۰
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۳
دادگاه متهمان را به پرداخت پول دکل محکوم نکرد!

جزئیات و ابهامات حکم پرونده دکل گمشده

تفاوت حکم دادگاه دکل گمشده در ایران و انگلیس
حکم پرونده جنجالی دکل گمشده که در سال‌های اخیر نام افراد متفاوتی از فرزند عطاالله مهاجرانی گرفته تا علی طاهری‌مطلق، مدیرعامل سابق شرکت تأسیسات دریایی، و رضا مصطفوی طباطبایی، مالک یک کارخانه مشروب‌سازی در انگلیس، در متن یا حاشیه آن به گوش رسید، بالاخره صادر شد. با این حال، حکم دادگاه تکلیف ۸۷ میلیون دلاری که شرکت ایرانی بابت دکل حفاری پرداخت کرده را مشخص نمی‌کند. در پرونده دکل گمشده چه گذشت و چه ابهاماتی هنوز باقی مانده است؟
آخرین جزئیات از پرونده دکل گم‌شده را بخوانید.
آخرین جزئیات از پرونده دکل گم‌شده را بخوانید.
حکم پرونده جنجالی دکل گمشده که در سال‌های اخیر نام افراد متفاوتی از فرزند عطاالله مهاجرانی گرفته تا علی طاهری‌مطلق، مدیرعامل سابق شرکت تأسیسات دریایی، و رضا مصطفوی طباطبایی، مالک یک کارخانه مشروب‌سازی در انگلیس، در متن یا حاشیه آن به گوش رسید، بالاخره صادر شد. با این حال، حکم دادگاه تکلیف ۸۷ میلیون دلاری که شرکت ایرانی بابت دکل حفاری پرداخت کرده را مشخص نمی‌کند. در پرونده دکل گمشده چه گذشت و چه ابهاماتی هنوز باقی مانده است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، نام پرونده دکل نفتی گمشده برای نخستین بار در سال ۹۳ به گوش رسید. ماجرا این بود که شرکت تأسیسات دریایی در زمان دولت احمدی‌نژاد، اقدام به خرید دکل حفاری فورچونا از یک شرکت رومانیایی کرده و تمام پول دکل را نیز پرداخت کرده است، اما این دکل به جای این‌که به میدان پارس جنوبی در آب‌های خلیج‌فارس بیاید، به مکزیک رفته و چیزی به شرکت تأسیسات دریایی تحویل داده نشد! همه این اتفاقات در حالی روی داد، که تأسیسات دریایی پول دکل را به‌طور کامل پرداخت کرده بود.
علی طاهری‌مطلق در آن زمان مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی بود. این شرکت به دلیل تحریم‌ها، به سراغ واسطه‌ها رفت تا از طریق تأسیس یک شرکت صوری در امارات، واسطه‌ها دکل فورچونا را برای شرکت تأسیسات دریایی خریداری کنند. رضا مصطفوی طباطبایی که به‌عنوان مشاور با شرکت تأسیسات دریایی همکاری می‌کرد، فردی به نام عمر کامل السواده را در امارات پیدا می‌کند و این فرد با تأسیس یک شرکت کاغذی در امارات، وارد مذاکره برای خرید دکل می‌شود.
شرکت تأسیسات دریایی به تدریج پول دکل فورچونا را به شرکت واسطه ثبت‌شده در امارات پرداخت می‌کند، اما در نهایت مشخص می‌شود که این پول‌ها در زمان مناسب و به میزان کافی، به دست شرکت رومانیایی نرسیده و این شرکت، قرارداد خود را فسخ کرده است. در نهایت هم، در حالی که کل پول توسط شرکت تأسیسات دریایی پرداخت شده، دکل فورچونا به جای این‌که به خلیج فارس بیاید به آب‌های مکزیک می‌رود!
پرونده دکل گمشده از همان ابتدا یک پرونده جنجالی بود. مسعود میرکاظمی، یکی از وزرای نفت در دولت احمدی‌نژاد، محسن مهاجرانی، فرزند عطآلله مهاجرانی را متهم کرد که پشت پرده اصلی پرونده دکل گمشده است. محسن مهاجرانی در سال ۹۴ بازداشت و بعد از یک ماه با قرار وثیقه آزاد شد. با این حال، بعداً مشخص شد که وی بیگناه است و بدین ترتیب، برخلاف اظهارات میرکاظمی، محسن مهاجرانی تبرئه شد.
پرونده دکل گمشده، چهره‌های جنجالی دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
 
حکم صادرشده چیست؟
علی طاهری مطلق، مراد شیرانی، رضا مصطفوی طباطبایی، عمر کامل السوده، سید مهدی وفایی، نفیسه محمودی و محمدسعید حاجی غفاری متهمان پرونده معروف به دکل نفتی گمشده هستند که با شکایت شرکت تاسیسات دریایی و سازمان بازرسی کل کشور به خیانت در امانت و معاونت در آن و تحصیل مال از طریق نامشروع متهم شدند.
طبق حکم شعبه ۱۰۶۳ مجتمع امور اقتصادی، در این پرونده چهار نفر به حبس محکوم شده‌اند. علی طاهری مطلق مدیرعامل سابق شرکت تاسیسات دریایی به اتهام خیانت در امانت نسبت به ۸۷ میلیون دلار وجوه متعلق به شرکت تأسیسات دریایی، به تحمل سه سال حبس محکوم شده است. وی متهم ردیف اول پرونده است.
رضا مصطفوی طباطبایی هم به سه سال حبس متهم شده است. مصطفوی طباطبایی در حال حاضر ساکن انگلیس است و خبرها حاکی از آن است که وی یک کارخانه مشروب‌سازی در شهر برایتون، راه‌اندازی کرده است. گفته می‌شود وی با رضا پهلوی هم ارتباطات نزدیکی دارد!
طبق ادعای وکیل یکی از متهمان پرونده و اسنادی که عمر کامل السواده به دادگاه ارائه کرده است، پولی که قرار بود برای ایران یک دکل نفتی فراهم کند، از سوی مصطفوی طباطبایی صرف سرمایه‌گذاری در صنعت شراب‌سازی شده است. طبق ادعای این وکیل در گفت‌وگو با روزنامه قانون در اردیبهشت ۹۷، مصطفوی مبالغ چشمگیری نیز به کمپین تبلیغاتی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کمک کرده است!
مراد شیرانی که در آن زمان مشاور طاهری‌مطلق بوده و متهم ردیف دوم پرونده است، به شش ماه حبس محکوم شده و دادگاه برای عمر کامل السوده متهم ردیف چهارم، با استناد به دلایلی از جمله اینکه او تبعه ایران نیست، قرار منع تعقیب صادر کرده است.
 
ابهامات همچنان باقی است
در رأی صادرشده توسط شعبه ۱۰۶۳ مجتمع امور اقتصادی، تکلیف پول پرداختی توسط شرکت تأسیسات دریایی مشخص نشده و متهمان به رد مال محکوم نشده‌اند.
شرکت تأسیسات دریایی در لندن نیز پرونده‌ای علیه متهمان باز کرده که طبق آخرین خبرها، برخی از متهمان در پیش‌نویس حکم دادگاه انگلیس، به پرداخت ۸۷ میلیون دلار به شرکت تأسیسات دریایی محکوم شده‌اند. در دادگاه لندن رویه به این شکل است که پیش از صدور حکم، پیش‌نویس حکم را به رویت طرفین می‌رسانند تا دفاعیات و اظهارات خود را به عنوان دفاع آخر ارائه کنند. پیش‌نویس حکم در اسفند ۹۷ به رویت طرفین پرونده رسیده است.
در پیش‌نویس حکم دادگاه لندن، علی طاهری‌مطلق، مراد شیرانی و عمر کامل السواده، متضامناً به پرداخت ۸۷ میلیون دلار به شرکت تأسیسات دریایی محکوم شده‌اند. رضا مصطفوی طباطبایی نیز به پرداخت سه میلیون دلار محکوم شده است.
ابوالقاسم رحمانی، مدیرعامل فعلی شرکت تأسیسات دریایی به روزنامه شرق گفته است: «ما به عنوان شاکی این پرونده دو شکایت هم‌زمان در دادگاه لندن و همچنین دادگاه ایران اقامه کردیم و در حال حاضر حکم این دو دادگاه با هم تفاوت زیادی دارد. در حکم دادگاه ایران، تنها مسئله خیانت در امانت مطرح شده و خبری از رد مال که ۸۷ میلیون دلار از سرمایه این شرکت بوده، نیست در حالی که در حکم دادگاه لندن چند نفر از متهمان به رد کامل این مبلغ به‌علاوه بهره آن و تمامی هزینه‌های حقوقی ما به عنوان شاکی محکوم شده‌اند».
باید دید آیا در روزهای آینده این ابهامات برطرف می‌شود یا خیر؟  
گزارش: مهدی قدیری
کد مطلب: 105641
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *