۰
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۹
چشم‌انداز معاملات بازار سهام

جهش بزرگ بورس در سال ۹۸ آغاز شده است؟

بورس تهران امروز چهارشنبه ۲۱ فروردین یک روز مثبت دیگر را پشت سر گذاشت و شاخص کل بورس تا آستانه کانال ۱۹۴ هزار واحدی بالا رفت. بورس تهران اکنون تا سقف تاریخی خود تنها حدود ۱۵۰۰ واحد فاصله دارد. آیا نخستین جهش بزرگ بورس در سال ۹۸ آغاز شده است؟
وضعیت بازار بورس چگونه است؟
وضعیت بازار بورس چگونه است؟
بورس تهران امروز چهارشنبه ۲۱ فروردین یک روز مثبت دیگر را پشت سر گذاشت و شاخص کل بورس تا آستانه کانال ۱۹۴ هزار واحدی بالا رفت. بورس تهران اکنون تا سقف تاریخی خود تنها حدود ۱۵۰۰ واحد فاصله دارد. آیا نخستین جهش بزرگ بورس در سال ۹۸ آغاز شده است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بورس تهران در نهم مهرماه سال گذشته یک رکورد تاریخی از خود برجای گذاشت و به ارتفاع ۱۹۵ هزار و ۴۸۰ واحدی رسید. امروز با رشد ۳۵۵۳ واحدی، شاخص کل بورس تا ارتفاع ۱۹۳ هزار و ۹۷۸ واحد بالا رفت. پیش‌بینی می‌شود که به زودی شاخص کل بورس، رکورد جدیدی از خود برجای بگذارد.
بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که در هفته جاری، روند صعودی بورس متوقف شود و شاخص کل وارد روند اصلاحی شود. با این حال، روند صعودی جدید بورس که از ۱۸ اسفند سال ۹۷ آغاز شده، در این هفته نیز ادامه یافت و شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته، یک گام بزرگ به سمت سقف تاریخی خود برداشت. از ۱۸ اسفند تاکنون شاخص کل بورس حدود ۱۹ درصد رشد کرده است.
در هفته جاری، حتی ریسک سیاسی مربوط به قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی توسط دولت آمریکا نیز باعث منفی شدن شاخص کل بورس نشد و تنها در روز دوشنبه هفته جاری، برای ساعاتی شاخص کل کاهش یافت که سریعاً در همان روز آن کاهش جبران شد. نادیده گرفتن ریسک سیاسی توسط بورس تهران، نشان‌دهنده آن است که فعالان بازار انتظار جهش‌ بزرگی را در رونق معاملات بازار سرمایه دارند.
وضعیت فعلی بورس تهران را شاخص کل هموزن بهتر نشان می‌دهد. در شاخص کل هموزن، تأثیر تمام شرکت‌های بورسی با هم برابر است، برعکس شاخص کل بورس که در آن شرکت‌های بزرگ، وزن و تأثیر بیشتری نسبت به شرکت‌های کوچک دارند. میزان رشد شاخص کل هموزن از ۱۸ اسفند تاکنون ۲۳ درصد و بیش از رشد شاخص کل بورس بوده است؛ این بدان معناست که بسیاری از شرکت‌های کوچک بورسی، در این مدت رشد بیشتری نسبت به غول‌های بازار سرمایه داشته‌اند.
در واقع، جنب و جوشی عمومی در معاملات اکثر نمادهای بورس به راه افتاده است و این امر نشان‌دهنده آن است که دور تازه‌ای از جهش بورس از هم‌اکنون آغاز شده است.
 
چشم‌انداز معاملات بازار بورس
در معاملات امروز بازار بورس، از میان شاخص‌های صنایع مختلف، شاخص سیمان، زراعت و قند و شکر بیشترین رشد را داشته‌اند. رشد صنایع بزرگ مثل فرآورده‌های نفتی، شیمیایی و فلزات اساسی به اندازه رشد صنایع ذکرشده که عمدتاً شرکت‌های متوسط یا کوچک را دربر می‌گیرند، نبوده است.
در واقع، در هفته‌های اخیر سودآوری شرکت‌های فعال در حوزه‌های سیمان، زراعت، قند و شکر، محصولات کاغذی و مواد دارویی از شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی و فولادی سبقت گرفته است.
بسیاری از شرکت‌های بورسی باید گزارش مالی سالانه خود را تا آخر فروردین منتشر کنند. انتظار می‌رود که با انتشار این گزارش‌ها، یک جابجایی در سودآوری شرکت‌های بورسی ایجاد شده و سرمایه قابل توجهی به سمت نمادهای پالایشگاهی، پتروشیمی‌ها و شرکت‌های معدنی و تولیدکنندگان فلزات، هدایت شود. به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش قابل توجه قیمت محصولات در بورس کالا، سودآوری تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها در دوره یک‌ساله گذشته، افزایش یافته و احتمالاً این امر به زودی در معاملات بازار سرمایه، منعکس شود.
شرکت‌های بزرگ پذیرفته‌شده در بورس تهران که بر شاخص کل تأثیر زیادی دارند، عمدتاً شرکت‌های دلاری محسوب می‌شوند، چرا که میزان قابل توجهی صادرات غیرنفتی دارند و قیمت فروش داخلی محصولات آن‌ها نیز معمولاً با افزایش نرخ ارز، افزایش می‌یابد. از شواهد امر پیداست که در سال جاری نرخ ارز در سامانه نیما، روند صعودی به خود خواهد گرفت و به نرخ‌های بازار آزاد نزدیک خواهد شد. احتمالاً ظرف هفته‌های آینده، فعالان بازار بورس با آگاهی از این سیاست‌گذاری ارزی، بخش قابل توجهی از سرمایه‌های خود را به سمت شرکت‌های بزرگ بورسی هدایت کنند. این امر می‌تواند باعث شود تا شاخص کل بورس با جهش بزرگی روبرو شده و قله‌های جدیدی را فتح نماید.
در کل در سال گذشته، سودآوری بورس کمتر از بازارهای ارز و طلا بوده است. اکنون به‌نظر می‌رسد بورس در حال جبران عقب‌ماندگی خود است. در واقع، به‌روزرسانیِ تورمیِ بازار سهام از هم‌اکنون آغاز شده است و بعید نیست شاخص کل بورس در آینده نزدیک، قله‌های ۲۲۰ یا ۲۳۰ هزار واحدی را فتح کند.     
 
کد مطلب: 105781
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *