۰
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۱
رئیس کنگره با خواست دموکرات‌ها مخالفت کرد

استیضاح ترامپ در دوگانه کلینتون و نیکسون

موضوع استیضاح رئیس جمهوری آمریکا به نقل محافل سیاسی ایالات متحده تبدیل شده است. منتقدان از ابتدای ورود «دونالدترامپ» با تشبیه وی به «رابرت نیکسون» مدام روی خاطره رسوایی «واترگیت» مانور دادند. دموکرات‌ها تا اینجای کار از حداقل 5 اتهام ریز و درشت علیه ترامپ رونمایی کرده اند که کلیدی ترین آنها «راشاگیت» است.
استیضاح ترامپ در دوگانه کلینتون و نیکسون
موضوع استیضاح رئیس جمهوری آمریکا به نقل محافل سیاسی ایالات متحده تبدیل شده است. منتقدان از ابتدای ورود «دونالدترامپ» با تشبیه وی به «رابرت نیکسون» مدام روی خاطره رسوایی «واترگیت» مانور دادند. دموکرات‌ها تا اینجای کار از حداقل 5 اتهام ریز و درشت علیه ترامپ رونمایی کرده اند که کلیدی ترین آنها «راشاگیت» است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بحث جدی استیضاح ترامپ از بهمن ماه سال گذشته مطرح شد که در آن زمان «لس‌آنجلس‌تایمز» در گزارشی اعلام کرد، «کنگره در حال بررسی استیضاح ترامپ است و حداقل 6 کمیته به تحقیق درباره زمینه‌های احتمالی برای استیضاح پرداخته‌اند.»
نیویورک تایمز مي‌نویسد، گزارش «رابرت مولر» ، بازرس ویژه آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶، هرچند با اصلاح - منتشر شده است و این سندی است که در آن نشانه‌هایی از گناهکار بودن برخی افراد دیده می‌شود. در این گزارش نه تنها به تلاش‌های روسیه برای حمله به انتخابات آمریکا برای کمک به کارزار دونالد ترامپ و موافقت مشتاقانه کارزار ترامپ با دریافت این کمک اشاره شده است بلکه از ترامپ تصویر یک مرد بی‌توجه به اخلاقیات که هیچ احترامی برای حاکمیت قال نیست، ترسیم شده است.  این روزنامه آمریکایی در تحلیل گزارش مولر ادامه داد: «رئیس جمهوری را می‌بینیم که شایستگی رئیس جمهور بودن را ندارد؛ شاهد تلاش‌های پیاپی برای جلوگیری از اجرای عدالت هستیم و این تلاش‌ها در برخی موارد موفقیت‌آمیز هستند.»
 
مخالفت رهبران دموکرات‌ها
«برنی سندرز» که یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری دموکراتهای آمریکا است در اظهاراتی در جریان یک مراسم برپا شده از سوی شبکه سی.ان.ان گفت، کاملاً از تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره این که ترامپ برای تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه پرونده ارتباط کمپین 2016 ترامپ با روسیه، مانع ایجاد کرده حمایت می‌کند.
با این حال او در ادامه تصریح کرد، از این بابت نگران است که دموکراتها نسبت به مسائلی که بیشترین اهمیت را برای آمریکایی‌ها دارند، در صورت اقدام برای استیضاح دونالد ترامپ، بی‌توجهی و غفلت نشان داده و این مسائل را رها کنند.
به گزارش پایگاه هیل، سندرز تاکید کرد: چنانچه در یک سال و یا یک سال و نیم آینده و با نزدیک شدن به التهابات انتخاباتی تمام صحبت کنگره درباره استیضاح ترامپ باشد و هی روی ترامپ و مولر مانور دهند، دیگر ما مجالی برای صحبت درباره مسائلی نظیر بیمه بهداشت و درمان و یا افزایش پایه دستمزد و یا مبارزه با تغییرات آب و هوایی و مابقی مسائل مهم برای مردم عادی آمریکا نخواهیم داشت و من نگران هستم که این در نهایت به نفع ترامپ تمام شود.
به موازات مخالفت سندرز ، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به درخواست این دموکرات‌ها گفت:« روند استیضاح تنها راه برای آشکار کردن حقایقی که کنگره به آنها برای مسئول دانستن ترامپ نیاز دارد، نیست.»
پلوسی فاش کرد: «دموکرات‌ها همگی بر سر راهی که آنها باید به دنبال انتشار گزارش مولر اتخاذ کنند، توافق ندارند.»
پلوسی درادامه این نامه نوشت: «در حالی که طیف دیدگاه‌های ما از انجام تحقیقات درباره‌ داده‌های گزارش مولر تا استیضاح مستقیم گسترده شده است، همه ما کاملاً موافقیم که باید راه یافتن حقیقت را آغاز کنیم.»
پلوسی که تلاش کرده صحبت درباره‌ استیضاح ترامپ را متوقف کند، در ادامه این نامه نوشت: «بسیار مهم است که بدانیم حقایقی که منجر به مسئول دانستن رئیس جمهوری می‌شود می‌تواند خارج از نشست‌ها حول محور استیضاح نیز به دست آیند.»
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و دیگر رهبران حزب دموکرات در کنفرانسی با دموکراتهای مجلس نمایندگان تلاش کردند تا درخواست اسیتضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را مهار کنند.آنها هشدار دادند که عجله در راستای استیضاح ترامپ پیش از تشخیص دقیق اقدامات نادرست کیفری، به حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ لطمه می‌زند. قانون‌گذاران دموکرات در این جلسه این رویکرد را زیر سوال برده و تاکید کردند که در حال حاضر اسناد و مدارک بسیاری برای آغاز روند استیضاح وجود دارد.
«وال دمینگز» یکی از اعضای کمیته قضائی مجلس نمایندگان که قبلاً به طور صریح درباره استیضاح ترامپ صحبت نکرده بود در جریان این کنفرانس گفت: «به نظر من ما اسناد و مدارک زیادی در اختیار داریم که نشان می‌دهد رئیس جمهور صریحاً بسیاری از قوانین را نقض کرده است. این کاملاً مسخره و مضحک است، به نظر من ما اسناد و مدارک کافی برای پیش بردن استیضاح را در اختیار داریم.»
احتیاط رهبران دموکرات‌ها ناشی از وجود اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنای آمریکا است که احتمال موفقیت استیضاح رئیس جمهور را کاهش می‌دهد. دموکرات‌ها بر این باورند که در صورت عدم موفقیت استیضاح زمین بازی در اختیار ترامپ قرار خواهد گرفت.
ضمن این که تلاش‌های جمهوریخواهان برای استیضاح «بیل کلینتون» در دهه ۹۰ که نتیجه سیاسی معکوس داشت، آنان را محتاط‌تر می‌کند.
 
خیال راحت ترامپ
رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در مراسم سالانه‌ای به مناسب عید پاک در کاخ سفید گفت، حتی ذره‌ای نسبت به استیضاح شدن نگرانی ندارد. ترامپ همچنین در توییتی اعلام کرد: «تنها تخلفات و جرایم سطح عالی می‌توانند منجر به استیضاح شوند. هیچ جرمی از سوی من (نه تبانی و نه مانع‌تراشی برای عدالت) رخ نداده است بنابراین شما نمی‌توانید من را استیضاح کنید. این دموکراتها بودند که جرایم را مرتکب شدند نه رئیس‌جمهور جمهوریخواه شما. اوضاع سرانجام به ضرر «عملیات تعقیب موهومات» به پیش می‌رود.»
رئیس جمهوری آمریکا همچنین نسبت به پوششی که رسانه‌ها از گزارش مولر به عمل آوردند اظهار نارضایتی کرد. ترامپ مي‌خواهد از استیضاح شدن و استیضاح نشدن نهایت بهره را کسب کند. دغدغه دموکرات‌ها این است که توجه بیش از اندازه به استیضاح منجر به انحراف افکار عمومی از موضوعات دیگر مي‌شود یا خود را در معرض حملات پوپولیستی ترامپ قرار بدهند.
 
سقوط در افکار عمومی
نقشه کلان دموکرات‌ها این است که ترامپ را در افکار عمومی و نظرسنجی‌ها پایین بکشند زیرا در آمریکا برای هر اتفاقی باید پیش از هرکاری افکار عمومی را اقناع کرد. دموکرات‌ها فعلا در حسرت استیضاح ترامپ هستند اما در بازی با افکار عمومی موفق ظاهر شده‌اند.
براساس یک نظرسنجی جدید محبوبیت ترامپ بعد از انتشار گزارش رابرت مولر کاهش یافته و افتی 5 درصدی را تجربه کرده و به ۳۹ درصد رسیده است. بر اساس این نظرسنجی صورت گرفته از سوی «پلتیکو / مورنینگ کانسالت سوروی»،  مشخص شده که تنها ۳۹ درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی عملکرد دونالد ترامپ را در کاخ سفید تأیید می‌کنند و این پایین‌ترین میزان محبوبیت ثبت شده برای ترامپ در این نظرسنجی‌ها از اوت ۲۰۱۷ تاکنون است.
این‌ در حالی است که تا چند روز پیش محبوبیت ترامپ در این نظرسنجی‌ها معادل ۴۴ درصد بود.در نظرسنجی جدید همچنین ۵۷ درصد از رأی دهندگان گفتند که با عملکرد ترامپ در کاخ سفید مخالف هستند.
به رغم این افت محبوبیت ترامپ، اما به نظر می‌رسد که اکثریت آمریکایی‌ها همچنان مخالف درخواست برخی از دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ هستند.در این نظرسنجی تنها ۳۴ درصد از رأی دهندگان گفتند که از آغاز استیضاح ترامپ از سوی کنگره حمایت می‌کنند، اما در مقابل ۴۸ درصد گفتند که به عقیده آنها کنگره نباید ترامپ را استیضاح کند.
 ۵۹ درصد از پاسخگویان با گرایش دموکرات گفتند، از آغاز روند استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند.
در یک نظرسنجی دیگر که از سوی «هافینگتون پست / یوگاو» انجام شده 47 از رأی‌دهندگان جمهوریخواه گفتند به درستی می‌توان گفت‌ که هیچ یک از نزدیکان ترامپ در کمپین ۲۰۱۶ او جرمی مرتکب نشده اند. این یعنی جمهوری خواهان هنوز به صداقت ترامپ اعتقاد دارند.
آمریکا امروز در مقابل دو ماجرای تاریخی ایستاده است. کهنه کاران دموکرات‌ها نگران تکرار ماجرای «بیل کلینتون» و نتیجه معکوس استیضاح هستند و لیبرال‌های جوان تشنه تکرار ماجرای نیکسون و رسوایی واترگیت هستند. همان طور که اشاره شد ؛ سنا در چنگ جمهوری خواهان است اما لیبرال‌های جاه طلب حزب دموکرات خیلی زود اداره امور را در دست خواهند گرفت. نکته جالب در میان اتهامات رنگارنگ ترامپ این است که گاردین پیش بینی کرد «ترامپ استیضاح نمي‌شود اما  آلودگی‌های اخلاقی‌اش او را از قدرت کنار خواهد زد.»
گزارش:علی ودایع
 
کد مطلب: 106461
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *