۱
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۴
تصمیم‌گیری در مورد FATF به سال آینده موکول شد!

از تعلل مجمع در موضوع «پالرمو» تا درخواست‌های برگزاری همه‌پرسی

بورس سقوط کرد، قیمت ارز و سکه افزایش یافت
چهارمین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو نیز بی‌نتیجه ماند تا عملاً تصمیم‌گیری در مورد دو لایحه باقی‌مانده از لوایح چهارگانه FATF به سال 98 کشیده شود. تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لایحه پالرمو، سقوط بورس و افزایش قیمت ارز و سکه را درپی داشت. همچنین درخواست‌ها برای برگزاری رفراندوم در مورد لوایح FATF نیز ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.
جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لایحه پالرمو برای چهارمین بار بی‌نتیجه ماند.
جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لایحه پالرمو برای چهارمین بار بی‌نتیجه ماند.
چهارمین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو نیز بی‌نتیجه ماند تا عملاً تصمیم‌گیری در مورد دو لایحه باقی‌مانده از لوایح چهارگانه FATF به سال 98 کشیده شود. تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لایحه پالرمو، سقوط بورس و افزایش قیمت ارز و سکه را درپی داشت. همچنین درخواست‌ها برای برگزاری رفراندوم در مورد لوایح FATF نیز ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز (شنبه یازده اسفند) بار دیگر نتوانستند در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملّی (پالرمو) به نتیجه برسند. تا پایان سال جاری دیگر این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی نخواهد شد و تصمیم‌گیری در مورد آن به بعد از تعطیلات نوروز موکول شده است.
همچنین آخرین خبرها حاکی از این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام دو لایحه الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT را به‌طور همزمان به رأی خواهد گذاشت. گروه ویژه اقدام مالی به ایران تا ماه ژوئن سال جاری میلادی (کمتر از چهار ماه دیگر) فرصت داده است تا این دو لایحه را تصویب کند. غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز گفته است «از آنجا که لوایح پالرمو و CFT  کاملا با یکدیگر مرتبط هستند، نظر اعضای مجمع بر این شد که پس از اتمام بررسی CFT، این لوایح  به شکل همزمان به رأی گذاشته شوند».
دولت به دنبال آن است که با تصویب دو لایحه پالرمو و CFT، در روابط بانکی ایران با کشورهای دیگر گشایشی هرچند اندک، در شرایط تحریم، ایجاد شود. در صورت قرار گرفتن مجددِ ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، ممکن است کشورهای بیشتری روابط بانکی و مالی خود را بانک‌های ایرانی محدود کنند.
همزمان با تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد دو لایحه پالرمو و CFT، درخواست‌هایی نیز برای برگزاری همه‌پرسی در مورد این لوایح مطرح شده است. تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب در نامه‌ای خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار تصویب این دو لایحه شده‌اند و در عین حال، نوشته‌اند که «چنانچه اعضای محترم مجمع در حمایت اکثریت قاطع ایرانیان از پیوستن کشورمان به کنوانسیون مزبور تردید دارند، می‌توانند رد یا تایید آن را به همه پرسی ملت ایران بگذارند».
یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس نیز از تدوین طرحی برای برگزاری همه‌پرسی حرف زده است. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی در توییتر خود نوشه است: «طرح فوریتی برگزاری همه پرسی درباره 4 موضوع تقدیم مجلس می‌شود. این چهار موضوع عبارت اند از: 1) موضوع FATF؛ 2) هر ایرانی روزی یک لیتر بنزین؛ 3) پرداخت یارانه نقدی ماهیانه 200 هزارتومان به‌جای دلار 4200 تومانی از بابت 14 ميليارد دلار كالای اساسی؛ و 4) تعیین سقف 7 میلیون تومان برای حقوق مدیران». وی گفته است که جمع‌آوری امضا برای این طرح از امروز آغاز می‌شود.
بنابراین، چهره‌هایی از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا تاکنون خواستار برگزاری رفراندوم در مورد لوایح FATF شده‌اند. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم امروز به این درخواست‌ها واکنش نشان داده و گفته «از اصل رفراندوم کسی هراسی ندارد، اما تا زمانی که مراجع قانونی وظیفه قانونی خود را انجام می دهند، طرح این موضوع هم دلیلی ندارد».
طبق قانون اساسی در موضوعات مهم سیاسی و اقتصادی، می‌توان با برگزاری همه‌پرسی به آراء عمومی ملت رجوع کرد. اصل 59 قانون اساسی در این‌باره می‌گوید: «در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه ‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد». باید دید آیا در هفته‌های آتی به مرور بر تعداد حامیان برگزاری همه‌پرسی در مورد لوایح FATF افزوده می‌شود یا خیر.
 
تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام و سقوط بورس
بازار سرمایه به‌عنوان یک بازار حساس، امروز به سرعت به عدم جمع‌بندی مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو واکنش نشان داد. شاخص کل بورس امروز 924 واحد کاهش یافت و وارد کانال 164 هزار واحدی شد. سقوط امروز بورس بار دیگر نشان داد که فعالان اقتصادی با نگرانی تحولات مربوط به لوایح FATF را دنبال می‌کنند.
قیمت ارز در بازار آزاد نیز امروز نسبت به روز پایانی هفته گذشته افزایش یافت و دلار آمریکا در معاملات نقدی بازار آزاد، وارد کانال سیزده هزار و 700 تومانی شد.
دیروز در بازارهای جهانی قیمت طلا، کاهش قابل توجهی یافته بود. قیمت هر اونس طلا برای اولین بار از ۲۸ ژانویه به زیر ۱۳۰۰ دلار رسیده بود؛ در پایان معاملات روز جمعه، قیمت هر اونس طلا با ثبت کاهش ۱.۵۱ درصدی به ۱۲۹۳ دلار و ۴۴ سنت رسیده بود. این کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، این امیدواری را به وجود آورده بود تا امروز قیمت طلا و سکه در بازار ایران، با کاهش قابل توجهی روبرو شود. با این حال، نه تنها کاهش قیمتی در بازار سکه روی نداد، بلکه قیمت ها افزایش نیز یافتند! امروز در بازار آزاد، قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید به 4 میلیون و 698 هزار تومان رسید که نسبت به روز پنجشنبه افزایش 30 هزار تومانی را نشان می‌دهد.    
 
کد مطلب: 103835
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *