کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی دیگر به برنامه "عصر جدید"

از استعدادیابی آمریکایی تا استعدادیابی ایرانی؛ تبلیغ برای ملیت یا قومیت؟

15 اسفند 1397 ساعت 15:21

برنامه تلویزیونی "عصر جدید" که مدل ایرانی برنامه استعدادیابی آمریکاست که به همان روش در دهها کشور دیگر هم برگزار می شود، از دو سه هفته پیش روی آنتن شبکه سوم سیما رفته و با استقبال مخاطبان مواجه شده است. هرچند نقدها و نظرهای متعدد و متنوعی هم درباره این برنامه مطرح شده که در جای خود قابلیت نقد و بررسی دارد.


برنامه تلویزیونی "عصر جدید" که مدل ایرانی برنامه استعدادیابی آمریکاست که به همان روش در دهها کشور دیگر هم برگزار می شود، از دو سه هفته پیش روی آنتن شبکه سوم سیما رفته و با استقبال مخاطبان مواجه شده است. هرچند نقدها و نظرهای متعدد و متنوعی هم درباره این برنامه مطرح شده که در جای خود قابلیت نقد و بررسی دارد. اما نکته ای که بهانه نگارش این یادداشت شد، تفاوت بارز این برنامه استعدادیابی با برنامه استعدادیابی اصلی است که نمی توان بی تفاوت از کنار آن گذشت و شایسته تامل است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در برنامه استعدادیابی آمریکا که سالهاست در سراسر جهان بیننده دارد، وقتی نوبت به رای گرفتن از مردم می شود، نقشه بزرگی از کشور آمریکا که پنجاه ایالت آن به طور دقیق در نقشه مشخص شده اند، پشت سر مجری برنامه نقش می بندد و مجری، با هیجان از "آمریکا" می خواهد به نفرات موردنظر خود رای دهند. او از جملاتی همچون "حالا آمریکا به استعدادها رای می دهد" یا "حالا شرکت کنندگان نیازمند رای 50 ایالت آمریکا هستند" و جملات مشابه دیگری از این دست، صرفا در صدد تبلیغ یکپارچگی آمریکا و مردم این کشور است. در هیچ کجا از این برنامه گفته نمی شود که فلان شرکت کننده چون از سیاهپوستان آمریکاست به رای سیاهپوستان نیاز دارد یا فلان شرکت کننده چون از ایالت تگزاس آمده، تگزاسی ها باید به او رای دهند! آنچه در برنامه استعدادیابی آمریکا جلوه گر است، تاکید بر ملیت واحد مردم آمریکا، با وجود تعدد و تنوع در بین مردم این کشور و ایالات متعدد آن است.
اما در ایران برعکس است. در پنجمین برنامه استعدادیابی "عصر جدید" افرادی که نیازمند رای مردم بودند لُر، یزدی، عرب – یا شاید هم غیرعرب خوزستانی – شیرازی و تهرانی بودند و مجری برنامه، هنگام معرفی آنها برای کسب رای مردم، مدام روی این نکته تاکید می کرد که حالا شیرازی ها می توانند به این دو نفر رای دهند یا یزدی ها به آن چهار نفر رای دهند و ...
قومیت های ایرانی، جذابیت تمایزبخش ایران و نقطه قوت سرزمینی کهن به نام ایران هستند که نه تنها قابل احترام بلکه سزاوار تکریم هستند. همه ما ایرانیان متعلق به بخشی از این خاک هستیم و طبیعتا به قومیت خود افتخار می کنیم. اما اینگونه تاکید مدام و مکرر بر روی قومیت افراد، وقتی با نادیده گرفتن ملیت واحد همه این قومیتها همراه می شود، از هر منظری که بنگریم قابل قبول نیست. چرا باید برای تحریک کردن مردم به رای دادن، قومیت مردم را بازیچه قرار دهیم؟ اگر کسی جزو قومیتهایی که به فینال مسابقه رسیده اند نباشد، پس نباید رای دهد؟ اصلا اگر قرار به شایستگی است، تاکید بر رای دادن قومی و منطقه ای و استانی، جز ضرر چه چیزی دارد؟ هم رای گیری را از حالت رای دادن به شایسته ها خارج کرده و آن را قومی و منطقه ای می کند و هم اندک اندک تعلق به سرزمینی واحد و ملیتی یکسان را کمرنگ می کند.
ای کاش برای چند رای بیشتر و تحریک مردم به شرکت در نظرسنجی های روبیکایی، قومیت ها را وارد رقابتهای مخربی نکنیم که نه تنها از دل آن انتخاب شایسته ترین ها خارج نمی شود، بلکه هویت ملی ما را هم کمرنگ می کند. لااقل در کنار تقلید، کمی هم از نمونه های باسابقه جهانی بیاموزیم. 
 


کد مطلب: 104141

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/104141/استعدادیابی-آمریکایی-ایرانی-تبلیغ-ملیت-یا-قومیت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir