۲
۰
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۵
گزارش «مردم سالاری آنلاین» از راه‌اندازی صفحات دادسرای ارشاد در فضای مجازی

مبارزه با منکرات به بهای کاهش اعتماد عمومی؟

بعد از اعلام شماره تلفن از طرف دادسرای ارشاد برای گزارش بدحجابی که حواشی بسیاری را به دنبال داشت، حالا سرپرست دادسرای ارشاد از راه اندازی کانال رسمی دادسرای ارشاد تهران در پیام‌رسان‌های داخلی و اینستاگرام برای دریافت گزارش‌های مردمی هنجارشکنی خبر داده است.
مبارزه با منکرات به بهای کاهش اعتماد عمومی؟
بعد از اعلام شماره تلفن از طرف دادسرای ارشاد برای گزارش بدحجابی که حواشی بسیاری را به دنبال داشت،  حالا سرپرست دادسرای ارشاد از راه اندازی کانال رسمی دادسرای ارشاد تهران در پیام‌رسان‌های داخلی و اینستاگرام برای دریافت گزارش‌های مردمی هنجارشکنی خبر داده است.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین» اینطور که سرپرست دادسرای تهران اعلام کرده است این اقدام در راستای دریافت گزارش مردمی درباره هرگونه کشف حجاب در خودرو، کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی همچون سفره‌خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ‌ تالار یا اطلاع از برگزاری پارتی‌های شبانه یا خانه‌های فساد و فحشا، انتشار مطالب خلاف عفت در اینستاگرام و... ارائه شده است. به گفته وی هدف از فعال سازی کانال‌ها و صفحات تسریع و تسهیل ارتباط مردم با این دادسرا، آموزش چگونگی ارسال مستندات مردمی و همچنین ارائه روند برخورد قانونی با جرائم منافی اخلاق و عفت عمومی صورت گرفته است.
از همان ابتدا یعنی همزمان با اعلام شماره تلفن پرحاشیه سوالاتی پیرامون این طرح در ذهن شهروندان ایجاد شده است. سوالاتی از قبیل اینکه آیا این اقدام موجب سواستفاده برخی افراد نمی‌شود؟ آیا عده‌ای از این راه برای باجگیری و اخاذی استفاده نمی‌کنند؟ آیا دادسرای ارشاد تهران می‌تواند این تضمین را به شهروندان ارائه دهد که با آبروی برخی از افراد تنها به دلیل خصومت شخصی بازی نشود؟ آیا اعتماد عمومی خدشه دار نمی‌شود؟ حریم خصوصی افراد از بین نمی‌رود؟ آیا شهروندان به ویژه زنان همچنان می‌توانند با امنیت در معابر عمومی تردد کرده و از وسایل نقلیه به ویژه تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند؟
«محمدمهدی حاج‌محمدی» تاکید کرده است که مستندات لازم برای گزارش کشف حجاب و اقدامات هنجارشکنانه در خودرو، شامل فیلم یا تصاویری از خودروست که سرنشین خاطی و پلاک در آن مشخص باشد. به گفته وی برای گزارش اماکن متخلف، ذکر نام مغازه، آدرس دقیق آن و ذکر زمان وقوع جرم کفایت می‌کند؛ البته در صورتی که فیلم یا تصاویری از اتفاق مورد نظر به این شماره ارسال شود، به‌ میزان زیادی به فرآیند پیگیری کمک می‌کند.
 
حجاب تنها جرم منافی اخلاق و عفت عمومی؟
در حالی که سرپرست دادسرای ارشاد تهران هدف از این صفحات را برخورد قانونی با جرائم منافی اخلاق و عفت عمومی اعلام کرده بود، اما هر چهار پست صفحه اینستاگرام دادسرای ارشاد تنها به معقوله حجاب زنان می‌پردازد و محوریتی دیگری ندارد.
صفحه اینستاگرام دادسرای ارشاد که در حال حاضر چهار پست در آن بارگزاری شده است با این عبارت خود را معرفی کرده است: «حامی خانواده، شما میتوانید گزارش خود از اقدام هنجار شکنانه را به دایرکت ما ارسال کنید؛ گزارش برخورد با این اقدام در همین صفحه منتشر خواهد شد.»
متاسفانه مطالب منتشر شده با خط کشیدن میان اقشار جامعه آنها را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد و تلاش دارد گروهی را تنها با معیار پوشش پاک و منزه جلوه دهد و گروه مقابل را عاری از هرگونه اخلاق و تعهد معرفی کند.
آیا تفکیک افراد جامعه به خوب‌ها و بدها آن هم در شرایطی که به سبب تحریم‌ها و فشار اقتصادی کشور نیاز به اتحاد دارد تفرقه افکنی نیست؟ آیا در بلند مدت اقشار جامعه از یکدیگر بیزار نمی‌شوند؟ آیا منجر به نزاع و درگیری لفظی و فیزیکی نمی‌شود؟
 
آیا امکان سوءاستفاده نیست؟
این روزها تکنولوژی به راحتی در دسترس همه افراد قرار دارد. هر فردی با استفاده از یک گوشی‌های هوشمند می‌تواند با ثبت حریم خصوصی افراد و استفاده از اپلیکیشن‌های ادیت برای شهروندان پرونده سازی کند؛ و یا تنها به دلیل یک خصومت شخصی با هک کردن صفحات و یا ایمیل‌های شخصی افراد با سرقت تصاویر برای آنها ایجاد دردسر کنند. پلیس فتا سال‌هاست با این جرایم مبارزه می‌کند اما این اقدام دادسرای ارشاد به نظر می‌رسد می‌‌تواند تبدیل به ابزاری برای سواستفاده شود. شاید وقت آن رسیده باشد که شیوه‌های ترویج آموزه‌های دینی و حجاب را در کشور تغییر داده و از راه دیگری وارد شویم.
 
دین یک امر اختیاری است
«سهیلا جلودارزاده» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص برخورد تهاجمی در خصوص حجاب گفته بود که برای استقرار آموزه‌های دینی در جامعه نباید به زور متوسل شویم.
جلودار زاده تاکید کرده بود که دین یک امر اختیاری است و انسان باید از سر دانش، اختیار و انتخاب به آن برسد. لازم نیست با زور، گرفتن و جریمه کردن آن را  اجرایی کنیم. به اعتقاد وی چنین رفتارهای فایده ندارد و نتیجه عکس می‌دهد.
او در این گفت‌وگو تاکید کرده بود که قرآن می‌گوید دین برای خودتان بهتر است از شما محافظت می‌کند، نمی‌گوید که یا روسری یا تو سری. این روش‌ها فایده ندارد، بچه انسان بچه آدم است، بچه حیوانات نیست که با زدن و شرطی شدن یک چیز را یاد بگیرد. انسان همیشه دنبال چرایی مسائل است.
 
 
کد مطلب: 110688
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شما غصه سواستفاده رو نخور.امکان راستی آزمایی وجود داره.البته خیلی روشنه این عصبانیتها به خاطر مبارزه با بی عفتی و ناهنجاری و ولنگاری موجود در جامعه هست.
حميد
Iran, Islamic Republic of
امر معروف و نهى از منكرات
يعنى خود شخص نمونه باشد و كار خوب انجام بدهد نه به ديگران
بگويد. بهترين مردم كسانى هستند كه سعى مى كنند خودشان به بهشت
بروند و بدترين كسانى كه مى خواهند ديگران را با خود به بهشت ببرند