کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم‌سالاری آنلاین» بررسی می‌کند

کمپین فرهنگیان برای دریافتِ بیمه‌ی تکمیلیِ کارآمد

23 دی 1397 ساعت 6:37

فرهنگیانِ سراسرِ کشور کمپین یا کارزاری به نامِ «نه به بیمه‌ی تکمیلی ناکارآمد» به راه انداخته‌اند که تا کنون بیش از ۳۰ هزار آموزگار نیز بدان پیوسته‌اند.


فرهنگیانِ سراسرِ کشور کمپین یا کارزاری به نامِ «نه به بیمه‌ی تکمیلی ناکارآمد» به راه انداخته‌اند که تا کنون بیش از ۳۰ هزار آموزگار نیز بدان پیوسته‌اند.
به گزارشِ «مردم‌سالاری آنلاین»، این کارزار پس از آن به راه افتاد که بیمه‌ی مرکزی بیمه‌ی «آتیه‌سازانِ حافظ» را غیرِ قانونی اعلام کرد، در حالی که آموزش و پرورش از فرهنگیان خواست تا میانِ «بیمه‌ی درمانِ تکمیلیِ فرهنگیانِ آتیه‌سازانِ حافظ» و انصراف از بیمه‌ی تکمیلی یکی را برگزینند!
رئیسِ کلِ بیمه‌ی مرکزی، بهمن‌ماهِ ۹۶، درباره‌ی وضعیتِ بیمه‌ی آتیه‌سازانِ حافظ گفته بود: «امیدوارم این شرکتِ بیمه‌ای تطابقِ لازم را با مقرراتِ بیمه‌ی مرکزی پیدا کند و اگر چنین نشود تعهداتی نسبت به آن نخواهیم داشت.» رئیسِ کلِ بیمه‌ی مرکزی پیش‌تر از این نیز درباره‌ی این شرکت گفته بود: «شركتِ آتیه‌سازانِ حافظ برخلافِ قانون فعالیت می‌كند. وقتی این شركت بیمه‌ی مركزی را قبول ندارد، خود را وابسته و زیرمجموعه‌ی بیمه‌ی مركزی نمی‌داند و خود را كارگزارِ بیمه‌ی سلامت می‌داند، نمی‌توانیم بر عملكردِ آن نظارت كنیم.»
علی‌رغمِ این رویکردِ بیمه‌ی مرکزی به شرکتِ آتیه‌سازانِ حافظ، یکم دی‌ماه، تفاهم‌نامه‌ای میانِ وزارتِ آموزش و پرورش و بیمه‌ی آتیه‌سازانِ حافظ بسته شد. در این راستا، مدیرِ کلِ تعاون و پشتیبانیِ آموزش و پرورش، با اعلامِ شرایطِ تازه‌ی بیمه‌ی تکمیلیِ فرهنگیان، با بیمه‌شدگانی که خواهانِ انصراف از پوششِ بیمه‌ای هستند سه هفته مهلت داد تا انصرافِ خود را به اداره‌ی تعاونِ محلِ خدمتِ خود اعلام کنند، وگرنه انصرافشان پذیرفته نشده و حقِ بیمه‌ی تکمیلی از دستمزدشان کم خواهد شد.
در چنین شرایطی، فرهنگیان معترض‌اند که چرا در تفاهم‌نامه‌ی تازه‌ی میانِ وزارتِ آموزش و پرورش و آتیه‌سازانِ حافظ نه تنها سهمِ بیمه‌شده افزایش یافته است که این وزارتخانه با همان بیمه‌گرِ پیشین که از نظرِ معترضان ناکارآمد و از نظرِ بیمه‌ی مرکزی نیز غیرِ قانونی است دوباره قرارداد بسته است.
گفتنی است که پیش از این، بیمه‌ی تکمیلیِ فرهنگیان برای هر تن ۲۹ هزار تومان بود، ولی در طرحِ تازه که دو گونه نیز هست در گونه‌ی نخست از هر تن ۳۹ هزار تومان و در دومی ۶۸ هزار تومان گرفته می‌شود. همه‌ی اینها در شرایطی است که کیفیتِ خدمات افزایش و بهبود نیافته است. جعفر ابراهیمی، یکی از فعالانِ صنفیِ معلمان، در این باره گفته است: «مگر حقوقِ ما معلمان صد در صد افزایش داشته است که حالا سهمِ بیمه را این‌گونه افزایش داده‌اند؟ معلمی که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد، اگر بخواهد اعضای خانواده‌ی چهار نفره را بیمه کند چیزی معادل ۲۸۰ هزار تومان باید بپردازد که حدودِ ۱۸ درصدِ حقوقِ ماهیانه‌‌اش است و بدیهی‌ ست که این یک ظلم آشکار است.»
بر این پایه، فرهنگیان کارزاری اعتراضی در فضای مجازی به راه انداخته‌اند و اعلام داشته‌اند: «کیفیت و خدماتِ بیمه‌ی تکمیلی در طولِ این سالها، برخلافِ افزایشِ سالانه‌ی سهمِ بیمه‌گذار (معلمان)، رشدی نداشته است. بیمه‌ی آتیه‌سازان در تمامِ زمینه‌ها دارای خدماتِ پایین و سطحِ پوششِ حداقلی است، از جمله در موردِ خدماتِ چشم‌پزشکی و دندان‌پزشکی، و محدود بودنِ بیمارستانها، درمانگاهها، داروخانه‌ها و مطبهای طرفِ قرارداد با بیمه‌ی آتیه‌سازان. بیمه آتیه‌سازان به خاطرِ اینکه طرفِ قرارداد با مراکزِ درمانی و کلینیکها نیست به فرهنگیان هزینه‌ها و فاکتورهای پرداخت‌نشده‌ی زیادی تحمیل کرده است، از سویی تاخیر در پرداختِ هزینه‌های درمانی باعث شده است که مشکلاتِ متعددی برای فرهنگیان ایجاد شده تا جایی که آنان از پیگیریِ فاکتورهای پرداختی منصرف گردند. در چنین شرایطی، وزارتخانه، با افزایش سهمِ پرداختی، به فرهنگیان فرصت داده است تا بینِ انصراف از بیمه‌ی تکمیلی یا تن دادن به قراردادِ اسفناک با بیمه‌ی آتیه‌سازان یکی را انتخاب نمایند.»
کنون باید منتظر ماند و دید که این اعتراضِ فرهنگیان ره به جایی خواهد برد و گوشهایی شنوا برای شنیدنِ دردِ آنها وجود خواهد داشت یا اینکه پرونده‌ی این اعتراض نیز پس از چندی به بوته‌ی فراموشی سپرده خواهد شد و بایگانی خواهد گردید.
 
 


کد مطلب: 100890

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/100890/کمپین-فرهنگیان-دریافت-بیمه-ی-تکمیلی-کارآمد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir