کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بوکسور زن ایرانی چگونه در فرانسه تاریخساز شد؟

صدف خادم، از محدودیت تا درخشش

26 فروردين 1398 ساعت 13:07

اولین زن ایرانی وارد رینگ بوکس شد. «صدف خادم» دختر 24 ساله ایرانی شنبه شب در هیجانی‌ترین شب زندگی‌اش در فرانسه با لباسی به رنگ پرچم ایران به رینگ رفت و در نبرد با «آن شووان» فرانسوی پیروز از ریگ خارج شد. او توانست حریف فرانسوی خود را در سه راند شکست دهد.


اولین زن ایرانی وارد رینگ بوکس شد. «صدف خادم» دختر 24 ساله ایرانی شنبه شب در هیجانی‌ترین شب زندگی‌اش در فرانسه با لباسی به رنگ پرچم ایران به رینگ رفت و در نبرد با «آن شووان» فرانسوی پیروز از ریگ خارج شد. او توانست حریف فرانسوی خود را در سه راند شکست دهد. خادم در این مسابقات با نام ایران و به صورت مستقل شرکت کرد. این مسابقه اولین تجربه او بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این اولین بار است که یک بوکسور زن ایرانی در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کند؛ اما عزم راسخ خادم برای ادامه این مسیر می‌گوید که آخرین بار نخواهد بود.
 
از بسکتبال تا بوکس
خادم ورزش را با بسکتبال شروع کرد و برای موفقیت بیشتر به سراغ بوکس رفت آن هم در شرایطی که کمتر کسی باور می‌کرد با وجود محدودیت‌های بوکس در ایران حتی برای آقایان، او بتواند به بوکس حرفه‌ای وارد شود، اما آشنایی او با مهیار منشی باعث شد تا خادم وارد فصل تازه‌ای از زندگی خود شود. «مهیار منشی‌پور» خود از قهرمانان جهان در دسته سبک وزن است که شش قهرمانی جهان دارد. صدف پیش از مسابقه گفته بود که: «دوست دارم نخستین مسابقه‌ام شروعی باشد برای دیگر مسابقه‌ها. دوست دارم به اهدافی برسم که در ذهنم ساخته‎ام. دوست دارم اسمم را برای همیشه در تاریخ بوکس ثبت کنم.» صدف در اولین تجربه حضور خود روی رینگ توانست توجه میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به خود جلب کند.
خادم پیشتر به همشهری ورزشی از سختی‌های که برای رسیدن به این هدف تحمل کرده گفته بود: «مربی‌ام آقا بود و در پارک طالقانی با من تمرین می‌کرد. بعد از یک مدت گفت که نمی‌تواند به پارک بیاید. قرار شد من به جایی که او تمرین می‌داد، بروم؛ یک جایی در قرچک ورامین، روستای خیرآباد. هفته‌ای سه چهار روز از مرزداران تا این روستا می‌رفتم و تمرین می‌کردم. یک مدت هم در پارکینگ خانه کیسه بوکس بسته بودم و تمرین می‌کردم.» صدف پیش از حضور در این مسابقات به همه کسانی که معتقد بودند او بوکس بلد نیست پیشنهاد مبارزه داده بود.
 
از جنجال در ایران تا پیروزی در فرانسه
در آغاز به کار صدف خادم، مطرح شدن نام یک دختر بوکسور در ایران آن هم در شبکه‌های مجازی جنجال آفریده بود. به گفته صدف بسیاری از بوکسورها با این ادعا که او بوکس بلد نیست او را آزده بودند و به سخره‌اش گرفته‌اند، اما شبی که دست صدف به عنوان فرد پیروز بالا رفت، اولین هورا کشیدن‌ها برای صدف در شبکه‌های مجازی آغاز شد. حالا همان‌هایی که روزگاری ساز ناتوانی صدف را کوک می‌کردند، فیلم مبارزه صدف را بارها تماشا کرده‌اند.
حالا کاربران شبکه‌های اجتماعی با غرور از پیروزی صدف می‌نویسند و از محرومیت و ممنوعیت بوکس زنان در ایران گلایه می‌کنند: «چقدر حس شیرین و خوبی است وقتی موفقیت زنان و دختران ایرانی را می‌بینی، صدف در رینگی بزرگ‌تر کسانی را شکست داد که زنان را محصور و محدود می‌خواهند.»
کاربر دیگری می‌نویسد: «سه رنگ پرچم ایران روی لباست بود؛ همان‌جایی که مسئولان ورزشی و فدراسیون بوکسش تو را حذف و تلاش تو را نادیده گرفتند. چه فروتنانه و محترم امشب نام ایران را برای این تاریخ‌سازی ثبت کردی.»
«پیمان یزدانی» نیز با انتشار عکسی قدیمی از خادم، صدف را تحسین کرد و نوشت: «سه سال پیش بهش تو اینستاگرام مسیج دادم که ازش عکاسی کنم. رفتیم جنوبی‌ترین نقطه تهران تو یه محله و تو یه باشگاه ازش عکس گرفتم. هر روز این مسیر رو با مترو می‌اومد و پر از انرژی بود و خواستن. دیگه ندیدمش تا امشب که در اولین مبارزه رسمی زنان ایرانی در بوکس برده. قدرت اراده.»
 
راه روشن دختران ایران
حالا بعد از قهرمانی تیم فوتسال بانوان، موفقیت دختران کبدی، کسب اولین مدال‌ها در رشته‌های چون دوچرخه سواری، موفقیت دختران ورزشکار در رشته‌هایی چون موتور سواری و پاراگلایدر، دختران ایران در بوکس نیز حرف برای گفتن دارند.
با درخشش صدف خادم در فرانسه، ورزش دختران ایران در انتظار کسب مقام قهرمانی در رشته‌ای خواهد بود که پسران هنوز نتوانسته‌اند موفقیت‌های زیادی در آن کسب کند.
دختران ورزش ایران همیشه ثابت کرده‌اند که می‌توانند در عرصه‌های جهانی افتخار آفرین باشند. این روز‌ها نوبت «صدف خادم» است...
گزارش: مانیا شوبیری
 


کد مطلب: 106035

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/106035/صدف-خادم-محدودیت-درخشش

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir