; ?>; ?> اسماعیل بخشی کیست؟ - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
مردم سالاری آنلاین بررسی می کند

اسماعیل بخشی کیست؟

از نمایندگی کارگران معترض تا دعوت وزیر اطلاعات به مناظره
اسماعیل بخشی بی‌شک یکی از معروف‌ترین کارگران ایران در دوران پس از انقلاب است. بازداشت بیست و پنج روزه او در آبان و آذر سال جاری، حواشی زیادی به همراه داشت و وی اخیراً در پستی اینستاگرامی مدعی شده که در دوران بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته و وزیر اطلاعات را دعوت به مناظره کرده است. این ادعای بخشی واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است و حتی معاون پیگیری قانون اساسی رئیس‌جمهور از وی خواسته است تا «هر چه زودتر شکایت خود را به صورت مکتوب به نهادهای صالح تقدیم کند». اسماعیل بخشی کیست، چه می‌گوید و چگونه به چهره شناخته‌‌شده‌ای تبدیل شد؟
اسماعیل بخشی ادعا کرده است که توسط ماموران وزارت اطلاعات شکنجه شده است. اسماعیل بخشی کیست؟
اسماعیل بخشی ادعا کرده است که توسط ماموران وزارت اطلاعات شکنجه شده است. اسماعیل بخشی کیست؟
اسماعیل بخشی بی‌شک یکی از معروف‌ترین کارگران ایران در دوران پس از انقلاب است. بازداشت بیست و پنج روزه او در آبان و آذر سال جاری، حواشی زیادی به همراه داشت و وی اخیراً در پستی اینستاگرامی مدعی شده که در دوران بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته و وزیر اطلاعات را دعوت به مناظره کرده است. این ادعای بخشی واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است و حتی معاون پیگیری قانون اساسی رئیس‌جمهور از وی خواسته است تا «هر چه زودتر شکایت خود را به صورت مکتوب به نهادهای صالح تقدیم کند». اسماعیل بخشی کیست، چه می‌گوید و چگونه به چهره شناخته‌‌شده‌ای تبدیل شد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، اسماعیل بخشی یکی از نمایندگان کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و به بیان دقیق‌تر، معروف‌ترین نماینده کارگران معترض این کارخانه است. کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در سالیان اخیر بارها به دلیل عقب افتادن دستمزدهای خود و شرایط بد کاری، دست به اعتصاب و تجمع زده‌اند.
در فضای رسانه‌ای نام اسماعیل بخشی، بیشتر در سال جاری به گوش خورد. کارگران معترض شرکت نیشکر هفت تپه در سال جاری با برگزاری چند انتخابات در واحدهای مختلف این کارخانه، نمایندگانی را برای طرح و پیگیری مطالبات خود، انتخاب کردند که اسماعیل بخشی یکی از این نمایندگان بود. بخشی تقریباً در تمامی تجمعات اعتراضی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به ایراد سخنرانی می‌پرداخت و از کارگران می‌خواست تا اعتراضات خود را به صورت مسالمت‌آمیز ادامه دهند تا به تمام خواسته‌های خود برسند.
وی در سخنرانی‌های خود بر این نکته تأکید می‌کرد که شرکت نیشکر هفت تپه یا باید از کارفرمای بخش خصوصی گرفته شود و «به صورت شورایی» توسط کارگران اداره شود یا اینکه شرکت دولتی شده و کارگران بر اداره کارخانه، نظارت کنند. بعد از خصوصی‌سازی شرکت نیشکر هفت تپه در سال 94، مشکلات کارگران این کارخانه، به شدت افزایش یافته است و حتی نام امید اسدبیگی، مدیرعامل این شرکت، در میان متخلفان ارزی دیده می‌شود.
 
بازداشت پرسروصدای اسماعیل بخشی
در آبان ماه امسال، اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بازتاب بسیار زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت. این بازتاب باعث شد تا شهرت اسماعیل بخشی به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین نماینده کارگران این شرکت به بالاترین میزان برسد. اسماعیل بخشی هم‌اکنون (16 دی 97) تنها با 206 پست در اینستاگرام، بیش از 36 هزار و 600 نفر فالوور دارد که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.
اسماعیل بخشی در 27 آبان سال جاری و همزمان با تجمعات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بازداشت شد. این بازداشت نه تنها از شهرت وی نکاست، بلکه او را به چهره شناخته‌شده‌تری تبدیل کرد. کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بلافاصله پس از بازداشت او خواهان آزادی‌اش شدند و در حمایت از وی شعارهایی سر دادند.
چند روز پس از بازداشت اسماعیل بخشی، خبرهایی در فضای مجازی منتشر شد که وی مورد «شکنجه» قرار گرفته و حتی «به علت شدت جراحات، به بیمارستان منتقل شده است». با این حال، استاندار و برخی از مقامات قضایی استان خوزستان، این خبرها را شایعه دانستند و شکنجه اسماعیل بخشی را تکذیب کردند.
از میان کارگران بازداشتی شرکت نیشکر هفت تپه، اسماعیل بخشی آخرین نفری بود که آزاد شد. وی در 21 آذر 97 با قرار وثیقه 400 میلیون تومانی آزاد شد. گفته می‌شود که اتهامات اسماعیل بخشی امنیتی بوده و در جریان بازداشت اتهاماتی نظیر «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی» و «مشارکت در تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت ملی» به وی تفهیم شده است. کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، در هنگامی هنوز بخشی آزاد نشده بود، گفته بود اتهامات وی «امنیتی» است و وزارت کار نمی‌تواند، کاری برای وی صورت دهد.
 
دعوت وزیر اطلاعات به مناظره
بخشی در اوایل دی ماه به کار خود در شرکت نیشکر هفت تپه بازگشت. وی بعد از آزادی در فضای عمومی، هیچ صحبتی از بازداشت ود نکرده بود تا این که در 14 دی ماه با انتشار پستی اینستاگرامی مدعی شد که شکنجه شده و وزیر اطلاعات را به مناظره دعوت کرد.
بخشی در یادداشت اینستاگرامی خود در مورد شرایط بازداشت‌اش نوشت: «در روزهای اول بدون دلیل یا هیچ حرفی تا سر حد مرگ مرا شکنجه و زیر مشت و لگد گرفتند که تا 72 ساعت در سلولم از جایم نمی‌توانستم تکان بخورم و آنقدر زده بودند که حتی از تاب درد خوابیدن هم برایم زجرآور بود و امروز پس از گذشت تقریبا دوماه از آن روز سخت در دنده‌های شکسته‌ام، کلیه‌ها، گوش چپم و بیضه‌هایم احساس درد می‌کنم. جالب اینکه شکنجه‌گران خود را سرباز گمنام امام زمان می‌نامیدند اما به بنده و خانم قلیان انواع اقسام فحش‌های رکیک جنسی می‌دادند و ایشان راهم کتک می‌زدند. اما از شکنجه جسمی بدتر، شکنجه های روانی بود، نمی‌دانم چه بر سرم آوردند که مثل موش آب‌کشیده شده بودم و هنوز دستهایم می‌لرزد، منی که زمین زیر پایم میلرزید تحقیر شدم و به شخصیت دیگری بدل شده بودم و هنوز با وجود قرص‌های اعصاب و روان گاهی دچار حمله های شدید عصبی روحی و روانی می شوم، اکنون از جنابعالی بعنوان وزیر اطلاعات و کسی که خودش یک روحانی مذهبی است این پرسش را دارم: از نظر اخلاقی، حقوق بشری و به‌خصوص دین اسلام حکم شکنجه یک بازداشتی چیست؟ آیا رواست؟ اگر رواست به چه میزان؟»
اسماعیل بخشی در ادامه یادداشت خود، ادعای شنود مکالمات تلفنی‌اش را نیز مطرح کرده و نوشته است: «مسئله دوم که برای من و خانواده‌ام بسیار بسیار مهمتر از شکنجه‌های جسمی و روحی است بحث «شنودِ» مکالمات تلفنی بنده و خانواده‌ام توسط دستگاه اطلاعاتی شماست. بازجویم می‌گفت ما از همه چیز تو خبر داریم حتی می‌دانیم همسرت چند بار بخاطر مبارزاتت با تو دعوا کرده است. گفتم از کجا می‌دانید، گفت مدت‌ها تماس‌های تو «شنود» می‌شد که باعث عصبانیت شدید من حین بازجویی شد. حال پرسش بنده و خانواده‌ام از شما به‌عنوان وزیر اطلاعات و یک شخصیت روحانی و مذهبی این است که آیا «شنود» خصوصی‌ترین مکالمات انسان‌ها از نظر اخلاقی، حقوق بشری و دین اسلام رواست؟ به چه حقی مکالمات تلفنی خصوصی بنده و همسر عزیزم را دستگاه اطلاعاتی شما باید «شنود» کند؟ لذا جناب آقای علوی اینجانب اسماعیل بخشی برای شنیدن پاسخ هایتان شما را به یک مناظره در یک برنامه زنده تلویزیونی دعوت می‌کنم».
 
واکنش‌ها به ادعاهای اسماعیل بخشی
ادعاهای اسماعیل بخشی تاکنون واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. علی اکبر گرجی اندرزیانی، معاون پیگیری اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور در صفحه اینستاگرام خود به یادداشت اینستاگرامی بخشی واکنش داد. گرجی با تاکید بر اصل 38 قانون اساسی مبنی بر ممنوعیت شکنجه به قصد گرفتن اطلاعات یا اقرار، نوشت: «جناب اسماعیل بخشی بهتر است هرچه زودتر شکایت خود را به صورت مکتوب به نهادهای صالح تقدیم کند‌. ما هم در معاونت پیگیری اجرای قانون اساسی ریاست جمهوری آمادگی خود را برای مساعدت به ایشان و پیگیری قضیه اعلام می‌کنیم. اگر اثبات شود که نهادهای زیرمجموعه رئیس جمهور مرتکب چنین عمل خلاف شرع و قانون شده‌اند، ایشان در برخورد با آن‌ها تردید نخواهند کرد».
استاندار خوزستان در مصاحبه‌ای ادعاهای بخشی را رد کرد و گفت: «ایشان 25 روز است که آزاد شده، چرا الان چنین حرف‌هایی را مطرح کرده؟ 25 روز است که به سرکار رفته و در مدتی هم که بازداشت بوده، 8 بار با خانواده‌اش تماس گرفته و یک‌بارهم ملاقات داشته و بعد از آزادی نیز به سرکار رفته و مشکلی نداشته است. آنچه من مطلع شدم و سوال کردم این است که هیچ شکنجه‌ای درکار نبوده و رویه ما با این مسأله نیز به صورت اجتماعی و کارگری است و اگر چنین نبود که برخوردهای دیگری با وی صورت می‌گرفت. ایشان با پادرمیانی و وساطت من و رای اعضای شورای تأمین آزاد شده است. من در آنجا گفتم وقتی شرایط آرام شده و مسأله‌ای نیست، چرا باید ایشان همچنان در بند باشد و باید آزاد شود».
بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدچمران نیز از وزیر اطلاعات خواست ادعای اسماعیل بخشی را مورد برسی قرار داده و در صورت صحت این اظهارات، با متخلفین و مجرمین برخورد کند و در غیر این صورت واقعیت را با افکار عمومی درمیان بگذارید. چندین تشکل دانشجویی نیز به وزیر اطلاعات نامه نوشتند و عنوان کردند که حاضرند مناظره در مورد ادعای شکنجه اسماعیل بخشی را میزبانی کنند.
علیرضا رحیمی نماینده تهران در مجلس نیز در صفحه توییتری خود از موافقت رئیس مجلس جهت بررسی ادعای اسماعیل بخشی خبر داد و نوشت: «درخصوص ادعا‌های آقای اسماعیل بخشی به آقای لاریجانی پیشنهاد دادم کمیسیون امنیت ملی موضوع را رسیدگی نماید که موافقت داشتند. بارئیس کمیسیون هم طرح موضوع داشتم و قرار شد دراولین فرصت باحضور وزیر اطلاعات به همه ادعا‌ها درکمیسیون رسیدگی دقیق شود».
 
کد مطلب: 100521
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *