۰
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۸
گزارش مردم‌سالاری آنلاین به بهانه روز کارگر

فشار تورم و رکود بر شانه‌های کارگران

فردا (چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت) روز جهانی کارگر است اما بعید است که جامعه کارگری ایران بهانه‌ای بر جشن گرفتن داشته باشد. تورم شدید و رکود اقتصادی بیش از همه اقشار جامعه به کارگران فشار آورده است؛ تورم سفره‌ها را به شدت کوچک کرده و رکود، امنیت شغلی را نشانه گرفته است.
کارگران ایران چگونه روز کارگر امسال را سپری می‌کنند؟
کارگران ایران چگونه روز کارگر امسال را سپری می‌کنند؟
فردا (چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت) روز جهانی کارگر است اما بعید است که جامعه کارگری ایران بهانه‌ای بر جشن گرفتن داشته باشد. تورم شدید و رکود اقتصادی بیش از همه اقشار جامعه به کارگران فشار آورده است؛ تورم سفره‌ها را به شدت کوچک کرده و رکود، امنیت شغلی را نشانه گرفته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، کارگران ایران در حالی روز کارگر امسال را سپری خواهند کرد که وضعیت معیشتی‌شان رو به وخامت گذاشته و بار دیگر به نخستین قربانی، بحران اقتصادی تبدیل شده‌اند.
بزرگ‌ترین و فوری‌ترین مشکلی که در حال حاضر جامعه کارگری با آن روبرو است، تورم افسارگسیخته‌ای است که روز به روز بر هزینه‌های زندگی آنان می‌افزاید. بنا به آخرین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت خوراکی ها و آشامیدنی‌ها در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته، رشد ۸۴.۴ درصدی را تجربه کرده است. در ماه گذشته، میزان افزایش قیمت گوشت قرمز و سفید نسبت به دوره مشابه سال قبل، عدد نجومی ۱۱۶ درصدی بوده است! میوه افزایش قیمت ۱۱۱ درصدی و سبزیجات و حبوبات افزایش قیمت ۱۵۷ درصدی را تجربه کرده است.
با این اوضاع تورم، حقوق کارگران کفاف چه چیزی را می‌دهد؟ حداقل حقوق کارگران در سال گذشته یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان بوده که در سال جاری به یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسیده است. در واقع، در حالی که بسیاری از مایحتاج زندگی، افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است، حداقل حقوق کارگران تنها ۳۶ درصد افزایش یافته و افزایش حقوق سایر سطوح مزدی، حتی کمتر از این میزان بوده است!
اگر بخواهیم معادل ارزی حداقل حقوق در ایران را حساب کنیم، به عدد بسیار نازلی می‌رسیم. حداقل حقوق در ایران در حال حاضر تنها ۱۰۶ دلار در ماه است. زمزمه‌ها حاکی از این است که دولت قصد دارد واردات بسیاری از کالاهای اساسی را با نرخ ارز نیمایی یا نرخ‌های نزدیک به بازار آزاد انجام دهد؛ این افزایش جدید در نرخ ارز تخصیص‌یافته به کالاهای اساسی، قرار است در حالی صورت گیرد که معادل ارزی دستمزدها در ایران، از بسیاری از کشورهای منطقه کمتر است. برای مقایسه کافی است بدانیم که حداقل دستمزد در کشور عراق، ۲۱۴ دلار در ماه است.
 
از فشار تورم تا فشار رکود اقتصادی
کارگران تنها شاهد هجوم غول تورم به سفره‌های خود نبوده‌اند. در رکود اقتصادی نیز کارگران همواره اولین قربانی‌ها بود‌ه‌اند. رکود باعث شده که شماری از کارخانه‌ها و بنگاه‌های کوچک تعطیل شوند و این امر اخراج کارگران و افزایش بیکاری را در پی داشته است. بسیاری از صنایع نیز در حال حاضر، پایین‌تر از ظرفیت خود مشغول تولیدند و این بدان معناست که با حداقل تعداد کارگران به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
رکود اقتصادی بخشی از کارگران را از کار بیکار کرده و امنیت شغلی شماری از آنان را که هنوز شاغل‌اند، تهدید می‌کند. هر کارخانه، کارگاه یا شرکتی که تعطیل می‌شود، تعدادی از کارگران، تنها ممر درآمدی‌شان را از دست می‌دهند و به بازار کاری پرتاب می‌شوند که عملاً مشاغل چندانی برای عرضه ندارد.
 
فقدان تشکل‌های مستقل کارگری
کارگران تنها در حوزه معیشتی تحت فشار نیستند؛ آن‌ها در حوزه اجتماعی نیز مشکلات فراوانی دارند که مهم‌ترین آن‌ها، فقدان تشکل‌های مستقل کارگری است.
در ایران (بدون احتساب مستمری‌بگیران) ۱۳ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر بیمه‌شده تأمین اجتماعی هستند که تعداد آن‌ها با احتساب خانواده‌هایشان به ۴۲ میلیون نفر می‌رسد. این جمعیت میلیونی عظیم نمی‌توانند تشکل مستقل خود را در محیط کار ایجاد کنند و وضعیت حقوقی تجمعات و اعتراضات صنفی آن‌ها نیز نامشخص است. در واقع، حق تشکل‌یابی مستقل کارگران در محیط کار به رسمیت شناخته نشده و این امر باعث شده تا توان چانه‌زنی جامعه کارگری به شدت، تضعیف شود. به هیمن خاطر است که در روزگار فعلی کارگران نتوانسته‌اند از حق خود دفاع کنند و در شرایطی که قیمت‌ها به سرعت بالا می‌رود، دستمزد کارگران تنها افزایش لاک‌پشتی را تجربه می‌کند.
حق تشکل‌یابی و ابراز قانونی مطالبات یکی از مهم‌ترین ارکان مردم‌سالاری است و بدون فراهم کردن زمینه برای فعالیت تشکل‌های مستقل کارگران نمی‌توان به حل مشکلات جامعه کارگری امیدوار بود. باید زمینه حقوقی و قانونی برای کارگران فراهم شود که خواسته‌ها و مطالبات خود را طرح کرده و آن مطالبات را پیگیری نمایند. بدون این تشکل‌یابی، وضعیت جامعه چند ده میلیونی کارگری (که بزرگ‌ترین طبقه اجتماعی در کشور هستند) به جایگاه مطلوب خود نخواهد رسید.
کارگران در حالی روز کارگر دیگری را سپری می‌کنند که از حیث معیشتی و اجتماعی روزگار خوشی ندارند؛ از این رو، شایسته این است که مطالبات و خواسته‌های آنان بیش از هر زمان دیگری محترم شمرده شود.          
 
کد مطلب: 106862
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *