۰
يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۵
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از پیامدهای گسترش تبلیغات رمالی و فالگیری در جامعه

قتل فرزندان توسط پدر به خواست یک رمال

پدری در فردیس با تحریک یک رمال، فرزندانش را به قتل رساند تا اثبات شود که هنوز گرایش به رمال و فالگیر در جامعه، رواج دارد.
تبلیغات فالگیری و رمالی در سالهای اخیر به فضای مجازی رسیده است.
تبلیغات فالگیری و رمالی در سالهای اخیر به فضای مجازی رسیده است.
پدری در فردیس با تحریک یک رمال، فرزندانش را به قتل رساند تا اثبات شود که هنوز گرایش به رمال و فالگیر در جامعه، رواج دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، حسن جهانشاهلو دادستان عمومی و انقلاب فردیس از بازداشت پدری که اقدام به قتل دو فرزند خود کرده بود خبر داد و گفت: قاتل با همسر خود دارای اختلافات خانوادگی بوده که پس از مراجعه به نزد یک رمال از وی این توصیه را می‌شنود که اختلاف در دل پسر خانواده است و با نبود پسر این اختلافات حل خواهد شد. متهم  از آنجایی که اختلالات روانی داشته بر موضع خود اصرار کرده و در یک رفتار جنون‌آمیز دو فرزند خود که یکی دختری ۱۲ ساله و دیگری پسری ۷ ساله بوده را با ضربات متعدد چاقو به قتل می‌رساند. البته متهم بر اساس گزارش‌های دریافتی مردمی پیش از ترک صحنه جرم دستگیر شده و در اختیار مقامات قضایی قرار گرفته است.
تا همین چند سال پیش گرایش افراد به فال، دعا نویسی و اقداماتی از این دست در لایه زیرین جامعه قرار داشت. کمتر پیش می‌آمد کسی آشکارا از مراجعه به فالگیر، دعا نویس، جن‌گیر و ... حرفی بزند. از طرف دیگر فالگیر‌ها و رمال‌ها در خفا و پنهانی فعالیت می‌کردند. کسی به راحتی نمی‌توانست در شهر، فالگیر یا دعانویس پیدا کند. همیشه واسطه‌ای بود که از واسطه‌ای دیگر وقت مراجعه حضوری می‌گرفت. متقاضی در خفا می‌رفت و در خفا می‌آمد. اما پیشرفت تکنولوژی و به روزرسانی هرچه بیشتر شبکه‌های اجتماعی کار را برای فالگیران سهل کرده است. به لطف اپلیکیشن‌های چون دیوار پیدا کردن رمال محله از پیدا کردن سوپرمارکت آن راحت‌تر شده است.
آمار و اطلاعات دقیقی از میزان رواج خرافات و گرایش افراد به آن در کشور وجود ندارد، اما با این وجود تعداد چشمگیر آگهی‌های با این مضمون در شبکه‌ها مجازای و اپلیکیشن‌های جذب آگهی حکایت از بازار داغ رمالی در کشور دارد. کافیست کلمه «فال» را در یکی از سایت‌های آگهی سرچ یا #فال را در اینستاگرام جستجو کنید. از دعانویسی و جن‌گیری تا انواع روش‌های طلسم و فال‌های مختلف روبه‌روی شماست.
این روزها برای پیدا کردن یک فالگیر نیاز نیست با اضطراب و مخفیانه خود را به محل کار او برسانید؛ آنها نه تنها به راحتی و آشکارا فعالیت می‌کنند، بلکه علاوه بر مراجعه حضوری به صورت تلفنی و اینترنتی هم فال می‌گیرند!
 
زنان، مخاطب اصلی آگهی‌ها
کلمه «فال» را که در سایت یا اپلیکیشن‌های آگهی یا #فال را در اینستاگرام سرچ کنید با حجم بالایی از آگهی‌ها مواجه خواهید شد. این روزها در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام می‌شود صدها دعانویس و فال‌گیر پیدا کرد که ادعا می‌کنند از آینده باخبرند و با مسائل فرابشری در ارتباط هستند. ادعای آنان این است که از پس رفع مشکلات مختلف ورد و طلسم برمی‌آیند.
آگهی‌های ارائه شده از فال قهوه، چای، تاروت، شمع، پاسور، سیب، حنا تا دعا نویسی، استخاره با قرآن، ، جن‌گیری، شکستن طلسم به چشم می‌خورد. نکته جالب اکثر آگهی‌ها یک جمله است: «فال حضوری مخصوص بانوان، از پذیرفتن اقایان معذوریم.»
 
فال اینترنتی و غیر حضوری
رواج فال‌های اینترنتی و اینستاگرامی رونق را از جمع‌های مانند آرایشگاه‌های زنانه گرفته است. برخی صفحات و سایت‌ها اعتقاد مذهبی مردم را هدف قرار داده‌اند و نام «دعانویسی» روی آن گذاشته‌اند. این افراد ادعا می‌کنند که با استفاده از آیات قرآن این کار را انجام می‌دهند. این افراد با استفاده از نام‌های مجهول فعالیت می‌کنند و هیچ نشانی از محل کسب و کار آنها وجود ندارد، اما با این وجود تعداد دنبال کننده‌های بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند. در این صفحات مجازی دعانویسی می‌کنند، فال می‌گیرند، طلسم باطل می‌کنند، ادعای طالع بینی دارند و با سرکتاب باز کردن گره از مشکلات باز می‌کنند. این افراد از در برخی موارد هزینه‌های هنگفتی دریافت می‌کنند.  
 
جزوات آموزش فالگیری در دسترس همگان
«آموزش فال بصورت حرفه ای با قیمت مناسب» این‌ها عنوان جدیدی برای آگهی‌های مربوط به رمالی است. با افزایش رقیب در فالگیری و رمالی، صاحبان سبک تصمیم گرفته‌اند حالا با کلاس‌های آموزشی کسب درآمد کنند. در برخی آگهی‌های آموزشی، جزوات مربوط به این حرفه نیز به فروش می‌رسد: «فروش جزوه‌های آموزشی فال تاروت و قهوه حرفه ای با فیلم و ویس‌های آموزشی. جزوهای آموزشی تاروت شامل 3بخش 1.مفاهیم کارتهایی تاروت. ماه تولد. بیماری. مشاغل و حروف اسم با تاروت کبیر2. چینش ها مثل کلی یا احساسی و برگشت وصلیبی 3.ترکیب‌های مهم بارداری و ازدواج. ترکیب های 2کارتی و 3کارتی و 4کارتی. آموزش حرفه‌ای فال قهوه شامل 3بخش 1. تقسیم بندی زمان و مکان 2. مفاهیم اشکال3. نکات کلیدی.» قیمت‌ پایه جزوات از 100 هزار تومان شروع می‌شود.
 
پیگرد قانونی برای مزاحمت
رمالی، جادوگری و سرکتاب باز کردن در قانون فعلی جرم محسوب نمی‌شود، اما در قانون تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری با این افراد می‌توان به عنوان کلاهبردار برخورد کرد. قضات دادگاه‌های کیفری معمولا افراد متهم به رمالی و فالگیری را با استفاده از قوانین مربوط به کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع مجازات می‌کنند. در حالی که ابعادی از شغل فالگیران از وجه قانونی برخوردار نیست، اما در آگهی منتشر شده تاکید کرده‌اند که «ایجاد مزاحمت پیگرد قانونی» خواهد داشت. کسانی که خود با دروغ پردازی کلاهبرداری کرده و اقدام به قانون شکنی می‌کنند،  مزاحمین را با پیگرد قانونی تهدید کرده‌اند.
 
پیشگویی یا سراب؟
در قرن بیست و یکم همچنان رمالی، فالگیری، دعانویسی، جن‌گیری و ... طرفداران بسیاری دارد. در جامعه مدرن همچنان افرادی هستند که بر اساس آنچه در کف دستشان ترسیم شده یا ته فنجانشان نقش بسته برای زندگیشان تصمیم می‌گیرند.
در جامعه امروز تعداد افرادی که با وجود مشکلات مالی چشمگیر حاضرند هزینه‌های گزافی پرداخت کنند تا بدانند شرایط در آینده چطور برایشان رقم خواهد خورد کم نیست. گویا افزایش نا‌امیدی از آینده بیشتر مردم را جذب فال و فالگیری کرده است. رمال‌‌ها گذشته و حالی سیاه پیش چشم مراجعین خود می‌سازند تا آنها را با وعده آینده‌ای روشن فریب دهند. آینده‌ای که سراب است و بازنده آن فریب خورده خرافات...
 گزارش:مانیا شوبیری
 
کد مطلب: 106695
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *