کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ویژه‌ی آخر هفته‌ی «مردم‌سالاری آنلاین»

پنج فیلمِ برترِ تاریخِ سینما

23 اسفند 1397 ساعت 18:30

پایگاهِ اینترنتیِ داده‌ی فیلم (IMDb) معتبرترین پایگاهی است که داده‌ی همه‌ی فیلمها، سریالها، بازیگران و ... جهان را دربرمی‌گیرد. این پایگاه، تا پاییزِ امسال، دارای داده‌های پنج میلیون و ۳۰۰ هزار عنوان فیلم و ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار زندگی‌نامه بوده و همچنین ۸۳ میلیون کاربرِ نام‌نویسی‌شده.


پایگاهِ اینترنتیِ داده‌ی فیلم (IMDb) معتبرترین پایگاهی است که داده‌ی همه‌ی فیلمها، سریالها، بازیگران و ... جهان را دربرمی‌گیرد. این پایگاه، تا پاییزِ امسال، دارای داده‌های پنج میلیون و ۳۰۰ هزار عنوان فیلم و ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار زندگی‌نامه بوده و همچنین ۸۳ میلیون کاربرِ نام‌نویسی‌شده. یکی از کارهایی که پایگاهِ اینترنتیِ داده‌ی فیلم انجام می‌دهد فراهم آوردنِ فهرستهایی از برترینهای تاریخِ سینمای جهان است که روزانه نیز به روز می‌شود. گفتنی است که در فراهم آوردنِ این فهرستها میلیونها کاربر و همچنین داوران رای می‌دهند.
در زیر «مردم‌سالاری آنلاین» به معرفی پنج فیلمِ برترِ تاریخِ سینما، بر پایه‌ی فهرستِ این پایگاه، می‌پردازد:

 
۱. رستگاری در شاوشنک ۱۹۹۴ (The Shawshank Redemption)
«رستگاری در شاوشنک»، از نظرِ داوران و یک میلیون و ۳۰۰ هزار رای‌دهنده‌ی پایگاهِ داده‌ی فیلم، برترین فیلمِ تاریخِ سینما است.
در این فیلمِ محصولِ کلمبیا پیکچرز که فرانک دارابونت کارگردانی کرده بازیگرانی نامدار، همچون مورگان فریمن، تیم رابینز و باب گانتون، بازی می‌کنند.
رستگاری در شاوشنک بر پایه‌ی داستانی کوتاه از استیون کینگ ساخته شده است. داستان این فیلم درباره‌ی اندی دورفین، با بازیِ رابینز، است که نقشِ بانکداری جوان را بازی می‌کند که به اتهامِ قتلِ همسر و معشوقِ همسرش به زندان افتاده است. دورفین مدعی است که بیگناه است. او سالهایی بسیار را در زندان به سر می‌برد در حالی که به دست‌وپنجه نرم کردن با کسانی از پایین‌ترین بخشهای جامعه می‌پردازد. فیلم در دنباله ماجراهای او در درونِ زندان و چگونگیِ دستیابیِ دورفین به آزادی را روایت می‌کند.
 
۲. پدرخوانده ۱ ۱۹۷۲ (The Godfather)
« پدرخوانده» ۱، از نظرِ داوران و یک میلیون و ۴۰۰ هزار رای‌دهنده‌ی پایگاهِ داده‌ی فیلم، دومین فیلمِ برترِ تاریخِ سینما است.
در این فیلمِ محصولِ پارامونت که فرانسیس فورد کوپولا کارگردانی کرده بازیگرانی نامدار، همچون مارلون براندو، آل پاچینو، رابرت دووال، دایان کیتن و جیمز کان، بازی می‌کنند.
پدرخوانده یک درامِ جنایی است و روایتگرِ داستانِ یک خانواده‌ی مافیایی به نامِ کورلئونه در سالهای میانِ ۱۹۴۵ و ۱۹۵۵.
این فیلم نامزدِ ۱۱ جایزه‌ی اسکار شد که از این میان، مارلون براندو جایزه‌ی اسکارِ بهترین بازیگرِ نقشِ نخستِ مرد و آلبر رودی جایزه‌ی اسکارِ بهترین فیلم و کاپولا و ماریو پوزو جایزه‌ی اسکارِ بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی را برنده شدند.
موسیقیِ پدرخوانده که از تأثیرگذارترین موسیقیهای تاریخِ سینما است، ساخته‌ی نینو روتا موسیقدانِ ایتالیایی است. او برای ساختِ موسیقیِ این فیلم از ترکیبِ جازِ ایتالیایی و موسیقیِ احساسیِ سیسیل بهره گرفته است.
 
۳. پدرخوانده ۲ ۱۹۷۴ (The Godfather II)
به دلیلِ استقبالِ گسترده‌ی بینندگان، دو سال پس از نمایشِ پدرخوانده‌ی ۱، بخشِ دومِ پدرخوانده نیز ساخته شد که به اندازه‌ی بخشِ نخست تأثیرگذار و پربیننده بود.
در آغاز، کاپولا به علتِ حاشیه‌هایی که کمپانیِ سازنده‌، پارامونت، در ساختِ پدرخوانده‌ی ۱ برایش درست کرده بود بر آن نبود که خودش پدرخوانده‌ی ۲ را بسازد، زین‌رو کارگردانیِ آن را به مارتین اسکورسیزی پیشنهاد کرد که کمپانی نپذیرفت و در برابر کاپولا از آنان تعهد کرد که در کارش دخالت نکنند.
زمینه‌ی پدرخوانده‌ی ۲ نیز همچون بخشِ نخست به روابطِ پیچیده‌ی باندهای تبهکار، مفهومِ خانواده، جست‌وجوی امنیت در جهانِ امریکایی و فریب‌بودن چنین امنیتی و ... می‌پردازد.
 
۴. شهسوارِ تاریکی ۲۰۰۸ (The Dark Knight)
«شهسوارِ تاریکی» فیلمی ابرقهرمانانه از کریستوفر نولان و دنباله‌ی فیلمِ «بتمن می‌آغازد» است.
این فیلم که بسیار موردِ استقبالِ منتقدان قرار گرفته و قوانینِ همه‌ی فیلمهای ابرقهرمانه را زیر و زبر کرده است چیزی بیش از همان درون‌مایه‌ی فرهنگِ ایرانِ باستان، رویاروییِ همیشگیِ نیکی و بدی، در خود ندارد. پایان‌ِ فیلم نیز بیننده را با مشتی پرسش و پاسخهای رازآلود و خیره‌کننده تنها می‌گذارد.
 
۵. ۱۲ مردِ خشمگین ۱۹۵۷ (12 Angry Men)
«۱۲ مردِ خشمگین» فیلمی بی‌همتا در تاریخِ سینمای جهان است. داستان درباره‌ی هیئتِ منصفه‌ی دادگاهی متشکل از ۱۲ تن است که بایستی درباره‌ی گناهکار یا بی‌گناه بودنِ جوانی که متهم به قتل است تصمیم‌گیری کنند.  این فیلم که بنیادش بر روانشناسی است، مسئله‌ی پیچیده‌ی داوری را برمی‌کشد و نشان می‌دهد که چگونه کسی که گناهکاری‌اش بر پایه‌ی شواهد برای همگان مسئله‌ای بدیهی و پیشِ پا افتاده بوده است با شکیبایی و تأملی بیشتر می‌تواند بی‌گناه باشد.
جالب اینکه این فیلم هر چند تنها در یک فضا فیلم‌برداری شده است، ولی تا پایان بیننده را میخکوب نگه می‌دارد.
 


کد مطلب: 104606

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/104606/پنج-فیلم-برتر-تاریخ-سینما

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir