کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مردم‌سالاری آنلاین بررسی می‌کند

ماجرای مصوبه جنجالی «انتقال آب کارون به اصفهان» چیست؟

22 دی 1397 ساعت 14:55

هنوز تنش آبی بین استان‌های اصفهان و یزد به پایان نرسیده است که جنجال تازه‌ای این بار بر سر موضوع انتقال آب به استان اصفهان ایجاد شده است. استاندار اصفهان در نامه‌ تشکر خود به رئیس جمهور بابت «تصویب طرح احیای زاینده‌رود»، در لحنی کم‌سابقه، حسن روحانی را «سلسله‌جنبان گفتمان تدبیر و امید» نامیده که با سرانگشت خود، «گره از جبین درهم‌کشیده اصفهان، گشوده» است. اصفهانی‌ها می‌گویند دولت انتقال آب کارون به اصفهان را تصویب کرده؛ خوزستانی‌ها می‌گویند انتقال آب بیشتر از کارون به معنای مرگ این رودخانه است و چنین طرحی تصویب نشده است. اصل ماجرا چیست و مسئولان اصفهانی و خوزستانی چه می‌گویند؟


هنوز تنش آبی بین استان‌های اصفهان و یزد به پایان نرسیده است که جنجال تازه‌ای این بار بر سر موضوع انتقال آب به استان اصفهان ایجاد شده است. استاندار اصفهان در نامه‌ تشکر خود به رئیس جمهور بابت «تصویب طرح احیای زاینده‌رود»، در لحنی کم‌سابقه، حسن روحانی را «سلسله‌جنبان گفتمان تدبیر و امید» نامیده که با سرانگشت خود، «گره از جبین درهم‌کشیده اصفهان، گشوده» است. اصفهانی‌ها می‌گویند دولت انتقال آب کارون به اصفهان را تصویب کرده؛ خوزستانی‌ها می‌گویند انتقال آب بیشتر از کارون به معنای مرگ این رودخانه است و چنین طرحی تصویب نشده است. اصل ماجرا چیست و مسئولان اصفهانی و خوزستانی چه می‌گویند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بحث‌های اخیر در مورد انتقال آب از رودخانه کارون به استان اصفهان و احیای زاینده‌رود از لایحه بودجه سال ۹۸ آغاز شد. ۱۹ نماینده استان اصفهان در اعتراض به حذف اعتبار طرح‌های انتقال آب این استان از بودجه سال آینده استعفا دادند و فشار بر دولت برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به استان اصفهان را کلید زدند. خواسته نمایندگان اصفهان، ایجاد اصلاحاتی در بودجه سال ۹۸ و ردیف‌دار شدن طرح‌های انتقال آب به این استان و ایجاد ستاد احیای زاینده‌رود بود.
نمایندگان استان خوزستان هم ساکت ننشستند و در اقدامی عجیب در روز تقدیم لایحه بودجه به مجلس، در حین سخنرانی روحانی در اطراف جایگاه جمع شدند و با صدای بلند اعتراض کردند!
این پایان ماجرا نبود؛ در حالی که مسئولان اصفهانی برای انتقال آب از کارون فشار می‌آوردند، نمایندگان دو استان چهار محال و بختیاری و خوزستان در هشتم دی‌ماه یک جلسه با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار کردند که در آن جلسه وزیر نیرو و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم حضور داشتند.
نمایندگان خوزستان می‌گویند که انتقال آب از سرشاخه‌های کارون خط قرمز آن‌ها است؛ چرا که این انتقال آب به مرگ کارون منجر می‌شود و صدامات جبران‌ناپذیری به استان خوزستان وارد می‌کند. آن‌ها در روز ارائه لایحه بودجه به مجلس از روحانی خواسته بودند که اعلام کند منظورش از احیای زاینده رود، انتقال آب نیست. روحانی اما این نکته را در سخنرانی خود مطرح نکرد.
جهانگیری در جلسه با نمایندگان دو استان خوزستان و چهار محال و بختیاری گفت که به هیچ وجه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به اصفهان در برنامه‌های دولت نیست و پاراف رئیس جمهور هم در این مورد، «جنبه‌ اجرایی ندارد و در حد پاراف است»!
با این اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور، خیلی‌ها انتظار داشته‌اند که بحث‌ها بر سر انتقال آب از کارون به اصفهان، پایان پذیرد. استان خوزستان به دلیل کاهش آب ورودی به رودخانه‌های و تالاب‌های آن با مشکلات بسیاری در حوزه زیست‌محیطی (نظیر ریزگردها و بیابانی شدن تالاب‌ها) و کشاورزی دست و پنجه نرم می‌کند و حتی کم‌آبی موضوع اعتراضات مردم این استان در برخی شهرها نیز بوده است. با این حال، وعده جهانگیری به نمایندگان این دو استان پایان کار نبود.
 
تصویب «بهترین مصوبه» در هیات دولت
عباس رضایی استاندار اصفهان در اواخر هفته گذشته گفت که «دولت بهترین مصوبه یعنی انتقال آب کارون به اصفهان را تصویب کرد. در واقع بدون آب هیچ چیز معنایی ندارد». همچنین تصویری از نامه استاندار اصفهان به روحانی در رسانه‌ها منتشر شد که در آن نامه وی با لحنی بسیار حماسی از رئیس جمهور بابت «تصویب طرح احیای زاینده‌رود و ساماندهی کمی و کیفی رودخانه کارون» تشکر کرده بود.
استاندار اصفهان در نامه خود به روحانی نوشته است که تصویب این طرح،  «به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم تاریخی و سیاست‌های راهبردی و سرنوشت‌ساز در نجات اقلیم اصفهان از فرونشست زمین، نابودی جغرافیای طبیعی، تشدید بحران‌های زیست‌محیطی، مهاجرات شهروندان و سقوط این جهان شهر، قلمداد و ثبت خواهد شد».

این واکنش استاندار اصفهان، به سرعت حساسیت برخی از خوزستانی‌ها را در فضای مجازی برانگیخت و آن‌ها خواهان توضیح در مورد «تصویب طرح انتقال آب کارون به اصفهان» شدند.
استاندار خوزستان هم در ادامه وارد گود شد. غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نظری خلاف استاندار اصفهان داشت و گفت: دولت هیچگونه مصوبه جدیدی برای انتقال آب کارون نداشته و هفته قبل هیات دولت مصوب کرد دو کارگروه برای احیای زاینده رود و کیفیت آب رودخانه کارون زیر نظر شورای عالی آب تشکیل شود. تشکیل کارگروه های یادشده به معنی انتقال آب از سر شاخه های کارون برای احیای زاینده رود نیست و اظهارنظرهای غیرکارشناسی در این زمینه تنها به تنش‌های اجتماعی منجر خواهد شد.
استاندار خوزستان امروز با انتقاد از مسئولان استان اصفهان گفت: مسئولان استان اصفهان برای احیای زاینده رود می‌بایست مصرف آب در سه بخش صنعتی، کشاورزی و شرب را مدیریت کنند نه اینکه به دنبال انتقال آب کارون باشند تا با احیای این‌گونه‌ای زاینده رود به مرگ رودخانه کارون کمک کنند.
شریعتی با اشاره به سخنان روحانی در سفر سال ۹۲ به استان خوزستان، عنوان کرد: رئیس جمهوری به مردم استان خوزستان قول داد هیچ مصوبه جدیدی برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به دیگر استان‌ها تصویب نشود و دولت تاکنون بر این قول رئیس جمهوری پایبند بوده است.
همزمان امروز نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی گفته است که طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران باید اجرایی شود تا با بحران آب شرب برای ۵ میلیون نفر ساکن استان اصفهان مواجه نشویم.
دولت هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است که مصوبه اخیر به چه معناست. احتمالاً مقامات دولتی در روزهای آینده مشخص خواهند کرد که تفسیر استاندار اصفهان از مصوبه اخیر، صحیح است یا تفسیر استاندار خوزستان؟! در واقع در این مورد ابهام وجود دارد که آیا دولت قصد انتقال آب از رود کارون به استان اصفهان را دارد یا خیر.
پیش از این یکی از مقامات استان خوزستان در مورد آب انتقالی از رودخانه‌های این استان گفته بود: حجم آب منتقل‌شده از خوزستان چند برابر مصرف آب شرب برخی استان‌های دیگر است. آب شرب مورد نیاز چهار استان کرمان، اصفهان، قم و یزد حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در سال است؛ اما درحال حاضر بالغ بر یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون مترمکعب سالانه آب از خوزستان منتقل می‌شود.
 


کد مطلب: 100902

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/100902/ماجرای-مصوبه-جنجالی-انتقال-آب-کارون-اصفهان-چیست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir