۱
۰
سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۶

اعتراضِ شدیدالحنِ خانه‌ی موسیقی و گلنوش خالقی به جعلِ ترانه‌ی سرودِ ملیِ «ای ایران»

خاطره میرزا
هیئت‌مدیره‌ی خانه‌ی موسیقیِ ایران در واپسین نشستِ خود در برابرِ دخل‌وتصرفِ غیرِ قانونی و تحریفِ کلامِ سرودِ ملیِ «ای ایران» اعتراض کردند. گلنوش خالقی، دختر سازنده‌ی سرودِ «ای ایران» نیز به این موضوع واکنشی تند نشان داده است.
سرودِ ملیِ «ای ایران»، سروده‌ی استاد حسین گل‌گلاب.
سرودِ ملیِ «ای ایران»، سروده‌ی استاد حسین گل‌گلاب.
سرودِ ملی ـ میهنیِ «ای ایران»، همزمان با روزِ بزرگداشتِ فردوسی، با شماره‌ی ۱۳۹۵، در فهرستِ آثارِ ملیِ کشور به ثبت رسیده و از این رو هر گونه دستکاری در این سرود که اثری ملی است و تحتِ حفاظت و نظارتِ دولت و ملتِ ایران است غیرِ قانونی تلقی می‌شود و بر مسئولان است که با متخلفان برخوردِ جدی و قانونی بکنند.
به گزارشِ «مردم‌سالاری آنلاین»، بر همین پایه نیز هیئت‌مدیره‌ی خانه‌ی موسیقیِ ایران در واپسین نشستِ خود در برابرِ دخل‌وتصرفِ غیرِ قانونی و تحریفِ کلامِ سرودِ ملیِ «ای ایران» اعتراض کردند. گلنوش خالقی، دختر سازنده‌ی سرودِ «ای ایران» نیز به این موضوع واکنشی تند نشان داده است.
 
خانه‌ی موسیقیِ ایران خواستار برخوردِ قانونیِ مسئولان و ضابطانِ قضایی با خاطیان شد
اعضای هیئت‌مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی به نمایندگی از جامعه‌ی موسیقیِ ایران به این عملِ غیرِ قانونی و به دور از اخلاقِ سازندگانِ این سرودِ جعلی واکنش نشان دادند و خواستارِ برخوردِ قانونیِ مسئولان و ضابطانِ قضایی با خاطیان شدند.
در بخشهایی از بیانیه‌ی خانه‌ی موسیقیِ ایران که بر رویِ تارنمای این خانه نیز آمده گفته شده است: «سرودِ زیبا و ملیِ "ای ایران" که به ثبتِ ملی رسیده جزوِ میراثِ معنویِ ایران شناخته شده و همچون دیگر آثارِ ملی ارزشمند و غیرِ قابلِ تغییر است و به هیچ عنوان نمی‌توان در آن دخل و تصرفی ایجاد کرد و سازمانِ میراثِ فرهنگیِ کشور به عنوانِ متولیِ اصلیِ آثارِ ملی در کشور باید نسبت به این حرکتِ زشت واکنشِ مقتضی نشان دهد. سرودِ ملیِ "ای ایران" موردِ وثوقِ قاطبه‌ی مردمِ ایران بوده است و میلیونها نفر از ایرانیان در سراسرِ گیتی با آن خاطره دارند و نسبت به آن عشق می‌ورزند و لذا تحریف و جایگزینیِ هر کلامِ دیگری بر رویِ آن آهنگ به نوعی جعل و تحریفِ یک ترانه‌ی ملی و خاطره‌انگیز است و نه تنها احساساتِ میلیونها ایرانی را جریحه‌دار خواهد کرد بلکه پیگردِ قانونی خواهد داشت.»
اعضای هیئت‌مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی همچنین ترانه‌ی جایگزین شده بر رویِ این آهنگ را به نوعی وهنِ بخشی دیگر از تعلقاتِ مذهبیِ مردمِ ایران دانسته‌اند و هشدار داده‌اند که اینگونه کارها نه تنها کمکی به تحکیمِ مبانیِ عقیدتی و دینی مردم نمی‌کند بلکه بر ضدِ خودش عمل خواهد کرد.
 
گلنوش خالقی: امیدوارم شاهدِ واکنش و حضورِ پرشکوهِ ملتِ ایران در اعتراض به این اعمالِ ناپسند باشم
گلنوش خالقی، دخترِ زنده‌یاد استاد روح‌الله خالقی، نیز در پیامی به این دخل‌وتصرفِ غیرِ قانونی اعتراض کرد و خواهانِ واکنشِ ملتِ ایران در اعتراض به اینِ اعمال شد. او نوشته است: «چند روزِ پیش، برحسبِ تصادف، ویدیویی را در فضای مجازی مشاهده کردم که همانا سرودِ ای ایران، ساخته‌ی پدرم، استاد روح‌الله خالقی، با شعری از استاد حسین گل‌گلاب است. با اندوهی فراوان متوجه شدم که ناباورانه اشعارِ این سرودِ ملی – میهنی که یک اثرِ ثبت‌شده‌ی ملی است و در زمره‌ی یک اثرِ تاریخی کشورِ ایران، سرودی عاری از هرگونه گفتمانِ تاریخی، مذهبی و فردی که پس از چندین دهه که از خلقِ آن می‌گذرد هم‎چنان در قلبِ هر ایرانی می‌تپد، این سرود که صرفا بازگوکننده‌ی کشورِ ایران است، متاسفانه ... به بازی گرفته شده است. امیدوارم شاهدِ واکنش و حضورِ پرشکوهِ ملتِ ایران در اعتراض به این اعمالِ ناپسند باشم. بر این باورم که چنین اثرِ ملی هیچ‌گاه با چنین ترفندهایی دچار خدشه نخواهد شد.»
گفتنی است که سرودِ ملیِ «ای ایران» از ساخته‌های استاد روح‌الله خالقی است، با سروده‌ای از استاد حسین گلِ‌گلاب، استادِ دانشگاهِ تهران و عضوِ فرهنگستانِ ایران، و آوایِ جاودانِ استاد غلامحسینِ بنان. «ای ایران» در سالِ ۱۳۲۳، زمانی که اشغالگرانِ امریکایی، انگلیسی و روس ایران را به اشغالِ نظامی خود درآورده و رضاشاه را تبعید کرده بودند ساخته شد. انگیزه‌ی ساخته‌شدنِ این سرود نیز پاسخ به رفتارهای توهین‌آمیزِ نظامیانِ اشغالگر بود.
سرودِ جاودانه‌ی «ای ایران»، در نشستِ انجمنِ جهانیِ بررسیِ سرودهای ملی، ۱۸ فوریه‌ی ۱۹۵۴، در وین، میهن‌گراترین و برانگیزاننده‌ترین سرودِ ملیِ جهان شناخته شد که هر ایرانی با شنیدنش برانگیخته و آماده‌ی جانبازی در راهِ ایران می‌شود. همچنین، برپایه‌ی آماری در سالِ ۱۳۸۵، سرودِ «ای ایران» بیش از هر سرود و آهنگی دیگر تا کنون تولید شده است، تا آنجا که نوای آن در خانه‌ی هر ایرانی، چه درون‌مرز و چه برون‌مرز، به گوش می‌رسد.
 
 ***
نسخه‌ی اصلی و با کیفیتِ «ای ایران» را با آوازِ استاد خالقی در زیر بشنوید:
 
کد مطلب: 103660
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


آریو
Iran, Islamic Republic of
این جعل سرود " ای ایران " یک کار پلشت و ضد اخلاقی و یک سرقت ادبی است.
این کپی سازی سخیف نشاندهنده عدم توانایی و خشکیده شدن چشمه های ذوق و سلیقه برای خلق آثار ماندگار ادبی و هنری است.