۲
۰
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۴
مردم‌سالاری آنلاین بررسی می‌کند

پیش بینی قیمت دلار در سال ۹۸

هفته جاری، اولین هفته کاری جدی بازارهای مختلف در سال ۹۸ است. از آن جا که نرخ ارز در ایران، تأثیر بسیار زیادی بر بازار کالاها و همچنین کل اقتصاد کشور دارد، یک سوال مهم این است که قیمت دلار آمریکا در سال جاری، چه تغییر و تحولی را شاهد خواهد بود؟
قیمت ارز در سال 98 چه سرنوشتی پیدا می کند؟
قیمت ارز در سال 98 چه سرنوشتی پیدا می کند؟
هفته جاری، اولین هفته کاری جدی بازارهای مختلف در سال ۹۸ است. از آن جا که نرخ ارز در ایران، تأثیر بسیار زیادی بر بازار کالاها و همچنین کل اقتصاد کشور دارد، یک سوال مهم این است که قیمت دلار آمریکا در سال جاری، چه تغییر و تحولی را شاهد خواهد بود؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در نخستین روزهای کاری سال ۹۸، هیچ آثاری از مهار نرخ ارز شاهد نبودیم و در مقابل جهش شدید قیمت‌ها نیز مثل نوروز سال گذشته، در بازار ارز روی نداد. قیمت ارز در سال جدید، در بازار آزاد، تاکنون در کانال ۱۳ هزار تومانی نوسان کرده است.
اگر واقع‌بین باشیم وضعیت نرخ دلار آمریکا در روزها و هفته‌های اخیر به ما می‌گوید که قیمت دلار به احتمال زیاد در سال ۹۸ به کانال ۱۰ هزار تومانی باز نخواهد گشت. امروز ۱۸ فروردین، دومین روز کاری جدی در سال ۹۸ بوده است و قیمت‌ها در بازار ارز با افزایش مواجه شده‌اند. هر دلار آمریکا در حال حاضر در بازار آزاد، ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان قیمت‌‌گذاری شده است که نسبت به روزهای پایانی سال گذشته، افزایش چندصد تومانی را نشان می‌دهد.
قیمت دلار همبستگی زیادی با نرخ سکه در بازار دارد و وقتی حباب سکه بزرگ می‌شود، پیش‌بینی بازار این است که قیمت‌ها در بازار ارز، افزایشی خواهد بود. امروز قیمت سکه امامی وارد کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی شد و حباب سکه به بیش از ۶۵۰ هزار تومان رسید. این میزان از حباب در قیمت سکه، نشان‌دهنده آن است که فعالان بازار انتظار نرخ‌های بالاتری را برای قیمت ارز در ماه‌های آینده دارند.
دلیل دیگری که باعث می‌شود تا پی ببریم که در سال ۹۸ قیمت دلار به کانال ۱۰ هزار تومانی باز نمی‌گردد، این است که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در اسفند سال ۹۷ به طور تلویحی کانال ۱۱ هزار تومانی را به‌عنوان نرخ مناسب ارز اعلام کرد. در واقع، هدف‌گذاری دولت و بانک مرکزی برای قیمت ارز تغییر کرده و مثل پاییز سال گذشته آن‌ها دیگر از دلار ۷ هزار تومانی یا ۸ هزار تومانی حرف نمی‌زنند.
عامل تعیین‌کننده دیگر، نرخ ارز در سامانه نیما است. نرخ نیمایی، نرخی است که با آن، صادرکنندگان غیرنفتی باید ارز خود را در اختیار واردکنندگان قرار دهند. نرخ دلار در سامانه نیما که عمدتاً در کانال هشت هزار تومانی قرار داشته در هفته‌های اخیر افزایش یافته و در ۱۷ فروردین بنا به آمارهای بانک مرکزی به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. احتمالاً هدف از افزایش نرخ ارز در سامانه نیما این است که دولت انگیزه بیشتری برای صادرکنندگان غیرنفتی برای بازگرداندن ارز آن‌ها به چرخه اقتصادی کشور ایجاد کند. مقامات دولتی بارها گلایه کرده‌اند که بخش بزرگی از ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازنگشته است.
بازار متشکل ارزی، سازوکار جدیدی برای معاملات ارز در کشور است که بانک مرکزی وعده راه‌اندازی آن در سال جدید را داده است. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که مبنای معاملات در بازار متشکل ارزی، نرخ ارز در سامانه سنا (نرخ ارز در صرافی‌های مجاز) خواهد بود که فاصله اندکی با نرخ‌های بازار آزاد دارد. اگر قرار باشد، مبنای معاملات ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و فولادی، قیمت‌های نزدیک به بازار آزاد باشد، بعید نیست قیمت معاملات اسکناس در بازار آزاد، روند افزایشی به خود بگیرد و نرخ ارز وارد کانال ۱۵ هزار تومانی یا ۱۶ هزار تومانی شود.
 
سیگنال افزایش قیمت ارز
در واقع، نشانه‌ها حاکی از این است که قیمت‌ها در بازار ارز، افزایشی خواهد بود. کسری بودجه دولت، طبق آخرین گزارش‌های بانک مرکزی، هشداردهنده بوده است و معمولاً در ایران، کسری بودجه شدید به محرکی برای افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و افزایش قیمت ارز تبدیل می‌شود.
احتمالاً در سال جاری، کسری بودجه دولت بیشتر نیز خواهد شد و خسارت‌های سیل اخیر نیز هزینه‌های دولت را افزایش داده است. تحریم باعث شده تا درآمدهای دولت کاهش یابد و ممکن است همه این موارد در سال جاری، به افزایش قیمت ارز منجر شود.
علی‌رغم پیش‌بینی افزایش قیمت ارز در سال جاری، باید خاطرنشان کنیم که بعید است این افزایش از طریق جهش‌های شدید صورت گیرد. هفت ماه ابتدایی سال ۹۷، ماه جهش‌های شدید قیمت ارز بود و این جهش‌ها، پیش‌خور شدن بخشی از افزایش قیمت ارز را در پی داشت. در پنج ماه پایانی سال گذشته، ما شاهد جهش شدید قیمت ارز نبودیم و احتمالا در سال جاری نیز افزایش قیمت ارز به صورت تدریجی صورت گیرد. شاید در ماه‌های آتی به تدریج قیمت ارز به کانال ۱۵ یا حتی ۱۶ هزار تومان هم برسد و در صورتی که دو لایحه باقی‌مانده از لوایح اف‌ای‌تی‌اف تصویب نشوند، این افزایش قیمت شاید بیشتر هم شود.
 
کد مطلب: 105589
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


خان اوغلان خدایی
Iran, Islamic Republic of
پیش بینی کف دلار در 6 ماهه آینده بر اساس روند شناسی تغییر و تحولات کف دلار در میانگین نوسانات از امروز تا اول مرداد مشخص خواهد شد..فقط در دیالکتیک تز و انتی تز شاخص هادر 5 روز اینده مشخص خواهد شد که آیا امکان دارد دلار زیر 11500سقوط کند یانه.اگر سقوط کرد احتمالا کف قیمت همان11 هزار تومان خواهد بود و الا رقمی بین 11500تا 11700مبنای درست تری است.چون عوامل داخلی نباید فاصله دلار سیاسی را بیش از 15تا بیست درصد از دلار حقیقی که نرخ آن به زعم اینجانب حدود 13هزار تومان است کاهش دهد. سپس ممکن است در یک تا دو ماه اینده به اواسط کانال 12 برگردد. اما در پاییز موج جدیدی از نوسان با تاثیر پذیری از شاخص های خارجی قابل تصور است که می تواند دلار را مجددا به کانال 11کاهش دهد . چشم انداز زمستان سال 98 و بهار 99 به شاخص های کلیدی 6ماهه اینده وابسته است که در شرایط فعلی قابل پیش بینی نیست.
Iran, Islamic Republic of
سیگنال مهم ارز دلار ! که میتواند تمام بازارهای مالی را تکان دهد !!!
بانکداران هشدار می دهند: دلار محکوم به خودکشی و کاهش شدید ارزش است .تولید کنندگان آمریکایی بزرگترین کاهش در ده سال را اعلام کردند - سیگنالی که معمولاً پیش از رکود ظاهر می شود. در ماه سپتامبر، شاخص تولید ISM به 47.8 کاهش یافت - این دومین ماه است که با کاهش پشت سر هم در آمریکا روبرو هستیم .نرخ ارز ایالات متحده باید فوراً کاهش داده شود .