۰
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۳

به این ۶ دلیل از امتیاز گرفتن از اسپانیا ناامید نباشیم

خیلی از همان طرفداران خوشبین تیم ملی فوتبال ایران هم که به برد در مقابل مراکش و کسب امتیاز در مقابل پرتغال امیدوار بودند، برای بازی با اسپانیا شانسی برای ایران قائل نیستند. هرچند اسپانیا از شانس های قهرمانی این دوره از رقابتهاست اما برای بازی با اسپانیا هم ناامید نباشیم. به این چند دلیل:
کارلوس کی روش پیش از بازی با اسپانیا گفته صدر جدول گروه فروشی نیست.
کارلوس کی روش پیش از بازی با اسپانیا گفته صدر جدول گروه فروشی نیست.
خیلی از همان طرفداران خوشبین تیم ملی فوتبال ایران هم که به برد در مقابل مراکش و کسب امتیاز در مقابل پرتغال امیدوار بودند، برای بازی با اسپانیا شانسی برای ایران قائل نیستند. هرچند اسپانیا از شانس های قهرمانی این دوره از رقابتهاست اما برای بازی با اسپانیا هم ناامید نباشیم. به این چند دلیل:
 
۱-ایران همواره در مقابل تیمهای بزرگ، بهتر بازی کرده و در جام جهانی هم چنین بوده است. در جام های جهانی ۹۸ و ۲۰۰۶ اگرچه در مقابل آلمان و پرتغال باختیم، اما خوب و آبرومندانه ظاهر شدیم. در جام جهانی قبلی، آرژانتین را تا سرحد شکست پیش بردیم و داور در نیمه دوم و سرانجام لیونل مسی در وقتهای تلف شده به داد آرژانتین رسیدند. حالا انگیزه بازیکنان برای بازی خوب در مقابل اسپانیا هم بسیار بالاست. چون می دانند در این بازی بیشتر دیده می شوند.

۲-ایران با بازیهای تدارکاتی اندکی به جام جهانی رفت و بازی تدارکاتی با یونان و بازی جایگزین آن هم حذف شد. پس بازی با مراکش هم در واقع یک بازی تدارکاتی بسیار سنگین بود. دیدیم که هر چه از بازی گذشت، بازیکنان ما هماهنگ تر شدند و حالا با هماهنگی بیشتری به مصاف اسپانیا می روند.

۳-کارلوس کی روش دست خود را در بازی با مراکش رو نکرد. سعید عزت الهی به دلیل محرومیت در تیم نبود و اشکان دژاگه هم بازی نکرد. دو بازیکنی که احتمالا در بازی با اسپانیا فیکس خواهند بود. تاکتیک تیم هم با بازیهای اخیر متفاوت بود. بازیکنان ایران به جای پرس بازیکنان از زمین حریف، به دفاع منطقه ای روی آوردند اما این دلیل نمی شود که ایران در بازی با اسپانیا هم از همین تاکتیک استفاده کند. کی روش در بازی با مراکش هدفش را پیروزی با انجام یک بازی دفاعی قرار داده بود بدون آنکه دستش را برای اسپانیا رو کند و حالا می تواند خیلی از داشته هایش را در بازی با اسپانیا رو کند. چون می داند بازی با پرتغال، وقتی حریف به شناخت کامل از تیم ما رسید، می تواند دشوارتر از بازی با اسپانیا باشد. پس بر خلاف نظر خیلی ها، کسب امتیاز از اسپانیا برای کی روش مهمتر از کسب امتیاز از پرتغال است و به همین دلیل هم گفته صدر جدول گروه فروشی نیست!

۴-کی روش یک مربی بسیار باهوش و آنالیزوری قوی است. او همواره ثابت کرده برای تک تک بازیکنان حریف برنامه دارد و تک تک بازیکنان تیم خود را بر مبنای همان شناخت و با برنامه ای مشخص به زمین می فرستد. به همین دلیل از اینکه در یک بازی مهمترین مهره های خود را نیمکت نشین کند، نگرانی ندارد. این شناخت می تواند اسپانیا را در مقابل ایران زمینگیر کند همانگونه که آرژانتین را در دوره قبل جام جهانی در مقابل ایران زمینگیر کرد. یادمان نرود آرژانتین در دوره قبل نایب قهرمان شد اما در مقابل ایران فقط با اتکا به نبوغ مسی به گل رسید. کی روش می تواند سیستمی طراحی کند که تیمهای بزرگ را در خط حمله زمینگیر کند و در این دوره، بازیکنانی با تجربه بین المللی بیشتر نسبت به دوره قبل دارد.
 
 
۵-تیم ایران، به معنای واقعی کلمه تیم است. از وقتی که کی روش به ایران آمد، دوران بازیکن سالاری تمام شد. همه بازیکنان تیم ملی ایران تقریبا در یک سطح هستند و کی روش تیمی ساخته که از تعویض کردن یک بازیکن یا نبودن بازیکن دیگر چندان نگران نباشیم. در بازی قبل عملکرد بازیکنی همچون روزبه چشمی – که حالا مصدوم شده – نشان داد کی روش شناختی به مراتب دقیقتر از خیلی از کارشناسان فوتبال نسبت به بازیکنانش دارد. علاوه بر آن یکدلی و رفاقت در تیم ملی موج می زند و این خود رمز موفقیت است. مقایسه کنید با تیم ایران در جام جهانی قبل از آمدن کی روش به ایران که بازیکن سالاری یک اصل بود، مگر آنکه خلافش ثابت شود.

۶-اگر کمی خرافاتی هم باشیم، دومین بازی ایران در جام های جهانی همواره بهترین بازی ایران بوده است. در اولین حضور در جام جهانی، تک امتیاز ما در مقابل اسکاتلند در بازی دوم حاصل شد و در جام جهانی ۹۸، در مقابل آمریکا در بازی دوم پیروز شدیم. در جام جهانی قبلی هم بازی به یادماندنی با آرژانتین بازی دوم ما بود. بازی با اسپانیا هم که بازی دوم ماست شاید برایمان خوش یمن باشد.
و حرف آخر. اینها همه امیدواری ها برای بازی با اسپانیاست. اگر آنها نتوانند در نیم ساعت اول، دروازه ایران را باز کنند می توان به خلق شگفتی امیدوار بود. ولی اگر شگفتی هم خلق نشد منتظر بازی آخر می مانیم. چون باخت از اسپانیا هم ایران را از رویای صعود ناامید نمی کند.
حمیدرضا شکوهی
 
کد مطلب: 88961
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *