالت به خارج از کشور می روند و زندگی می کنند ... تا مامور گشت ارشادی که با خیال راحت دختری را کتک می زند و باکی از هیچ چیزی ندارد ، کارمند جزئی که تا رشوه اش را نگیرد ، کار کسی را راه نمی اندازد و خیالش هم راحت است که کسی کاری به کارش ندارد ، مامور نیروی انتظامی که با طمانینه در گوش راننده ای خاطی می زند و مامور شهرداری ای که راحت دستفروشی را کتک می زند .

 یک سال پیش نتایج یک نظرسنجی نشان داد که 77 درصد ایرانی‌ها اعتقاد دارند که بانک‌ها به مقدار خیلی زیاد، زیاد یا تاحدی فاسد هستند. بعد از بانک‌ها به ترتیب، شهرداری (63 درصد)، دادگستری (63 درصد) و نیروی انتظامی (55 درصد) قرار دارند.همچنین اکثریت ایرانی‌ها (71 درصد) اعتقاد دارند که فساد در جامعه فراگیر شده است ! این موضوع نشان می دهد که نبودن نظارت یا بی خاصیت بودن نظارت باعث شده که بسیاری از کسانی که اندک قدرتی دارند ، خود را فارغ از هر حساب و کتاب و بازخواستی بدانند و این قدرت مطلق آنها را به فساد کشیده است . این در حالی است که طبق قانون اساسی ، هیچکس در ساختار سیاسی کشور ، فارغ از نظارت نیست و قدرت مطلق ندارد.

 این وضعیتی که ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم ، حالا با وجود شبکه های نامحدود مجازی ، شکسته است . برای مثال جوی که علیه مامور ناشایسته گشت ارشاد راه افتاده و نیروی انتظامی و وزارت کشور را به واکنش واداشته است ، حاصل فضای مجازی و بخصوص تلگرام است . اطلاع رسانی تلگرام باعث شده مامور گشت ارشاد که معلوم نیست تا به حال چقدر از این رفتارهای ناشایست داشته ، رسوا شود . مطمئنا او امروز جزو کسانی است که تلگرام را عامل بیگانه می داند و با قاطعیت از فیلترینگ تلگرام حمایت می کند ! ماموران شهرداری هم که تا به حال راحت و بی دغدغه ، دستفروشان را کتک می زدند ، مطمئنا تلگرام را مخل امنیت ملی می دانند و معتقدند باید زودتر شر این عامل فساد از سر مردم مظلوم کشورمان کم شود و... ؛ چه برسد به آنهایی که حیطه اختیارات ، قدرت و زورگویی شان صدها و هزاران برابر این ماموران عقده ای است . معلوم است که آنها دیگر از دست این تلگرام استکباری خواب و خوراک ندارند و راحت شان ، یعنی قدرت مطلق شان ، تا محو کامل تلگرام و دیگر شبکه های مجازی نامحدود ، از دست رفته است .

@shoukarani

 


کد مطلب: 85198

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/85198/مامور-خاطی-گشت-ارشاد-فیلترینگ-تلگرام

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir