۰
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۴
در پی کشتار بی‌رحمانه‌ی سگها با آمپول اسید ازسوی پیمانکاران شهرداری و تجمع مردم

اعتراض مدنی شهروندان به خشونت کشیده شد!

از یکشنبه فیلمهایی دلخراش از کشتار بی‌رحمانه‌ی سگهای تهران با آمپول اسید در فضای مجازی منتشر شده که افکار عمومی را به شدت جریحه‌دار کرده است.
تجمع شهروندان که برای نشان دادن اعتراض مدنی خود و حمایت از حقوق حیوانات بود ازسوی پلیس به خشونت کشیده شد.
تجمع شهروندان که برای نشان دادن اعتراض مدنی خود و حمایت از حقوق حیوانات بود ازسوی پلیس به خشونت کشیده شد.
از یکشنبه فیلمهایی دلخراش از کشتار بی‌رحمانه‌ی سگهای تهران با آمپول اسید در فضای مجازی منتشر شده که افکار عمومی را به شدت جریحه‌دار کرده است.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، همچون مسائل پیشین، این خبر نیز نخست با انکار مسببانش مواجه شد و شهردار کهریزک، اسماعیل نعمت‌زاد، که این کشتار در منطقه‌ی وی رخ داده است، با بیان این‌که «انتساب این کلیپ به شهرداری کهریزک از بیخ‌وبن اشتباه است» آن را تکذیب کرد و با قاطعیت گفت: «انتشار این مطالب سراسر کذب و واهی مردم را ناراحت می‌کند. آیا روی لباس اسم و آرم شهرداری بوده و آیا آمپول به نام شهرداری کهریزک بوده است، بر اساس چه سند و مدرکی این مطالب کذب منتشر شده است»! او همچنین در اقدام فرار به جلو، پرویز پرستویی، بازیگر نامدار سینمای ایران، را که به این کشتار اعتراض کرده بود تهدید به شکایت کرد.
با آن‌که تهدیدهای شهرداری کهریزک نسبت به افشاگران و معترضان بالا می‌گرفت، شهردار تهران، پیروز حناچی، با تأیید کشتار سگها آب پاکی را بر دست همکار خود ریخت و با تصدیق تصاویر منتشر شده و با ذکر این نکته که این تصاویر مربوط به دو سال پیش و سال ۹۶ است خبر از دستور بررسی این کشتار داد و گفت: «پیمانکاری که نسبت به آن اعتراض وجود داشت خلع ید کردیم تا حساسیت نسبت به این موضوع کم شود. همچنین به همکاران خودم تذکر جدی دادم و این موضوع الان در حال بررسی است.»
هر چند جا داشت که شهردار تهران، به جای کوشش در راستای کاهش
به رغم این خشونتهای گسترده و روزانه علیه حیوانات، هنوز قانون حمايت از حقوق حيوانات در کشور تصویب نشده است.
«حساسیت» افکار عمومی، در اندیشه‌ی پرداخت ریشه‌ای به این فاجعه که هر از چندی شهرداریها مرتکب می‌شوند می‌بود و این اتفاق، دست کم، زمینه‌ساز تدوین ضوابطی در حمایت از حقوق حیوانات از سوی شهرداری می‌شد، با همه‌ی این، تأیید این کشتار و دستور بررسی آن گامی در پیشبرد احقاق حقوق حیوانات و پاسخی به افکار جریحه‌دار شده‌ی عمومی بود.
پیرو دستور شهردار، رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، غلامحسین محمدی، ابلاغ فسخ قرارداد با این پیمانکار را در توئیتر منتشر کرد و بر این پایه، «شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر» وابسته به شهرداری تهران از قراردادش با «شرکت آریا دامپرور البرز» با موضوع «فعالیتهای کلینیکی و نگهداری سگهای مرکز آرادکوه» خلع ید کرد. این مقام شهرداری تهران همچنین از برکناری مدیر حوزه کنترل حیوانات شهری و سازمان مسئول، یعنی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، به عنوان ناظر پیمانکار خبر داد.
همچنین، با دستور شهردار، زمینه برای پیگیریهای بعدی باز شد و روشن شد که این کشتار، همان‌گونه که در فضای مجازی درباره‌اش سخن می‌رفت، با تزریق اسید بوده است! آرش حسینی میلانی، عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، در توئیتی با تأیید این شیوه‌ی کشتار نوشت: «خبر تزریق اسید و کشتار غیر انسانی سگهای خیابان‌گرد تهران متأسفانه صحت دارد و توسط یکی از پیمانکاران شهرداری تهران صورت گرفته است.» او نیز، همچون شهردار، از پیگیری موضوع و برخورد
مردم در این تجمع، نوشته‌هایی همچون: ‌«خدای ما خدای حیوانات است»، «‌کهریزک خالی از وفا شد»، «شهرداری! سگهای سرزمینم را نکشید» و ... خطاب به پیمانکاران شهرداری شعار «حقوقت حرام است» را سر دادند.
جدی سازمانی و قضایی با مقصران این فاجعه در مجموعه شهرداری و پیمانکاران آن خبر داد.
با همه‌ی کوششها و وعده و وعیدهای مدیران شهرداری برای پیگیری این کشتار، گروهی از مردم، روز دوشنبه ۲۸ امرداد، در برابر ساختمان شهرداری تهران، در اعتراض به کشتار بی‌رحمانه‌ی سگها، ازسوی پیمانکاران شهرداری، تجمع کردند و خواستار تصویب قانون حمایت از حیوانات شدند؛ چراکه به رغم این خشونتهای گسترده و روزانه علیه حیوانات، هنوز قانون حمايت از حقوق حيوانات در کشور تصویب نشده است.
مردم در این تجمع، نوشته‌هایی همچون: ‌«خدای ما خدای حیوانات است»، «‌کهریزک خالی از وفا شد»، «شهرداری! سگهای سرزمینم را نکشید» و ... خطاب به پیمانکاران شهرداری شعار «حقوقت حرام است» را سر دادند.
با همه‌ی این، اما، تجمع شهروندان که برای نشان دادن اعتراض مدنی خود و حمایت از حقوق حیوانات بود ازسوی پلیس به خشونت کشیده شد و شماری از شهروندان نیز بازداشت شدند. رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران، مجید فراهانی، به این برخورد با اعتراض مدنی شهروندان مدافع حقوق حیوانات واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: «به خشونت کشیدن اعتراض مدنی شهروندان مدافع حقوق حیوانات محکوم است. مدارا و تحمل اعتراض مدنی شهروندانی که در برابر تخلفات، ولو قدیمی پیمانکاران، با تجمع در برابر شهرداری تهران اعلام موضع کردند حداقل اقدامی بود که در مسیر «تهران شهری برای همه» باید رعایت می‌شد.»
***
کد مطلب: 113200
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *