۰
جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۵

هفت دلیل برای اینکه به تیم ملی فوتبال ایران امیدوار باشیم

تیم ملی فوتبال ایران با حواشی فراوان، بازیهای تدارکاتی اندک و اخیرا با چالشی که کمپانی نایک برای لوازم ورزشی ملی پوشان ایجاد کرده، به جام جهانی روسیه رفته و عده ای از همین حال ساز ناامیدی کوک کرده اند و حتی در شبکه های اجتماعی در اعلام برنامه های تیم ملی، پنجم تیر یعنی روز بعد از بازی با پرتغال را به عنوان روز بازگشت به فرودگاه امام خمینی ذکر کرده اند که معنی اش حذف ایران در مرحله گروهی است.
تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018
تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018
تیم ملی فوتبال ایران با حواشی فراوان، بازیهای تدارکاتی اندک و اخیرا با چالشی که کمپانی نایک برای لوازم ورزشی ملی پوشان ایجاد کرده، به جام جهانی روسیه رفته و عده ای از همین حال ساز ناامیدی کوک کرده اند و حتی در شبکه های اجتماعی در اعلام برنامه های تیم ملی، پنجم تیر یعنی روز بعد از بازی با پرتغال را به عنوان روز بازگشت به فرودگاه امام خمینی ذکر کرده اند که معنی اش حذف ایران در مرحله گروهی است. اما من هفت دلیل می آورم تا به این تیم امیدوار باشیم:
 
1- ایران یک مربی بزرگ و باتجربه دارد. کارلوس کی‌روش هشتمین مربی گران جام جهانی و یک وزنه پراعتبار برای تیم ملی ایران است که سومین جام جهانی خود را تجربه می کند. یک بار با پرتغال و یک بار با ایران به جام جهانی رفته و حالا در سومین جام جهانی به دنبال کسب نتیجه ای خارق العاده است. هرچند ایران در گروهی دشوار قرار گرفته اما او به جام جهانی نمی رود که بازنده باشد. برخی به خاطر حذف چند بازیکن، از او انتقاد کرده اند اما یادمان باشد اعتبار موفقیت در جام جهانی فقط برای ما نیست. برای کی‌روش هم هست. همانگونه که مسئولیت شکست در جام جهانی، بیش از همه به پای او نوشته می‌شود. کی‌روش به جام جهانی نمی‌رود تا برای دومین بار متوالی در مرحله گروهی حذف شود و اعتبارش خدشه دار شود. حتی اگر ایران در سخت ترین گروه باشد.
 
2- ایران بازیکنانی باتجربه تر از دوره قبل جام جهانی دارد. از مسعود شجاعی و اشکان دژاگه گرفته تا علیرضا جهانبخش که دوره قبل، کم تجربه بود و اکنون اولین آقای گل آسیایی در یک لیگ معتبر اروپایی. بازیکنان ایران در این دوره از جام جهانی باتجربه تر از دوره قبل هستند و یکی از دلایلش این است که ایران برای نخستین بار برای دومین بار متوالی به جام جهانی رسیده. موفقیت با این بازیکنان، راحتتر از بازیکنان تیم ملی در دوره قبلی است.
 
3- کی‌روش در جام جهانی قبلی هم ترکیب تیمش را تا آخرین مسابقه تدارکاتی که پشت درهای بسته برگزار شد رو نکرد. پس، از ناهماهنگی بازیکنان در بازیهای تدارکاتی قبلی نگران نباشیم. کی‌روش ترکیب تیمش را در بازی تدارکاتی پشت درهای بسته رو میکند و آنقدر مربی بزرگی هست که تیم را در در روزهایی که در اختیار داشته به هماهنگی برساند. کاری که در جام جهانی قبلی هم کرد و اثرش را در بازی در مقابل نیجریه و آرژانتینی دیدیم که کسی در آن بازیها شانسی برای ایران قائل نبود.
 
4- ایران اولین تیمی است که به روسیه رفته و این یعنی زودتر از بقیه تیمها در شرایط جام جهانی قرار می گیرد و بیش از سایر تیمها با شرایط روسیه عادت می کند. ایران در مجهزترین کمپ جام جهانی که متعلق به تیم لوکوموتیو مسکو قهرمان این فصل روسیه است مستقر شده. کمپی که قرار بود ایتالیا در آن مستقر شود اما به جام جهانی نرسید. برای تیمی که همیشه از فقر امکانات گلایه داشت، این کمپ می تواند مقدمه موفقیت باشد. ضمنا سه بازیکن از بازیکنان اصلی تیم ملی، میلاد محمدی، سعید عزت الهی و سردار آزمون در لیگ روسیه بازی می کنند و با فضای ورزشگاههای روسیه آشنا هستند. این نقطه قوتی برای تیم ایران است.
 
5- این بار بر خلاف دوره های قبلی جام جهانی، ایران از لحاظ ترتیب بازیها با بهترین قرعه مواجه شده. در جام های قبلی ایران بازیهای سخت تر را اول انجام می داد. اما این بار در بازی اول شانس بیشتری برای پیروزی دارد و این می تواند روحیه ساز باشد.
 
6- کی‌روش مربی بدشانسی بوده. در جام جهانی قبلی اگر داور بازی با آرژانتین، خطا روی دژاگه را پنالتی اعلام می کرد یا گل مسی در وقتهای تلف شده نبود، ایران می توانست شگفتی ساز باشد. در جام ملتهای آسیا، باز هم اشتباه داور در بازی با عراق در اخراج یک بازیکن ایران در نیمه اول بازی، موجب حذف ما شد. هرچند در آن بازی هم ۱۲۰ دقیقه مردانه جنگیدیم. قرعه کشی این دوره از جام جهانی هم نشان از بدشانسی کی‌روش دارد. اما شاید این بار وقت آن رسیده باشد که شانس به او و تیم ایران رو کند.
 
7- در دوره قبلی جام جهانی، پیشبینی میشد کاستاریکا در گروهی که ایتالیا و اروگوئه و انگلیس در آن حضور دارند شانسی برای صعود نداشته باشد. اما با دو برد و یک مساوی به عنوان صدرنشین صعود کرد. این را گفتم تا یادمان باشد جام جهانی، همیشه جام شگفتی ها بوده و چرا امیدوار نباشیم که ایران شگفتی ساز امسال باشد؟

حمیدرضا شکوهی
 
کد مطلب: 88233
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *