۰
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۶
نگاهی به نمایشگاه "تهاجم علیه فرهنگ" در لندن

جنگ چگونه دشمن تاریخ می شود؟

سایت باستان شناسی پالمیرا سوریه را در نظر بگیرید. جایی که در آن تاریخ موج می زند اما داعش در زمان تصرف این شهر افراد زیادی را در آمفی تئاتر باشکوه این سایت اعدام کرد.
شیر موصل که توسط داعش تخریب شد و به صورت سه بعدی در نمایشگاه لندن به نمایش گذاشته شد.
شیر موصل که توسط داعش تخریب شد و به صورت سه بعدی در نمایشگاه لندن به نمایش گذاشته شد.
سایت باستان شناسی پالمیرا سوریه را در نظر بگیرید. جایی که در آن تاریخ موج می زند اما داعش در زمان تصرف این شهر افراد زیادی را در آمفی تئاتر باشکوه این سایت اعدام کرد. یونسکو با محکوم کردن تخریب آثار باستانی شهر پالمیرا در سوریه از سوی گروه دولت اسلامی یا داعش، آن را « یک جنایت جنگی و ضایعه بزرگ برای مردم سوریه و بشریت» خواند. اما حالا اینجا در نمایشگاهی در لندن، تصویر یک شیر به اندازه حدودی قرصی از نان، آخرین تقلا برای نجان دادت فرهنگ از کشمکش و درگیری را نشان می دهد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این شیر، بازتولیدی از شیر موصل است، مجسمه ای 3000 ساله از معبد ایشتار که شامل عراق امروزی می شود.این مجسمه سنگی تنها یکی از اشیاء فراوان موزه موصل بود که به وسیله داعش در جریان تصرف این شهر در سال 2014 نابود شد. 
شیر دوباره تولید شده موصل امکان بازدید آنلاین را دارد. این مورد نمونه ای شکل گرفته از تصاویر برداشت شده به وسیله بازدیدکنندگان موزه موصل است. شیری که با چاپگر سه بعدی به عنوان  بخشی از پروژه فرهنگ و هنر دیجیتال گوگل ترسیم و ساخته شده است.
این اثر در موزه "سلطنتی جنگ" لندن در قالب نمایشگاهی که به اثرات تخریب های جنگی بر فرهنگ جامعه و چگونگی حفظ آنها توسط مردم می پردازد، به نمایش درآمده است.
چنس کافنور یک باستان شناس دیجیتالی است که با استفاده از عکس‌ها، اشیاء عتیقه ‌ای را که بر اثر بلایا یا جنگ از دست رفته ‌اند مرمت می‌کند، او گفت: این نمایشگاه نشان می دهد که چگونه تکنولوژی می تواند برای نجات فرهنگ و بیان داستان های جوامع از طریق راه های جدید و جذاب کمک کند. 
وی افزود: این همچنین واقعیتی شوم را در مقابل دیدگان ما می گذارد که فرهنگ همواره تلفاتی از جنگ بوده است. موزه ها، مقبره ها و حتی موسیقی ها اغلب هدف عامدانه پیکارجویان قرار گرفته است.
خانم آگار از موزه سلطنتی جنگ به آسوشیتد پرس در این زمینه گفت: تقریبا تخریب فرهنگ بخشی از جنگ است. او افزود: یکی از دلایل اصلی آسیب رساندن دشمن به فرهنگ در جنگ ارسال پیام است، پیامی با این مضمون  که ما بر شما غلبه کرده ایم، ما از شما قدرت بیشتری داریم، به این خاطر که فرهنگ ارزش بسزایی برای ما دارد واگر ما مراقب آن نباشیم از آن به عنوان وسیله ای علیه ما استفاده می شود.
آگار می گوید: تهاجم بر فرهنگ همیشه بخشی از جنگ بوده اما  در سال های اخیر تلاش ها برای آگاهی بخشی برای متوقف کردن چنین اقداماتی صورت گرفته است.
موج وحشتی در سراسر دنیا در ماه آوریل که از تماشای کلیسای جامع نوتردام پاریس در شعله های آتش به پا شد، دلیل متقنی است که ما دارای وابستگی شدیدی به ابنیه ها و آثار هنری هستیم.
جالب ترین بخش این نمایشگاه پخش تصاویری بود که تخریب گران و غارتگران اشیاء تاریخی، خود ضبط کرده بودند.
این تصاویر ضبط شده شامل لیستی از کارهای هنری دزدیده شده توسط سربازان نازی آلمانی در طول جنگ جهانی دوم می شد. سایر ویدئوها مربوط به گروه شبه نظامی طالبان و تخریب مجسمه‌های بودا در بامیان افعانستان و تخریب مجسمه ها در موزه موصل توسط داعش بود.
گفتنی است در روز نهم مارس سال ۲۰۰۱ میلادی مطابق با(۱۳۷۹ خورشیدی) نیروهای طالبان به فتوای ملا محمد عمر به روی مجسمه‌های غول‌پیکر بامیان آتش گشودند تا در شامگاه یازده مارس از صلصال و شهمامه تنها دو حفره باقی ماند. تندیس‌های بودا در بامیان، تا قبل از آنکه در زمان حاکمیت طالبان تخریب شوند، بزرگ‌ترین تندیس‌های بودا و بلندترین مجسمه‌های سنگی در جهان به‌شمار می‌آمدند.   
با خاک یکسان شدن کلیسای جامع کاونتری انگلستان به وسیله نیروی هوایی آلمان در کنار تخریب کلیسای زنانه در شهر "درسدن" آلمان به وسیله  نیروهای متفقین در بمب گذاری سال  1945 از سایر موارد به نمایش در آمده است.
نمایشگاه، صد سال اخیر را پوشش می دهد. از تخریب دانشگاه و کتابخانه لوون بلژیک توسط ارتش آلمان در طول جنگ جهانی اول تا بمب گذاری های سراسری در کتابخانه دانشگاه های سارایوو پایتخت بوسنی و هرزوگوین در جنگ بوسنی در سال 1992 شامل این رویداد هنری است.
این نمایشگاه همچنین کار مردانی را برای بناهای تاریخی در جنگ جهانی دوم نشان می دهد که آثار تاریخی دزدیده شده توسط نازی ها را نجات دادند. همچنین این نمایشگاه روایت خالد الاسد کسی که زندگی خود را وقف مطالعه سایت باستانی پالمیرا سوریه کرد را پیش روی ما قرار می دهد. این فرد در سال 2015 توسط داعش کشته شد.
برخی از افراد نظامی برای جلوگیری از تخریب و غارت در این زمینه  تلاش زیادی کردند. ارتش بریتانیا اخیرا واحد حفاظت از دارایی های فرهنگی را تاسیس کرده است.
همچنین در این نمایشگاه بسته ای از "کارت های بازی آگاهی از باستان شناسی" که بین سربازان آمریکا در جنگ عراق و افغانستان توزیع شده بود، در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.
پروژه های حمایت شده جهانی برای آموزش صنایع دستی در سوریه و عراق ممکن است به این کشورها برای دوباره ساختن آنچه که از دست داده اند، کمک کند.
قانون بین المللی برای تخریب فرهنگ در حال توسعه است. در سال 2016 یک جهادگرای اهل مالی به نام احمد الفقی المهدی برای تخریب  شهر افسانه ای و تاریخی تیمبکتو در مالی گناهکار شناخته شد. این اولین محکومیت جرائم جنگی برای تخریب آثار فرهنگی بود.
این نمایش یکی از 3 نمایشگاه مرتبط با "فرهنگ تحت تهاجم" است. نگاه ثانویه این نمایشگاه به چگونگی انتقال گنجینه های موزه بریتانیا از لندن برای حفاظت  از آنها در طول جنگ جهانی دوم می پردازد و در سوم موسیقی های شورشی، بررسی موزیک به عنوان مقاومت در کشورهای سراسر اروپا و آفریقا نیز در این رویداد جا گرفته که نگاهی به طرفداران پنهان موسیقی جاز در آلمان نازی، ایستگاهی رادیویی در بلگراد که برای آزادی بیان مبارزه کرد و نوازندگانی از مالي که از ممنوعيت موسيقي در مالی دفاع کردند  شامل این بخش می شود.
نمایشگاه "فرهنگ تحت تهاجم" به صورت رایگان تا 5 ژانویه در موزه سلطنتی جنگ لندن میزبان علاقه مندان است.
منبع: آسوشیتد پرس
https://www.apnews.com/dbca5e23519f44c4a881c9cd69f41cd6
ترجمه و تدوین: محمد جواد موسوی زاده
                                                   
 
کد مطلب: 112316
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *