۲۳
۷
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۶
مردم‌سالاری آنلاین گزارش می‌دهد

دردسرهای خودروسازان برای خریداران بلاتکلیف خودرو

آیا خودروسازان مجازند قیمت خودروهای ثبت‌نامی را افزایش دهند؟
خلف وعده‌ها، تخلف‌ها و تأخیرهای خودروسازان، داد پیش‌خریدکنندگان خودرو را در آورده است و آنان تاکنون چندین تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند. کسانی که در ماه‌های گذشته و یا حتی سال گذشته در پیش‌فروش‌های خودروسازان شرکت کرده‌اند نگرانی‌ها و ابهامات بسیاری دارند. قیمت کارخانه برخی مدل‌های خودرو تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته و این امر بر نگرانی ثبت‌نام‌کنندگان خودرو افزوده است.
مردم سالاری آنلاین، نگرانی های پیش خریدکنندگان خودرو را روایت می کند.
مردم سالاری آنلاین، نگرانی های پیش خریدکنندگان خودرو را روایت می کند.
خلف وعده‌ها، تخلف‌ها و تأخیرهای خودروسازان، داد پیش‌خریدکنندگان خودرو را در آورده است و آنان تاکنون چندین تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند. کسانی که در ماه‌های گذشته و یا حتی سال گذشته در پیش‌فروش‌های خودروسازان شرکت کرده‌اند نگرانی‌ها و ابهامات بسیاری دارند. قیمت کارخانه برخی مدل‌های خودرو تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته و این امر بر نگرانی ثبت‌نام‌کنندگان خودرو افزوده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، کسانی که در پیش‌فروش خودروسازان شرکت کرده‌اند عنوان می‌کنند که ماه‌هاست شرکت‌های خودروسازی در صدور دعوت‌نامه و تحویل خودرو به آنان تعلل می‌کنند. خودروسازان در تحویل برخی از انواع خودروها که در سال گذشته یا اوایل سال جاری پیش‌فروش کرده‌اند، تأخیرهای طولانی داشتند.
برخی از پیش‌خریدکنندگان می‌گویند که خودروسازان با «گروکشی»، دعوت‌نامه‌های تحویل برخی انواع خودروها که می‌بایست در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان و آذر امسال صادر می‌شدند را صادر نکرده‌اند تا بدین ترتیب این خودروها را با قیمت‌های جدید به مشتریان تحویل دهند. گرچه هنوز قیمت جدید خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان اعلام نشده است، اما قیمت برخی خودروها ظرف هفته‌های گذشته توسط خودروسازان، افزایش قابل توجهی یافته است.
به عنوان مثال، قیمت اعلام شده توسط گروه خودروسازی سایپا برای چانگان سی اس ۳۵، به ۱۲۷ میلیون تومان رسیده است؛ در حالی که قیمت این محصول پیش از این ۷۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بوده است. قیمت سیتروئن سی‌۳ نیز توسط سایپا سیتروئن دو برابر شده و از ۱۲۰ میلیون تومان به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است.
خودروسازان معمولاً در قراردادهای پیش‌فروش، ۵۰ درصد بهای خودرو را در هنگام ثبت‌نام از مشتریان دریافت می‌کنند اما قیمت قطعی و نهایی خودرو در دعوت‌نامه صادره برای مشتریان مشخص می‌شود. پیش‌خریدکنندگان می‌گویند که خودروسازان «تعمداً» در ارسال دعوت‌نامه‌ها تعلل می‌کنند تا برای افزایش قیمت‌ها و فروش خودروهای ثبت‌نامی با قیمت‌های جدید، زمینه‌چینی کنند.
یکی از پیش‌خریدکنندگان خودرو به مردم سالاری آنلاین می‌گوید: «در تیرماه ۹۷  از شرکت سایپا یک دستگاه خودروی چانگان ثبت نام کرده‌ام که موعد تحویل آبان ۹۷ بوده؛ اکنون که دی ماه است قیمت کارخانه ۱۲۷ میلیون تومان شده و پرداخت این افزایش ۷۰ درصدی از من کارمند بر نمی‌آید. مگر ۳۷ میلیون تومان تیر ماه من اکنون همان ارزش را دارد که باید این جور و جفای عظیم را بر دوش بکشم».
مشتریانی که در اردیبهشت امسال، خودروی سیتروئن سی۳ ثبت‌نام کرده‌اند ۶۰ میلیون تومان به‌صورت علی‌الحساب پرداخت کرده‌اند که معادل ۵۰ درصد بهای این خودرو بوده است. قیمت این خودرو توسط کارخانه ۱۰۰ درصد افزایش یافته و ثبت‌نام‌کنندگانی که گمان می‌کردند این خودرو را با قیمت نهایی ۱۲۰ میلیون تومان تحویل خواهند گرفت، اکنون با این نگرانی دست و پنجه نرم می‌کنند که بهای نهایی آن حدود ۲۴۰ میلیون تومان است.
برخی از پیش‌خریدکنندگان عنوان می‌کنند که پژو پارس اتوماتیک از ایران خودرو ثبت‌نام کرده‌اند و ماه‌ها است که موعد تحویل خودرو سپری شده است. ایران خودرو در حالی که برای این مشتریان دعوت‌نامه تحویل خودرو صادر نکرده، اخیراً قیمت فروش پژو پارس اتوماتیک را در فروش فوری خود ۸۳ میلیون تومان اعلام کرده و عنوان کرده که خودرو را در فروش فوری، ۱۵ روزه تحویل می‌دهد! مشخص نیست شرکتی که تعهدات سررسیدشده خود در قبال پیش‌خریدکنندگان را انجام نمی‌دهد، چگونه و طبق قانونی، با فروش قطعی خودرو به مشتریان جدید، برای خود تعهدات جدید ایجاد می‌کند؟!
 
گروکشی با عدم صدور دعوت‌نامه قانونی است؟
کسانی که در پیش‌فروش‌های خودروسازان شرکت کرده‌اند، عمدتاً عنوان می‌کنند که توان مالی تکمیل وجه خودروها با قیمت‌های جدید را ندارند؛ چرا که قیمت‌ها شدیداً افزایش یافته و در زمانی که آن‌ها، خودرو ثبت‌نام کرده‌اند قیمت‌ها در بازار بسیار پایین‌تر از قیمت‌های جدیدِ تعیین‌شده توسط کارخانه بوده است. با این حالی، نگاهی به قوانین موجود در کشور نشان می‌دهد که خودروسازان نمی‌توانند عدم صدور دعوت‌نامه تحویل خودرو را به بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو تبدیل کنند.
طبق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، مصوب ۲۲ فرودین ۹۵، خودروسازان نمی‌توانند با تأخیر در ارسال دعوت‌نامه‌ها، قیمت خودروهای پیش‌فروش‌شده را افزایش دهند. طبق ماده ۴ این آیین‌نامه، قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد، ملاک عمل در تعیین قیمت خودرو در قراردادهای پیش‌فروش خودرو خواهد بود. بنابراین، این اقدام خودروسازان که خودروهایی که موعد تحویل آن‌ها گذشته است را مشمول افزایش قیمت‌ها می‌کنند، خلاف قانون است.
کسانی که در پیش‌فروش خودروها شرکت کرده‌اند به خودروسازان اعتماد کرده‌اند و با خرید مستقیم از کارخانه به دنبال این بوده‌اند که هم خود خودرو را با قیمت کمتری تحویل بگیرند و هم دست دلالان را از سودهای بادآورده کوتاه کنند. این اعتماد نباید خدشه‌دار شود. خودروسازان نباید با بهانه‌های واهی به دنبال این باشند که هزینه‌های گزافی را به پیش‌خریدکنندگان خودرو تحمیل کنند.                
 
کد مطلب: 100460
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مهرداد
Iran, Islamic Republic of
بسیار از درج مطلب شما و توجه به دغدغه میلیونها نفر از هموطنان سپاسگزارم.
امیدوارم شرکتهای خودرو سازی و وزارت صنعت در این موقعیت دشوار اقتصادی مردم نمک بر زخم نپاشند و مرهم بر درد باشند.
قیمت خودروی بنده در هنگام ثبن نام در ۱۹ تیر در بازار آراد ۸۳ میلیون بود .حال پس از گذشت شش ماه از نگه داشتن پنجاه درصد پول خودرو آیا این حق است که به قیمت کنونی تحویل بگیرم؟
دلیل این افزایش قیمت آیا جز عدم مدیریت و تحویل قطره چکانی خودروها بوده؟
در بازار انحصاری هر محصولی جز خود تولید کننده چه کسی میتواند دلیل افزایش قیمت باشد؟
تولید کننده باعث و بانی افزایش قیمت در بازار آزاد باشد بعد تقاضای افزایش قیمت به پنج درصد زیر قیمت بازار را هم داشته باشد؟
سام
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از رسانه حامی مردم
بنده هم از قربانیان شرکت سایپا (پارس خودرو) هستم در مرداد ماه یک دستگاه برلیانس پیش خرید کرده ام با موعد تحویل شهریور ماه. اما از دعوتنامه خبری نیست و سایپا منتظر اعلام قیمت های جدید است. خودروسازی که بازار را انحصاری کرده بود اکنون پا را فراتر گذاشته و قصد دارد تعهدات معوقه خود را به قیمت های بالاتر به مشتریان بفروشد.
حیدر
Iran, Islamic Republic of
دورو بر شرفتون که واقعیتها رو باز گو کردید
Sa
Germany
با سلام
ماشين چانگان را اينجانب مورخ تيرماه ٩٧ از سايپا به قيمت٣٧ ميليون پيش خريد كردم
موعد تحويل آبان ماه٩٧ بوده است
كه تحويل نشده و اينكه تا آبان ماه قيمت ماشين ٧٥ ميليون بوده است
ولي اكنون مي گويند ١٢٧ ميليون قيمت ماشين شده است
طبق ماده ٤ قانون اجازه افزايش قيمت را ندارند
لذا از شما خواهشمندم به اين موضوع ما رسيدگي بفرماييد🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
پیش خریدار استپ وی
France
پارس خودرو و سایپا 5 ماه قبل از اعلام تحریم و 8 ماه قبل از اجرای مرحله اول تحریم نیمی از بهای استپ وی را گرفتند تا در شهریور خودرو تحویل دهند.
با دلار 3600 تومانی از محل پول ما قطعات را خریدند و خودروهای تولیدی با پول ما راسوداگرانه در بازار به دوبرار قیمت فروختند و موجب آشفتگی بازار خودرو شدند.
حال اعلام میکنند چون تحریمیم خودرو نداریم. و موجب افزایش نارضایتی پیش خریدکنندگان شده.
و در اقدامی عجیب تر ماده 4 دستور العمل اجرایی قانون‌ حمایت از مصرف کنندگان خودرو را زیر پا گذاشته و در صدد تغییر مبنای قیمت گذاری است.
متاسفانه وزارت صنعت و سازمان حمایت نیز در این ظلم آشکار و ناراضی کردن مردم و دامن زدن به آشفتگی بازار خودرو با گروه سایپا و شرکت پارس خودرو همگام شدند.
A
Poland
تاوان و ضرر سهل انگاری و سستی خودرو سازان و عدم نظارت دولت رو باید مردم بدن .این اگه ظلم نیست پس چیه؟
Farzad
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر شما که حرف دل مردم رو میزنید. وقتی خودروساز در هنگام ثبت نام 50 درصد پول رو از ملت گرفته دلیلی نداره که الان دعوت نامه رو صادر نکنه مگر اینگه هدفش احتکار و گران فروشی باشه.
Farhad
Iran, Islamic Republic of
سوره مطففین که این سوره به نام کم فروشان نام گذاری شده است: "واى بر کم‏فروشان. آنان که وقتى براى خود پیمانه مى‏کنند، حق خود را بطور کامل مى‏گیرند. امّا هنگامى که مى‏خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى‏گذارند. آیا آنها گمان نمى‏کنند که برانگیخته مى‏شوند. در روزى بزرگ. روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان می ایستند.
Iran, Islamic Republic of

باسلام 
احتراما" همانطور که مستحضرید بخشی از مردم عزیزمان در سال ۹۷-۹۶ اقدام به «پیش خرید» خودرو نموده‌اند. طبق این روش ۵۰٪ بهای خودرو نیز پرداخت شده است. لذا خودروسازان با گرو نگه داشتن عمدی دعوتنامه های سر رسیده شده ماههای خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان و آذر ، اینک درصدد گران کردن خودروهای تاریخ گذشته و معوقه میباشند. 
لذا این موضوع صراحتا" در تناقض با اصل قانونی عطف بما سبق نشدن قانون، اصل استحصاب و آیین نامه خودرو مصوب ۹۵/۰۱/۲۵ هیات وزیران بویژه ماده ۴ و ماده ۸ و تبصره آن می باشد.. لذا بر این اساس افزایش قیمت تا آذرماه تضییع حقوق آشکار مصرف کنندگان می باشد
سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
آیا شایسته نظام جمهوری اسلامی است
که بنده که حدود هفت ماه ماشین چانگان
پیش خرید کرده‌ام ونصف قیمت آن را داده‌ام و باید طبق قرداد آبانماه تحویل میگرفتم حال خودرو ساز دولتی بعد این مدت
به بهانه مختلف ۷۵ میلیون را به من ۱۲۷ میلیون بفروشد؟
سپاسگزارم از رسانه مردمی.
آیا این خلاف شرع و قانون حمایت از مصرف کننده نیست؟
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
خدا پدر و مادرت بیامرزه.حرف ما هم همینه. حالا این دوستمون تیرماه ثبت نام کرده بود ولی بنده اسفند ۹۶ ثبت نام کردم و موعد ارسال دعوتنامه مهر ۹۷. که هنوز خبری نیست از ارسال دعوتنامه و تحویل خودرو.
علی
Iran, Islamic Republic of
سپاس
میلاد شهابی
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما و رسانه مردمی شما
مدت هاست نگران تحویل خودرو ام که ۱۶ ماه پیش ثبت نام کردم و ۶ ماه است وارد تاخیر شده هستم
این خبر شما تنها تسکین دهنده درد بنده بوده است
عاجزانه خواهشمندم بیشتر به این موضوع بپردازید
خریدار ایرانخودرو
Iran, Islamic Republic of
یک دنیا ممنون از خبر شما
بر کسی پوشیده نیست که خودرو سازها با تولید خودرو های بی کیفیت و فروش آنها به دو برابر بهای تمام شده مدت ها در حق ما خریداران اجحاف کرده اند حال بجای کمک به وضعیت کشور و دولت و مردم با ماهیگیری از آب گل آلود دعوت نامه خودرو های ثبت نامی سال گذشته را ماه هاست با هدف افزایش قیمت ارسال نکرده و بجای عمل به تعهدات خودرو ها را در بازار آزاد از طریق سبد نمایندگی ها فروخته اند
خواهشمندم صدای مردم و خریداران بخت برگشته پیش فروش و .. شوید تا حداقل به ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف کننده گان پایبند باشند
لطفا مصاحبه های بیشتری با مسئولین و نمایندگان مجلس ترتیب دهید
ستاره
United States
سلام چرا باید خودروساز کمبود نقدینگی خودش رو ناحق ازجیب ما جبران کنه! چرا به قانون عمل نمی کند و کسی هم توان مقابله با ان راندارد. مگر خودروساز زیر مجموعه دولت نمی باشد؟ چرا دولت خودش رو پشت خودروساز قایم می کند؟؟؟ درخواست ما پیروی از ماده 4قانون حمایت از مصرف کننده و تحویل خودرو به قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد می باشد
فرشید مصدق
Iran, Islamic Republic of
با تشکر فراوان از شما که در سکوت خفه کننده تمامی رسانه ها به این موضوع پرداختید تا صدای مظلومیت پیش خرید کنندگان خودرو باشید .
در میان تمامی خودروهای پیش فروشی ثبت نامیهای پژو 2008 رکورددار تاخیر در تحویل هستند .
ایران خودرو و ایکاپ 19 ماه پیش ، از 16000 نفر ، نفری 60 میلیون تومن پول گرفتند و این ماشین را (پیش فروش عادی) کردند . و در حالی که تا مرداد 97 باید تحویل این 16000 دستگاه تمام میشد ولی تا حالا هنوز تحویلیهای بهمن 96 هم به طور کامل تحویل نشده که هیچ ، بر خلاف ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده هر روز ساز گرانی برای تحویل خودرویی که باید ماهها پیش تحویل می شده می زنند !
بر اساس ماده 4 این قانون که مصوب هیئت وزیران است و به درستی در متن اشاره کردید ، در پیش فروش غیر قطعی ملاک قیمت خودرو ، قیمت تاریخ تحویل مندرج در قرارداد هست نه هر تاریخ دلخواهی که خودروساز دعوتنامه صادر میکند . فلسفه وجودی جریمه تاخیر تنبیه خودروساز است نه تشویقش . اینکه خودروساز جریمه تاخیر به مشتری پرداخت کند و از آن طرف تحویل خودرو را تا اعمال افزایش قیمت غیر قانونی به تاخیر اندازد کاملا غیر قانونی و دهن کجی آشکار به قانون مصوب دولت است چون اینگونه جریمه تاخیر به عنوان جریمه خودروساز برای عدم پایبندی به تعهدش عملا بلا اثر شده و کارایی واقعی خود به عنوان جریمه را از دست می دهد
محمد
United States
سلام خسته نباشید
من دردم به کی بگم!!!؟؟
من یه سربازم که با پول کارگری به زور پول جمع کردم قرض کردم تا یه ماشین از ایرانخودرو بخرم تا بتونم باهاش بعداظهرا کار تیرماه۹۷ ثبت نام قعطی پژو ۴۰۵ کردم مهر۹۷ تحویل بگیرم ولی خبری از ماشین نیست.بخدا نیاز به ماشین دارم 😔😔😔😔
کمکم کنید🙏🏻🙏🏻
محبوبه اکبرزاده
Germany
سلام
ماخریداران خودروی هایماS7 که بصورت قرارداد قطعی ۹ماه پیش ینی خرداد۹۷ کل مبلغ خودرو رو به ایران خودرو پرداخت کردیم، و به امید تحویل در مهرو آبان و آذر امسال بودیم،(بنده خودم تحویل آبان هستم) حالا بعداز گذشت ۳ماه تاخیر در تحویل، ایران خودرو قوانین رو زیر پا گذاشته و ابتدا فروش فوری یکماهه گذاشته! و حالا هم دعوتنامه های غیرقطعی دی ماه رو برا مشتریان فرستاده !! درحالیکه هنوز مهرو آبانو آذر را تحویل نداده است!
چرا اینکارو کرده کاملا مشخصه برای گرفتن پول بیشترو بیشتر ازغیر قطعیها بخاطر افزایش قیمتهای اعلامی و درعوض ما بیچاره ها ک کل مبلغ ماشین رو ۹ماه پیش پرداخت کردیم رفتیم تو الویت اخر !!و حتی میگن سال ۹۸ بما تحویل میدهند!اما خودروی مارو میدن به بازار آزاد ، فروش فوری، ثبت نام غیر قطعی ماههای بعدی!!
لطفا لطفا لطفا پیگیر حق ما که به گفته مقام معظم رهبری از تولید داخل حمایت کردیم و کل مبلغ رو یکجا پرداخت کردیم و حالا ایران خودرو داره علنا بما خیانت میکنه، بشید.
تشکر فراوان
حمید
Moldova, Republic of
سلام
تو رو به حضرت ابوالفضل جلوی گرون کردن خودرو رو بگیرید
با هزار تا مشکل یه چانگان تحویل بهمن ماه پیش خرید کردیم به امید اینکه بعد از ۲۳ سال کارمندی و ۶۰ میلیون تومن وام بتونیم سوار این خودرو بشیم ولی متاسفانه دارن گرونش می کنن
به خدا نه دیگه توان وام گرفتن رو داریم و نه می تونیم از بازار آزاد ماشین تو این رنج قیمت بخریم
پولی هم که وام گرفتیم برا ثبت نام و تحویل خودرو ارزشش از نصف هم کمتر شده
خداوکیلی روا نیست این طوری در حق ما جفا بشه
یه عمر دوندگی کردیم آخرشم این بلا داره سرمون میاد
تو رو به هر چیزی که بهش ایمان و اعتقاد دارید جلوی این ظلم رو بگیرید
به خدا داد ما به جایی نمی رسه
کمکمون کنید
خریدار ایرانخودرو
Iran, Islamic Republic of
خود دولت و مجلس و سازمان حمایت ماده ۴ را زیر پا گذاشتند
اعلام شد که افزایش قیمت شامل همه تاریخ گذشته ها از یک شهریور می گردد. لطفا سریعا ورود کنید تا شاید فشار رسانه حاکمیت قانون را گوشزد کند
مهدی
United States
با سلام
در ابتدا ازشما بابت انعکاس مظلومیت ملت، سپاسگذاری می کنم.
باتوجه به نقض قانون اشکاری که وزارت صنعت و معدن انجام داده است و قانون مصوب حمایت از مصرف کننده را زیر پای نهاده است، نمایندگان مجلس و سایر مسئولین باید در این موضوع ورود کنند و مانع از اعمال ظلم به مردم گردند. قاعدتا همه مسئوین در جریان این اتفاق هستند و این آزمونی ست برای سنجش ادعای آنها در خصوص توجه به مردم. در این قضایا مردم مطالبه اضافه ای ندارند .آنچه مطالبه می کنند این است که قانونی که طبق آن پیش فروش انجام شده است توسط وزرات صنعت بر زیر پای نهاده نشود.
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید
آقا تو رو به قرآن کمک کنید شما و رسانه قدرتمندتون
من برج2یه 405slx ثبت نام کردم تو ایرانخودرو و تحویل برج8 بوده
طبق قانون حمایت بایستی به قیمت روز تحویلم بدن
ولی برج8 دعوتنامه رو صادر نکردن و منتظر موندن که قیمتا رو افزایش بدن
قیمتها برج 10 افزایش خورده و گفتن برای ما که سر رسید گذشته ایم هم افزایش میخوره
جالبه که رئیس سازمان حمایت هم همسو شده با خودروسازها و گفته تا 31مرداد افزایش نمیخورن و بعدش افزایش میخورن
آقا تو رو خدا منعکس کنید و نزارید حقی از کسی ضایع بشه
طبق قانون حمایت این قضیه شامل تاریخ گذشته ها نباید بشه و اینا از خودشون در آووردن
پژو پارس
United States
سلام
اسفند ۹۶ پژو پارس ثبتنام کردم با موعد تحویل آبان ماه که با گذشت ۳ ماه از موعد تحویل خودرو را تحویل نمیدهند و نرخ جدید با افزایش غیرمنطقی ارائه کرده اند که طبق ماده ۴ آیین نامه حمایت از مصرف کننده نبایستی شامل موعد تحویل گذشته ها باشد که خودروسازان به صورت غیرقانونی قیمت ها رو افزایش داده اند. این افزایش قیمت ناعادلانه بوده حداقل برای موعد تحویل گذشته ها نبایستی منظور گردد‌ و در اسرع وقت خودروها به مشتریان تحویل داده شود.