۰
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۰
"مردم سالاری آنلاین" گزارش می دهد:

آشوویتس سگ‌ها در رشت

سگ‌ها در رشت از گرسنگی و تشنگی تلف شدند. سگ‌ها در محوطه‌ای کوچک و محصور که گفته می‌شود به سازمان پسماند شهرداری رشت تعلق دارد در وضعیتی فجیع گرفتار شده بودند. گویا بعد از مصوبه شهرداری این شهر مبنی بر عدم کشتار سگ‌های خیابانی و نگهداری از این حیوانات در منطقه‌ای حفاظت شده، این مکان به عنوان محل نگهداری بخشی از سگ‌های خیابانی در نظر گرفته شده است.
آشوویتس سگ‌ها در رشت
سگ‌ها در رشت از گرسنگی و تشنگی تلف شدند. سگ‌ها در محوطه‌ای کوچک و محصور که گفته می‌شود به سازمان پسماند شهرداری رشت تعلق دارد در وضعیتی فجیع گرفتار شده بودند. گویا بعد از مصوبه شهرداری این شهر مبنی بر عدم کشتار سگ‌های خیابانی و نگهداری از این حیوانات در منطقه‌ای حفاظت شده، این مکان به عنوان محل نگهداری بخشی از سگ‌های خیابانی در نظر گرفته شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، 26 اردیبهشت ماه «سروش علیزاده» ویدیو‌یی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که حکایت از وضعیت اسفبار این حیوانات بی‌گناه داشت. او نام این مکان را «آشوویتس سگ‌ها در رشت» گذاشته است. ویدیو‌های منتشر شده در صفحه این روزنامه‌نگار، مکان هولناکی در جاده لاکان کودآلی سازمان پسماند شهردار رشت را نشان می‌دهد که لاشه سگ‌ها در گوشه و کنار آن رها شده، بقیه سگ‌ها نیز به دلیل تشنگی و گرسنگی بیمار شده‌اند.
علیزاده در صفحه اینستاگرام خود از بازدید از این مکان به همراه «بهزاد ذاکری» عضو شورای شهر رشت خبر داد و نوشت: «اینجا تبدیل به کشتارگاه سگ‌ها شده است. سگ‌ها بدون آب و غذا داخل فنس هستند. همه سگ‌ها از فرط گرسنگی بی‌حس و بیمار هستند. فرمانداری، دامپزشکی و محیط زیست علی الخصوص سازمان پسماند باید در این زمینه پاسخگو باشند. اگر قرار بر نگهداری بود چرا سگ‌ها را بدون آب و غذا در این وضعیت اسفناک شکنجه می‌دهند؟»
«بهزاد ذاکری» عضو شورای شهر رشت نیز در صفحه اینستاگرام خود خبر داده است که اوضاع نگهداری از این سگ‌ها کاملا غیر انسانی و فاجعه آمیز است: «روز‌ها این حیوانات غذا نخورده‌اند و حتی نگهبان اجازه غذا دادن به این حیوانات توسط مردم را نمی‌داده است. بعضی از این حیوانات فرار کرده‌اند و تعدادی هم از تشنگی و گرسنگی تلف شده‌اند. این حیوانات انقدر گرسنگی کشیده بودند که با دیدن غذا به همدیگر حمله می‌کردند.»
 
بیانیه سازمان پسماند رشت
در واکنش به اتفاقات رخ داده سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که شهرداری رشت و به تبع آن سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری از محل اعتبارات داخلی در زمستان سال گذشته مبادرت به ساخت محل نگهداری موقت سگ‌های بلاصاحب و قرنطینه کردن آنها نمود.
سگ‌های منتقل شده به آن محل سگ‌هایی هستند که به شدت بیمار بوده و از ناتوانی یا معلولیت بسیاری رنج می‌برند و این سگ‌ها پس از تماس‌های مردمی بسیار و با توجه به اینکه چهره کریهی که از خود در منطقه بجای گذاشته و موجب نگرانی و ناراحتی بجای بسیاری از شهروندان شده بودند، با تلاش همکاران شهرداری زنده‌گیری شده و به این مکان منتقل شده‌اند.
متعاقب آن سازمان پسماند مبادرت به عقد قرارداد با دامپزشک متخصص بمنظور درمان، واکسیناسیون و عقیم‌سازی این سگ‌ها و کنترل جمعیت آنها و همچنین جلوگیری از سرایت بیماری به سایر حیوانات و سگ‌های دیگر و در نهایت جلوگیری از سرایت بیماری‌های خاص به انسان نمود.
لازم بذکر است که قریب به اتفاق سگ‌های موجود در محل نگهداری، حیواناتی هستند که با توجه به شدت بیماری و ناتوانی آنان قانون حتی اجازه مرگ با ترحم را طبق شیوه نامه ابلاغی وزارت کشور به شهرداری داده است، اما سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در تلاش است تا پس از تجهیز مرکز یاد شده امکان بازگشت به زندگی بسیاری از این سگ‌های ناتوان را نیز فراهم نماید.
در پایان این بیانیه آمده است که تهیه غذای مورد نیاز حیوانات مذکور توسط بخش خصوصی و آشپزخانه‌های محلی انجام می‌گردد.
اما علیزاده در واکنش به بیانیه سازمان پسماند شهرداری رشت نوشت: «گویا این سازمان در رویا محل نگهداری سگ‌ها را ساخته، با دامپزشک قرارداد بسته و سگ‌های بیمار را از سگ‌های سالم جدا و به شهروندان کمک کرده است. حتی پروتکل‌هایی برای معدوم کردن سگ‌های بیمار داشته، اما از روی عواطف انسانی آن‌ها را نکشته و آنها را در محیط بسته فنس بدون آب و غذا نگه داشته تا چون سهروردی علیه الرحمه از بی آبی و گرسنگی جان بسپارند. زیرا این تخیلات سازمان پسماند توجیهش فقط با فلسفه شیخ اشراق قابل توجیه است و سرزمین افلاطون را این عزیزان سازمان پسماند تمام کرده‌اند و بس. سوال اساسی این است چرا هنوز وقتی مکان نگهداری سگ‌ها ساخته نشده و راه اندازی نشده سگ‌ها را از سطح شهر جمع آوری کرده و مریض و سالم را بدون آب و غذا و مراقبت دانپزشک و بدون سرپناه در قفس زندانی کرده‌اند و سبب حیوان آزاری که جرم است شده اند؟»
 
بیانیه‌ای سراسر دروغ
در هشتاد و چهارمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت نیز عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت امروز (یکشنبه) به فیلم منتشر شده پیرامون محل نگهداری از سگ‌های بلاصاحب در جنب کارخانه کودالی شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: با مراجعه به این محل با وضعیت نامناسب نگهداری از سگ‌های بلاصاحب مواجه شده و چندین لاشه سگ در داخل محدوده فنس کشی شده نگهداری سگ‌ها مشاهده کردیم.
«بهراد ذاکری» به بیانیه انتشار یافته از سوی سازمان پسماند شهرداری رشت پیرامون محل نگهداری از سگ‌های بلاصاحب اشاره کرد و گفت: سازمان پسماند در این باره بیانیه‌ای سراسر دروغ منتشر کرده و متاسفانه سرنوشت چند قلاده سگ دیگر که از وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی برخوردار بودند نیز نامعلوم است.
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با تاکید بر اینکه چون انسان‌ها قدرت در اختیار دارند نباید دیگر موجودات را مورد آزار و اذیت قرار بدهند افزود: سازمان پسماند شهرداری رشت به جای عذرخواهی از مردم به واسطه این رفتار ظالمانه با حیوانات بیانیه‌ای سراسر دروغ در فضای مجازی انتشار داده و به عنوان ناظر سازمان پسماند از این بابت شرمنده شهروندان بوده و عذرخواهی می‌کنم .
ذاکری همچنین مسئوولیت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در رشت را بر عهده می‌گیرم گفت: با موافقت رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت شورای رشت این مسئوولیت را بر عهده می‌گیرم و به زودی جلسات مربوط به این مبحث را برگزار می‌کنم .
 
اعتباری مجهول
علیزاده در پست اینستاگرامی خود نوشته بود: «طبق شنیده‌ها 500 میلیون اعتبار برای راه اندازی این پناهگاه تخصیص داده شده، اما پیمانکار هنوز اقدامی نکرده است. سوال از مدیر عامل پسماند رشت این است که چرا در اقامتگاه‌ی که راه اندازی شده است سگ‌ها را بدون عقیم سازی سکنی داده و پس از سکنی چرا بدون آب و غذا رها شده‌اند تا بر اثر بیماری تلف شوند؟ آیا مردم افکار عمومی جامعه این حق را ندارند که چرایی حل عاجل و فوری مشکل را خواستار باشند؟ آیا مدیران خاطی نباید برکنار و پاسخگو باشند؟»
اما مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت در جاسه کمیسیون شورای شهر رشت عنوان کرده است که سازمان پسماند شهرداری رشت بدون دریافت کمترین اعتباری درباره نگهداری از سگ‌های بلاصاحب در حال فعالیت است و تاکنون ریالی از این بابت دریافت نکرده.
«علیرضا حاجی‌پور» معتقد است که احداث مکان مناسب به منظور نگهداری از سگ‌های بلاصاحب حدود دو میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وی تاگید داشت که تمام سعی خود را به منظور جذب این اعتبار به صورت دولتی به کار بسته و عدم تمایل برخی از دامپزشکان در انعقاد قرار داد با سازمان پسماند پیرامون ساماندهی سگ‌های بلاصاحب نشان از وجود مافیایی در این باره است.
 
بی‌خبری هیات مدیره پسماند
عضو هیات مدیره سازمان پسماند شهرداری رشت نیز با انتقاد از نحوه نگهداری سگ‌های بلاصاحب توسط سازمان پسماند اظهار کرد: به عنوان عضو هیئت مدیره سازمان پسماند از نگهداری سگ‌ها در آن محدوده بی‌اطلاع بودم.
«پیمان بازدیدی» با بیان اینکه یک ماه پیش به مدیریت سازمان پسماند در این باره تذکر دادم افزود: وقتی بابت فقدان ظرف آب مورد نیاز سگ‌ها با مدیریت پسماند شهرداری رشت تماس گرفتم به بنده گفت که سگ‌ها می‌توانند از چاله آب باران رفع تشنگی کنند.
به گفته وی در محل نگهداری سگ های بلاصاحب در جنب کارخانه کودآلی چندین لاشه سگ مشاهده شده است که به واسطه فقدان غذا در آن محدوده توسط سگ‌های دیگر خورده شده بود.
حیوانات محبوس شده در کارخانه کودالی سرانجام با فعالین در نقاهتگاه سام رشت برای مداوا من این نقاهتگاه منتقل شدند و بار دیگر به زندگی بازگشتند.
 
کد مطلب: 107953
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *