۰
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
رقابتهای فوتبال جام ملتهای آسیا آغاز شد

مرور دو سناریوی آسان و دشوار در مسیر صعود ایران به نیمه نهایی

رقابتهای فوتبال جام ملتهای آسیا شنبه شب در ابوظبی آغاز شد و امارات میزبان با تساوی در مقابل بحرین که با یک پنالتی مشکوک در دقیقه 90 به دست آمد از شکست فرار کرد. ایران در نخستین گام، دوشنبه شب به دیدار یمن می رود. اما مسیرهای احتمالی صعود ایران به نیمه نهایی کدام است و چه کشورهایی در مقابل ایران قرار می گیرند.
مرور دو سناریوی آسان و دشوار در مسیر صعود ایران به نیمه نهایی
رقابتهای فوتبال جام ملتهای آسیا شنبه شب در ابوظبی آغاز شد و امارات میزبان با تساوی در مقابل بحرین که با یک پنالتی مشکوک در دقیقه 90 به دست آمد از شکست فرار کرد. ایران در نخستین گام، دوشنبه شب به دیدار یمن می رود. اما مسیرهای احتمالی صعود ایران به نیمه نهایی کدام است و چه کشورهایی در مقابل ایران قرار می گیرند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، ایران با سه مقام قهرمانی که همگی مربوط به بیش از چهل سال پیش هستند همراه با عربستان و پس از ژاپن که چهار مقام قهرمانی دارد، در زمره پرافتخارترین تیمهای آسیا است. ایران طی هشت سال اخیر غالبا در رتبه اول آسیا در رده بندی فیفا قرار داشته و به همین دلیل انتظار قهرمانی از تیمی که سالهاست در آسیا اول است و مربی بزرگ و گرانی همچون کارلوس کی روش را روی نیمکت مربیگری دارد، انتظار نابجایی نیست. اما برای صعود به نیمه نهایی، ایران با کدام تیمها روبرو خواهد شد.
برای صعود ایران به نیمه نهایی، دو سناریوی آسان و مشکل میتوان تصور کرد. سناریوی آسان، پس از صدرنشینی ایران در گروه نوشته می شود و سناریوی سخت هم در صورتی ظاهر خواهد شد که ایران به عنوان تیم دوم صعود کند. این که ایران در رتبه چندم گروه قرار می گیرد به احتمال زیاد به بازی آخر در مقابل عراق بستگی خواهد داشت چرا که احتمال پیروزی ایران و عراق بر دو تیم دیگر گروه یعنی یمن و ویتنام بالاست. پس بازی با عراق می تواند شاه کلید صدرنشینی ایران و صعود راحتتر به نیمه نهایی باشد.
اگر ایران صدرنشین گروه شود، با تیم سوم یکی از گروههایی که سومین تیم هم از آن صعود می کند بازی خواهد کرد. در این دوره، علاوه بر تیمهای اول و دوم، چهار تیم از شش تیم سوم گروهها هم که امتیازات بیشتری داشته باشند صعود می کنند و یکی از این تیمها حریف احتمالی ایران در مرحله یک هشتم نهایی خواهد بود. تیمهای سوریه، اردن، فلسطین، لبنان، کره شمالی و عمان، تیمهایی هستند که احتمال دارد به عنوان تیم سوم از گروه خود صعود کنند و ایران در مقابل آنها قرار گیرد. هرچند احتمال سوم شدن تیمهایی همچون چین و ازبکستان و حتی قطر و عربستان هم وجود دارد اما احتمال آن بسیار اندک است و همان شش تیمی که در ابتدا ذکر شد در صورت صدرنشینی ایران در گروهش، حریف احتمالی ایران خواهند بود.
در مرحله یک چهارم نهایی، ایران با برنده بازی تیمهای دوم گروههای یک و سه بازی خواهد کرد. در گروه اول امارات و بحرین و تایلند و هند و در گروه سوم، تیمهای کره جنوبی و چین و قرقیزستان و فیلیپین حضور دارند اما به نظر می رسد احتمال صعود چین به عنوان تیم دوم و یکی از تیمهای امارات یا بحرین به عنوان تیم دوم گروه یک بیشتر است و در این صورت احتمالا ایران در یک چهارم نهایی با یکی از این تیمها روبرو خواهد شد. با توجه به اینکه برنامه بازیها با توجه به مشخص نبودن این موضوع که تیمهای سوم کدام گروهها صعود می کنند کمی پیچیده است، پ فعلا نمی توان در مورد نیمه نهایی پیشبینی نزدیک به واقعیتی داشت.
اما اگر ایران به عنوان تیم دوم صعود کند مسیر دشوارتری خواهد داشت چرا که در این صورت در مرحله یک هشتم نهایی باید با تیم اول کروه پنجم که یکی از تیمهای عربستان یا قطر است بازی خواهد کرد که در هر صورت بازی دشواری خواهد بود. چراکه قطر میزبان است و برای رسیدن به فینال بسیار برنامه ریزی کرده و عربستان هم به قهرمانی می اندیشد. اگر ایران از این مرحله هم عبور کند در مرحله یک چهارم نهایی به احتمال فراوان کره جنوبی را خواهد دید که در صورت صدرنشینی در گروه خود، بازی ساده ای در یک هشتم نهایی خواهد داشت.
پس دو مسیر برای صعود به نیمه نهایی پیش روی ایران است؛ مسیر ساده در صورت صدرنشینی در گروه و مسیر دشوار در صورتی که به عنوان تیم دوم صعود کند. هرچند همه اینها احتمال است ولی اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد ایران چنین مسیرهایی برای صعود به نیمه نهایی خواهد داشت.

اینفوگرافی برنامه کامل بازیهای جام ملتهای آسیا را اینجا ببینید.
 
کد مطلب: 100490
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *