کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سهم ایران از پر هزینه ترین تیم جودو بازی های آسیایی

محمدمهدی ذاکری*

6 شهريور 1397 ساعت 13:55

تیم ملی جودو ایران در حالی به مسابقات آسیایی جاکارتا رفت که بی تردید آمار و ارقام نشان می دهد پرهزینه ترین تیم بازی های آسیایی به شمار می رود.


تیم ملی جودو ایران در حالی به مسابقات آسیایی جاکارتا رفت که بی تردید آمار و ارقام نشان می دهد پرهزینه ترین تیم بازی های آسیایی به شمار می رود.
حضور در مسابقات بین المللی و کمپ های تمرینی متعدد ، سرمایه گذاری و تدارکات بیشتر نسبت به دوره های گذشته و دستمزدهای دلاری مربیان خارجی برای مردان و زنان همه و همه شرایطی را رقم زده تا انتظارات از تیم ملی جودو ایران برای مدال آوری بیشتر از هر دوره دیگری باشد در حالی که این انتقاد نیز بیش از هر زمان دیگری وارد است که چرا تنها ۴ ورزشکار مرد به این مسابقات اعزام شد در حالی که ایران میتوانست با سهمیه کامل حضور داشته باشد.
حضور ۶ نفره(۴مرد و ۲ زن) ایران درمیان ۳۳ کشور و ۲۳۰ جودوکار ( با ۱۳۳ ورزشکار مرد و ۹۷ورزشکار زن ) سهم بسیار اندکی است . آمارها نشان می دهد مغولستان و چین با ۱۸، اندونزی با ۱۶، قزاقستان با ۱۵وکره و ژاپن با ۱۴ ورزشکار بیشترین ورزشکار را در این دوره از مسابقات جودو دارند.
تاریخ حضور ایران در بازی های آسیایی نیز نشان می دهد سهم کشورمان ۱۸ مدال بوده است که محمود میران و آرش میراسماعیلی با ۴ دوره  بیشترین حضور را برای ایران داشته اند که میران با ۵ مدال در ۲ وزن ورودکی با سه مدال در ۲ وزن بیشترین مدال را به خود اختصاص و با احتساب با ارزشترین مدال، ایران تنها یک مدال طلا در کارنامه خود دارد که متعلق به مسعود حاجی آخوندزاده است.
در این ۸ دوره از مسابقات بانوان کشورمان مدالی را کسب نکرده اند،محمود میران با چهار نقره و یک برنز آرش میر اسماعیلی یک نقره ویک برنز، مسعود حاجی آخوندزاده یک طلا و یک برنز و رودکی دو نقره و یک برنز کسب کرده اند.
 معابی ، ساریخانی، ملک محمدی، فلاح،خدادای و احدپور هر یک صاحب یک مدال برنز شده اند.
ایران بهترین نتیجه را در بازیهای بوسان (۲۰۰۲) با کسب ۵ مدال داشته است . در بازی های آسیایی بانکوک ۴ مدال و در دو دوره بازی های پکن و اینچئون مدالی کسب نکرده است.
حال با شرایط پیش رو در این دوره از بازیها وبا توجه به سید بندی های انجام شده علیرضا خجسته در وزن ۶۶کیلوگرم با رنکینگ ۴۴ در سید ۶ حضور دارد که نایب قهرمانی آسیا و برنز کشورهای اسلامی در کارنامه وی به چشم میخورد. مغولستان،کره جنوبی،ژاپن وقزاقستان از رقبای اصلی او در این دوره از مسابقات به شمار میروند در این وزن ۲۳ شرکت کننده حضور دارند و خجسته باید عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد.
در وزن ۷۳کیلوگرم نیز ۲۳ نفر حضور دارند که نماینده کشورمان با رنکینگ۱۷ در سید ۵ این گروه قرار دارد از رقبای جدی محمد محمدی بریمانلو ژاپن،کره،مغولستان،امارات وقزاقستان هستند.او نیز باتوجه به حضور در تورنمنت‌های مختلف و کمپهای تمرینی متعدد در طول دوسال گذشته انتظار میرود کادر فنی او را آماده این میدان بزرگ کرده باشد.
وزن ۸۱کیلوگرم پر امیدترین وزن برای کسب مدال طلاست توسط سعید مولایی با رنکینگ ۱ دنیا که اخیرا با کسب مدال از تورنمنت‌های مختلف و همچنین مدال برنز جهان انتظارات را برای کسب مدال در سطح بالایی نگه داشته است او که در سید ۱ این مسابقات قرار گرفته در ماقبل فینال به احتمال زیاد با کره جنوبی مبارزه خواهد کرد که یکی از جدی ترین رقبای مولایی محسوب میشود همچنین ژاپن و مغولستان نیز حریفان سرسختی برای سعید مولایی محسوب میشوند با این وجود طبق نظر کارشناسان احتمال کسب مدال طلا توسط مولایی دور از ذهن نیست.
واما در وزن مثبت۱۰۰ کیلوگرم جواد محجوب با سومین حضورش در بازیهای آسیایی در سید سوم قرار گرفته است.۱۲ شرکت کننده در این وزن حضور دارند که اصلی ترین رقبای محجوب را کره جنوبی با رنکینگ ۱۰،مغولستان بارنکینگ۱۱ و ژاپن با رنکینگ ۱۸ تشکیل میدهند.
بنظر می‌رسد با توجه به سید بندی انجام شده چون ژاپن و کره در گروه محجوب قرار نمیگیرند میتوانیم درصد شانس زیادی را برای کسب مدال جواد محجوب قائل باشیم.
همچنین در بخش زنان مبینا فلاح در وزن ۵۷ کیلوگرم مبارزه می کند،در این وزن ۱۸ شرکت کننده حضور دارند. دنیا آقایی هم در وزن ۷۰ کیلوگرم مبارزه خواهد کرد،در این وزن ۱۷ شرکت کننده حضور دارند.
 از نکات جالب این دوره از بازیهای آسیایی سنت شکنی از بابت زمان برگزاری مسابقات جودو است.  چون  همیشه مسابقات جودو در ابتدای بازیها برگزار می شد و امسال آخر بازیها برگزار می شود. با آرزوی موفقیت برای ملی پوشان کشورمان.
*ملی پوش سابق جودو
 


کد مطلب: 92968

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/92968/سهم-ایران-پر-هزینه-ترین-تیم-جودو-بازی-های-آسیایی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir