۱
۱
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱
از جهش کم‌سابقه قیمت نفت تا جنگ روانی آمریکا علیه ایران

پس‌لرزه‌های حمله به تأسیسات نفتی عربستان

مقامات آمریکایی بر وسعت جنگ رسانه‌ای خود علیه ایران افزوده‌اند و حتی این ادعای بی‌پایه و اساس را مطرح کرده‌اند که ایران از خاک خود، با تعداد قابل توجهی «موشک کروز و پهپاد»، قلب تأسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داده است! قیمت نفت همزمان امروز در برخی دقایقِ معاملات در بازارهای جهانی، حدود ۱۲ دلار به ازای هر بشکه بالا رفت که بیشترین میزان رشد قیمت نفت در طول معاملاتِ روزانه، از سال ۱۹۸۸ تاکنون است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز در لحنی خصمانه از «آمادگی برای اقدام نظامی» حرف زده است. در این گزارش آخرین تحولات مربوط به حمله به تأسیسات نفتی عربستان را مرور خواهیم کرد.
حمله پهپادی یمنی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان، تحولات مهمی در پی داشته است.
حمله پهپادی یمنی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان، تحولات مهمی در پی داشته است.
مقامات آمریکایی بر وسعت جنگ رسانه‌ای خود علیه ایران افزوده‌اند و حتی این ادعای بی‌پایه و اساس را مطرح کرده اند که ایران از خاک خود، با تعداد قابل توجهی «موشک کروز و پهپاد»، قلب تأسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داده است! قیمت نفت همزمان امروز در برخی دقایقِ معاملات در بازارهای جهانی، حدود ۱۲ دلار به ازای هر بشکه بالا رفت که بیشترین میزان رشد قیمت نفت در طول معاملاتِ روزانه، از سال ۱۹۸۸ تاکنون است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز در لحنی خصمانه از «آمادگی برای اقدام نظامی» حرف زده است. در این گزارش آخرین تحولات مربوط به حمله به تأسیسات نفتی عربستان را مرور خواهیم کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، قیمت نفت در اولین روز بازگشایی بازارهای جهانی پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان در مجتمع پالایشگاهی بقیق و میدان نفتی خریص، افزایش شدیدی را تجربه کرد و قیمت نفت برنت حتی تا ۷۱ دلار به ازای هر بشکه نیز بالا رفت.
در روز دوشنبه ۲۵ شهریور پس از دقایق نخستین معاملات، از میزان افزایش قیمت نفت کاسته شد و در ساعت ۱۴ به وقت تهران، نفت خام برنت در کانال ۶۵ دلاری معامله می‌شود که حاکی از افزایش ۹ درصدی قیمت نفت است. حمله به تأسیسات نفتی عربستان، عرضه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز نفت را تحت تأثیر قرار داده که تقریباً معادل پنج درصد کل تولید نفت در دنیا است. انتظار می‌رود جهش قیمت نفت در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد. برخی از کارشناسان می‌گویند که بازگشت کاملِ نفت عربستان به بازارها احتمالاً چندین هفته، و نه چندین روز، طول خواهد کشید. بنابراین، بازار نفت بار دیگر به قیمت‌گذاری ریسکِ ژئوپلیتیک در معاملات خود روی آورده است.
بانک سرمایه‌گذاری گلدمن‌ساکس امروز گفته است که اگر قطع تولید نفت عربستان، فراتر از شش هفته طول بکشد، قیمت نفت تا ۷۵ دلار به ازای هر بشکه بالا می‌رود. برای کاهش التهابات در بازار نفت، عربستان و آمریکا گفته‌اند مقداری از ذخایر راهبردی نفت خود را راهی بازار خواهند کرد. عربستان حدود ۱۸۸ میلیون بشکه و آمریکا ۶۵۰ میلیون بشکه ذخایر استراتژیک نفت دارند.
 
دولت ترامپ بار دیگر ایران را متهم کرد
بعد از حمله به تأسیسات نفتی عربستان، با این که یگان پهپادی ارتش یمن رسماً مسئولیت آن را برعهده گرفت، مقامات دولت ترامپ در ادامه جنگ روانی خود علیه ایران، انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفتند. در آخرین تحولات، ای‌بی‌سی نیوز به نقل از یک مقام ارشد دولت ترامپ که اسمی از وی نبرده است، ادعا کرده که ایران با تعدادی «موشک کروز» و «بیش از ۲۰ پهپاد»، از «قلمروی خود» به تأسیسات نفتی عربستان حمله کرده است! این ادعای واهی در حالی مطرح شده که ایران صراحتاً دست داشتن در حمله به تأسیسات نفتی عربستان را رد کرده است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم بدون این‌که صراحتاً ایران را متهم کند، گفته است که کشورش آماده اقدام نظامی است؛ بسته به این‌که عامل حملات تائید شود و این‌که تحت چه شرایطی چنین اقدامی انجام خواهد گرفت. ترامپ در توئیتی نوشته است که «به تاسیسات عرضه نفت عربستان سعودی حمله شده ‌است. دلایلی وجود دارد که باور کنیم مقصر حمله را می‌شناسیم، بسته به تائید [این‌که عامل حملات کیست] آماده اقدام نظامی هستیم. اما منتظریم تا پادشاهی سعودی بگوید به باور آن‌‌ها چه کسی عامل حملات بوده و این‌که تحت چه شرایطی دست به اقدام خواهیم زد»!
رسانه‌های آمریکای همچنین عکس‌هایی از تأسیسات نفتی عربستان بعد از حمله منتشر کرده‌اند و مدعی شده‌اند که حمله به این تأسیسات از سمت یمن صورت نگرفته است. اتهام‌زنی واهی مقامات آمریکایی علیه ایران از روز گذشته و با مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور آغاز شد. پمپئو در توئیتی با ادبیاتی ایران‌هراسانه نوشته بود: «تهران در پشت حدود ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی قرار دارد، این در حالی است که روحانی و ظریف وانمود می‌کنند در حال توسل به دیپلماسی هستند. در میانه تمام درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران اکنون حمله بی‌سابقه‌ای به منبع تامین انرژی جهان انجام داده است. هیچ مدرکی و نشانه‌ای در دست نیست که این حملات از یمن صورت گرفته است. ما از همه کشورها می‌خواهیم با صراحت و به طور علنی حملات ایران را محکوم کنند. ایالات متحده آمریکا با متحدان و شرکای خود همکاری خواهد کرد تا ضمن تضمین عرضه کافی انرژی، ایران را به دلیل تجاوزهایش پاسخگو کند.»
اتهامات واهی مقامات آمریکایی در حالی مطرح شده که آمریکا با خروج از برجام، خود آغازگر تنش بوده است و در منطقه خاورمیانه نیز این عربستان است که به مدت پنج سال، یمن را مورد تجاوز و محاصره قرار داده و یکی از بزرگ‌ترین فجایع انسانی قرن حاضر را خلق کرده است.
همزمان در آمریکا، صدای مخالفان علیه دولت ترامپ بالاتر رفته است. در مهم‌ترین اظهارات، برنی سندرز، با لحنی قاطع ترامپ را خطاب قرار داده و از او خواسته است تا آمریکا را وارد جنگی دیگر در خاور میانه نکند. برنی سندرز، که از سناتورهای ارشد حزب دموکرات آمریکا و از نامزدهای اصلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا است، در حساب کاربری خود در توئیتر خطاب به ترامپ نوشته است: «قانون اساسی ایالات متحده کاملا واضح است. تنها کنگره [آمریکا] و نه رئیس‌جمهوری می‌تواند اعلام جنگ کند و کنگره چنین اجازه‌ای را به شما نمی‌دهد، که چون دیکتاتوری خشونت‌گرای سعودی از شما خواسته، وارد جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه بشوید».
در ایران نیز وزارت امور خارجه صراحتاً ادعای مقامات دولت ترامپ را رد کرده است و این ادعاها را «دروغ حداکثری» توصیف کرده است. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز در پاسخ به سوالی در خصوص اتهام دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات آرامکو گفته است: «پنج سال یمن درگیر جنگ است و ائتلاف سعودی‌ها مرتکب جنایات جنگی زیادی شدند و طبیعی است نیروهای یمنی واکنش نشان دهند. ما این فرافکنی‌ها را رد می‌کنیم. از حقوق مردم یمن دفاع می‌کنیم، اما اتهام اقدام نظامی همان فریب و دروغ حداکثری است. کشورهای وابسته همچنان وابسته هستند و کشورهای دیگر برای دوشیدن آن‌ها این حرف‌ها را می‌زنند. این اتهام از بیخ بی‌اساس است».
کد مطلب: 114740
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد
Canada
آقاى دکتر ولايتى چند وقت پيش لنگ پوش بودن يمنى ها را به رخ مردم ايران كشيده بود حالا سئوال اين است آيا اين لنگ پوشان با آن دقت دهها هدف در ٢ پالايشگاه مهم عربستان را هدف قرار دادند؟ از قرار گزارشات جسته و گريخته ماهها طول خواهد کشيد که حدود پنج ميليون بشگه نفت به جريان توليد برگردد.