۰
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۵

طرح های اولویت دار شرکت ملی پالایش و پخش در سال رونق تولید

شرکت ملی پالایش و پخش فرآوره های نفتی ایران در سال رونق تولید، 7 طرح اولویت را در برنامه کاری خود دارد.
طرح های اولویت دار شرکت ملی پالایش و پخش در سال رونق تولید
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوره های نفتی ایران در سال رونق تولید، 7 طرح اولویت را در برنامه کاری خود دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، این طرح‌ها شامل طرح افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه های عملیاتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، طرح احداث مجتمع پالایشی سیراف، طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان، طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آّبادان (فاز2-بخش اول)، احداث خط لوله بندرعباس/سیرجان/رفسنجان، احداث خطوط لوله کنارگذر تهران و احداث خط لوله انتقال نفت خام ترش سبزآب/شازند/ری می باشد.
در گزارش زیر نگاهی اجمالی به این طرح ها خواهیم داشت:
 
افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه های عملیاتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس
این طرح به منظور تكميل و رفع تنگناهاي عملياتي واحدهاي موجود پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حدود 100 ميليون دلار سرمایه مورد نیاز تعریف و پیش بینی شده است پایان سال 1400 به بهره برداری برسد.
هدف از این طرح، افزايش ظرفيت پالايش ميعانات گازي تا حدود 500 هزار بشكه در روز و افزايش توليد فرآورده هاي نفتا، بنزين، نفت گاز، گاز مايع و سوخت جت مطابق استاندارد بين‏المللي است.
 
 طرح احداث مجتمع پالایشی سیراف
طرح احداث مجتمع پالایشی سیراف شامل احداث 8 پالايشگاه هر يك به ظرفيت 60 هزار بشكه در روز و احداث تأسيسات زيرساخت مشترك است که با هدف جلوگيري از خام فروشي و فرآورش 480 هزار بشكه در روز ميعانات گازي و توليد 20 ميليون تن در سال محصولات پالايشي تعریف شد.
میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح 3 ميليارد دلار برآورد شده است. عملیات اجرایی طرح از سال 1394 آغاز و پیش بینی می شود بخشی از مجتمع سال 1401 به بهره برداری برسد.
زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح آماده و طراحی بنیادی آن انجام و دانش فنی و مجوزهای آن نیز تاکنون اخذ شده است.
 
­طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان
طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان با هدف افزايش و ارتقاي كيفي فرآورده نفت گاز، گوگردزدايي از نفت كوره توليدي با توجه به الزامات بين المللي و تثبيت ظرفيت پالايشگاه به ميزان 360هزار بشكه در روز در حال انجام است.
این طرح شامل احداث واحد تصفيه نفت گاز (GHT) با هدف افزايش توليد نفت گاز يورو به ميزان 21 ميليون ليتر در روز ، احداث واحد توليد هيدروژن به ظرفيت 430 تن در روز و احداث واحد گوگرد به ظرفيت 650 تن در روز با سرمایه 10358 ميليارد ريال و 182 ميليون يورو پایان امسال به بهره برداری می رسد.
پیشرفت فیزیکی این بخش از طرح مذکور تا پایان بهمن ماه سال 97، 67 درصد اعلام شده است.
همچنین احداث واحد RHU به منظور تصفيه نفت كوره به ظرفيت 81 هزار بشكه در روز نیز بخش دیگر طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان است که میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای آن 600 ميليون يورو برآورده شده است.
بر اساس پیش بینی های انجام شده احداث واحد تصفیه نفت کوره، سال 1401 به پایان خواهد رسید.
پیمانکار طرح انتخاب و مراحل اجرایی آن شامل اخذ ليسانس، بخشي از خريد و ساخت تجهيزات انجام شده است.
 
 
طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان (فاز2 – بخش اول)
جمع‌آوري واحدهاي قديمي تقطير و احداث واحدهاي جديد از جمله تقطير 210 هزار بشكه‌ در روز، واحدهاي بنزين سازي با ظرفيت حدود 60هزار بشكه در روز، هيدروكراكر 42هزار بشكه در روز، تصفيه هيدروژني 92هزار بشكه در روز نفت‌گاز ، تصفيه هيدروژني 40 هزار بشكه در روز نفت سفيد، واحدهاي پايين دستي هيدروژن، آمين، آب ترش، گوگرد، ... از مشخصات این طرح است.
این طرح با هدف جمع‌آوري واحدهاي فرسوده موجود و احداث واحدهاي جديد، به حداكثر رساندن توليد فرآورده هاي سبك و با ارزش، ارتقاء كيفيت محصولات مطابق با استاندارد يورو5، كاهش توليد نفت كوره از 38درصد به حدود 24درصد و تثبيت ظرفيت پالايشي به ميزان 360هزار بشكه در روز، افزايش انعطاف پذيري عملياتي و كاهش آلاينده هاي زيست محيطي تعریف شد.
منابع مالی مورد نیاز برای اجرای بخش اول این طرح شامل 8.162 ميليارد يوان، 15.791 ميليارد ريال(بابت هزينه‏هاي فاينانس از محل بانك مركزي،منابع پالايش و پخش،هزينه‏هاي جاري پروژه) برآورد شده است.
پیش بینی شده است فاز2-بخش اول این طرح در سال 1400 به پایان برسد. هم اکنون مطالعات مهندسي و طراحي در حال انجام است.
 
 
احداث خط لوله بندرعباس/سیرجان/رفسنجان
خط لوله بندرعباس/سیرجان/رفسنجانبا ظرفيت 300هزار بشكه در روز ، طول 460 كيلومترو اندازه 26 اينچ با هدف افزايش انتقال فرآورده هاي نفتي ( بنزين و نفت‌گاز) از جنوب به مناطق مركزي و شمالي كشور با توجه به افزايش توليد فرآورده‏ با بهره‏برداري از طرح‏هاي پالايشگاه ستاره خليج فارس و پالايشگاه بندرعباس و محدوديت ظرفيت و قدمت خط لوله موجود (با عمر بيش از 25 سال) تعریف شده است.
میزان سرمایه مورد نیاز برای احداث این خط220 ميليون يورو و و9520 ميليارد ريال برآورد شده و پیش بینی می شود سال 1401 به پایان برسد.
طرح احداث خط لوله بندرعباس/سیرجان/رفسنجان تا پایان بهمن ماه سال گذشته 16.8 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
 
 
  احداث خطوط لوله کنارگذر تهران
این طرح شامل احداث يك رشته خط لوله 20اينچ انتقال نفت خام به طول 127 كيلومتر با ظرفيت 130هزار بشكه در روز به غرب تهران، احداث يك رشته خط لوله 26اينچ انتقال فرآورده به طول 90كيلومتر به ظرفيت 290هزار بشكه در روز به غرب تهران، احداث يك رشته خط لوله 24اينچ انتقال فرآورده به طول 107كيلومتر به ظرفيت 335هزار بشكه در روز به شرق تهران و احداث تاسيسات ايستگاه انتقال در چشمه شور و تاسيسات دريافت در اشتهارد و ايوانكي می باشد.
هدف از اجرای این طرح الزامات پدافند غير عامل با توجه به اهميت تامين پايدار فرآورده براي مناطق شمال، شمال شرقي و شمال غرب كشور است.
در حال حاضر طراحی بنیادی این طرح به اتمام رسیده و پیشی‌بینی می شود در سال 1402 به بهره برداری برسد.
میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح 100 ميليون يورو و 7002 ميليارد ريال برآورد شده است.
 
 
احداث خط لوله انتقال نفت خام ترش سبزآب/شازند/ری
طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام ترش سبزآب/شازند/ری شامل 102 كيلومتر خط لوله به قطر 30 اينچ با ظرفيت 450 هزار بشكه در روز از سبزاب تا تنگ فني و همچنین احداث 239 كيلومتر خط لوله26 اينچ با ظرفيت 295 هزار بشكه در روز از تنگ فني تا شازند است.
انتقال نفت خام ترش دزفول شمالي (به عنوان بخشي از خوراك پالايشگاه‏هاي اراك، تهران، آناهيتا و تبريز)، از طريق احداث خط لوله‌ جديد مطابق استاندارد NACE و حفظ و بهبود كيفيت نفت خام صادراتي از اهداف این طرح است.
اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح 101 ميليون يورو و 9150 ميليارد ريال عنوان شده و پیش بینی می شود سال 1401 به بهره برداری برسد.
این طرح تا پایان بهمن ماه سال گذشته، 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
 
 
کد مطلب: 106880
برچسب ها: پالایش و پخش نفت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *