۰
جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۱

دکتر فاطمی زیر سایه نام دکتر مصدق

ضیاء مصباح
آنچه ملت ایران را در طی هزاران سال با همه فراز و نشیب ها پابرجا ، سربلند و آزاد منش نگه داشته، تبعیت از راه و روش شهیدان ملی راه آزادی و قانونمندی است که برای استقلال سیاسی کشورمان، رفاه و آسایش مردم، طرد ستم، خودکامگی و فساد مبارزه کردند تا روحیه ستم زدائی ملت را زنده نگه داشته و ایرانمان را در صحنه گیتی پویا و جاویدان نگه دارند.
دکتر فاطمی زیر سایه نام دکتر مصدق
  آنچه ملت ایران را در طی هزاران سال با همه فراز و نشیب ها پابرجا ، سربلند و آزاد منش  نگه داشته، تبعیت از راه و روش شهیدان ملی راه آزادی و قانونمندی است که برای استقلال سیاسی کشورمان، رفاه  و آسایش  مردم، طرد ستم، خودکامگی و فساد مبارزه کردند تا روحیه ستم زدائی ملت را زنده نگه داشته  و ایرانمان را در صحنه گیتی پویا و جاویدان نگه دارند. دکتر حسین  فاطمی  از جمله این دلاورمردان تاریخ معاصر وطنمان است.   مردی که می خواست مجلس و دولت ، برگزیده مردم باشد و ایرانیان  بتوانند آزادنه رای بدهند و هیچ کس و هیچ گروهی که مردم برنگزیده اند بر آنان حکومت نکرده و فراتر از قانون کوچکترین اقدامی صورت نگیرد .
هدف او و همفکران و همراهانش به رهبری شادروان دکتر محمد مصدق این بود تا از صدماتی که مجموعه رژیم می خواست بر شرف ، اعتبار  و انسانیت ایرانیان وطن دوست تعمدا  با تندروی های نابخردانه وارد کند و نبود خود را معادل از دست دادن تمامی زیر ساختها و سر مایه های ملی میدانست ممانعت کند.
این مرد ماندگار تاریخ معاصر ایران در آخرین لحظات زندگی، 19 آبان ماه 1333 هنگام اعدام  می گوید  «مرگ بر دو قسم است. مرگی در خواب ناز  و مرگی در راه شرف و افتخار، و من خدای را شکر می کنم که در راه مبارزه با فساد شهید می شوم...... من از مرگ ابائی ندارم، آنهم چنین مرگ  پر افتخاری ،  من می میرم که نسل جوان ایران از مرگ من درس عبرتی گرفته و با خون خود از وطنش دفاع کند و نگذارد جاسوسان اجنبی بر این کشور حکومت نمایند».
 میتوان گفت  توجه اغلب پژوهشگران و نویسندگان به شخصیت دکتر مصدق آن چنان بر جنبش ملی سایه افکنده که فرصت برای بررسی و پژوهش دقیق و بایسته در مورد وارسته بزرگی چون دکتر فاطمی نماند و اورا به درجه شناسایی و ستایشی که سزاوارش است  نرسا ند. پدیده دکتر فاطمی بایستی باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد .  این که چرا مصدق، به فاطمی احترام می گذاشت، به این وطن دوست متفکر تکیه می کرد و به او اعتماد داشت و  به چه دلایلی در میان این همه افراد تحصیل کرده ، خوشنام و باتجربه، یک جوان سی و سه ساله را به وزارت خارجه ، معاونت پارلمانی ، مشاور و سخنگوی دولت خود برگزید؟ چرا شاه و دربار با فاطمی دشمن بودند و سفارتخانه های انگلستان، شوروی و امریکا همه از او واهمه داشتند ، تا جاییکه  خبرگزاری انگلیسی  «رویترز» که توسط  فاطمی از ایران اخراج شده بود، او را «مردی با نبوغ شیطانی» خواند؟ و بالاخره چرا دشمنان خودی و بیگانه او را مرکز ثقل جنبش ملی می دانستند؟ 
  فاطمی  اندیشمند ی استثنایی، مبارزی تیزهوش و یک نابغه سیاسی بود و در قامت سردبیر روزنامه باختر امروز شجاعانه مینوشت و آن را در تیراژ انبوه منتشر میکرد .
 فاطمی یکی از 20 نفری بود که در تاریخ 22 مهر ماه 1328در تحصن اعتراض به نبود آزادی انتخابات شرکت فعال داشت و تشکیل سازمانی به نام «جبهه ملی ایران» را در آن دوران پیشنهاد داد.
مرد آزاده تاریخ معاصر ایران، آگاه سازی را رسالت زندگی خود می دانست و هیچوقت روزنامه نگاری و نردبام مطبوعات را وسیله پیشرفت و استفاده شخصی قرار نداد، هر چند از این وسیله اطلاع رسانی در مسیر منافع ملی کشورمان بخوبی و فراتر از امکانات آن روزگار استفاده و جامعه را هادی بود.
او پیوسته بر این باور بود که استقلال میهن و آزادی مردمان زمانی میسر است که زندگی شرافتمندانه بر آمده از تامین امکانات معیشتی ، فرهنگی و بهداشتی در شرایط برابر برای همه فراهم باشد و «تنگناهای معاش، سلامت جسم و روان، تفکر و انسانیت را تحت الشعاع قرار ندهد » و جامعه را به روز مره گی، خود محوری، فساد و تک روی نیندازد .
دکتر فاطمی نه تنها هوش فوق العاده ای داشت و در مسایل سیاسی تیزبین بود، از شهامت، صراحت، پاکدستی و نیت انسانی بینظیری نیز برخوردار بود. او می دانست چه می خواهد و به کجا می رود. او مصمم بود که توان، هوش و زندگی خود را وقف مبارزه با فساد، خیانت و دیکتاتوری کند و آماده پرداخت هزینه آن نیز بود.
شادروان دکتر محمد مصدق درباره دکتر فاطمی، این خدمتگذار  شجاع ، اندیشمند و کارآمد می گوید : اگر ملی شدن صنعت نفت خدمت بزرگی به مملکت میباشد باید از اولین فردی که این پیشنهاد را مطرح کرد ستایش نمود .
وقتی در پاریس خبر ترور محمد مسعود، که دوست و همفکر او بود، به مصدق رسید، گفت: «حسین تو هم بعد از مسعود  خواهی رفت ». هفت سال بعد، این پیش بینی در روز تحقق پذیرفت. روانش  شاد باد
 
 
کد مطلب: 97072
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *