۱
۰
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۶
#حرف_ساده_امروز

آمارهایی که فقیرتر شدن مردم را نشان می دهد

روز شنبه یک اینفوگرافی در کانال و سایت "مردم سالاری آنلاین" منتشر شد که بازتاب گسترده ای در رسانه های مختلف داشت. در این اینفوگرافی، این پرسش مطرح شده بود که آیا حداقل دستمزدها کفاف هزینه های زندگی را می دهد؟ حداقل دستمزد یک میلیون و 114 هزار تومان و هزینه های حداقلی یک خانوار دونفره که تنها مواد غذایی و اجاره خانه و هزینه های رفت و آمد و قبوض برق و آب و گاز و تلفن را در بر میگیرد، حدود یک میلیون و ششصد هزار تومان تخمین زده شده بود
افزایش تورم و گرانی، بیش از پیش به شکاف طبقاتی دامن زده است.
افزایش تورم و گرانی، بیش از پیش به شکاف طبقاتی دامن زده است.
روز شنبه یک اینفوگرافی در کانال و سایت "مردم سالاری آنلاین" منتشر شد که بازتاب گسترده ای در رسانه های مختلف داشت. در این اینفوگرافی، این پرسش مطرح شده بود که آیا حداقل دستمزدها کفاف هزینه های زندگی را می دهد؟ حداقل دستمزد یک میلیون و 114 هزار تومان و هزینه های حداقلی یک خانوار دونفره که تنها مواد غذایی و اجاره خانه و هزینه های رفت و آمد و قبوض برق و آب و گاز و تلفن را در بر میگیرد، حدود یک میلیون و ششصد هزار تومان تخمین زده شده بود که جزییات آن را می توانید در این اینفوگرافی در لینک زیر مشاهده کنید:
https://www.mardomsalari.ir/gallery/97521/1/


در این محاسبات، هزینه های درمانی، پوشاک، خرید و تعمیر لوازم خانگی، آموزش، تفریح، نیازهای فرهنگی، مایحتاج بهداشتی زندگی و اقساط احتمالی در نظر گرفته نشده، اما باز هم درآمد، کفاف هزینه ها را حتی برای خانواده ای دونفره، نمی دهد.
 
از سوی دیگر یکشنبه 27 آبان بانک مرکزی اعلام کرد که تورم هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از بیست درصد هم فراتر رفته است. اما نکته جالب مقایسه افزایش قیمتها در مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته است :
خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مهرماه امسال نسبت به مهرماه پارسال ۵۵.۹ درصد گران شده است. همچنین:
پوشاک و کفش ۳۹.۳ درصد
اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه ۷۱.۸ درصد
حمل و نقل ۵۸.۶ درصد
ارتباطات شامل تلفن و ... ۴۹.۱ درصد
تفریح و امور فرهنگی ۸۰ درصد
تحصیل ۱۹.۱ درصد
رستوران و هتل ۲۸.۲ درصد
بهداشت و درمان ۱۹.۱ درصد
مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها ۱۲.۸ درصد
دخانیات ۱۶۵.۳ درصد
کالاها و خدمات متفرقه از جمله لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی و ... ۵۹ درصد
در مهرماه امسال نسبت به مهرماه پارسال رشد قیمت داشته است.
اما در این مدت، درآمد مردم به طور میانگین چقدر رشد داشته است؟ قطعا کمتر از بیست درصد! در چنین شرایطی مسوولان بهتر است کمی تامل کنند و به این پرسش پاسخ دهند که آیا این همه گرانی در طول یکسال اخیر را می توان با چند سبد کالایی کم ارزش یا معادل آن برای تعدادی از اقشار آسیب پذیر جبران کرد؟ پاسخ روشنتر از آن است که نیاز به استدلال بیشتری باشد. نه فقط ارزش دارایی مردم، بلکه حقوق و دستمزد مردم هم ارزش کمتری پیدا کرده است و این یعنی افزایش شکاف طبقاتی و فقیرتر شدن کم درآمدها. چه زمانی برای جلوگیری از افزایش این شکاف طبقاتی چاره می شود؟
 
#حرف_ساده_امروز را در مردم‌سالاری‌آنلاین پیگیری کنید:
www.mardomsalari.ir
mardomsalari1@
 
کد مطلب: 97745
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمدی
Iran, Islamic Republic of
ما خود مان انتخاب کردیم که این گونه زندگی کنیم و جز بدبخت ترین مردم دنیا باشیم