۰
چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۰
«مردم‌سالاری آنلاین» گزارش می‌دهد:

اهمال و بی‌دقتی راننده اتوبوس، عامل مرگ شهروند نابینای اصفهانی

دو هفته پیش یک شهروند نابینای اصفهانی هنگام پیاده شدن از اتوبوس بی آرتی در حالی که نیمی از بدنش داخل اتوبوس و نیم دیگر خارج از اتوبوس باقی مانده بود به علت تعجیل راننده در حرکت دچار حادثه شد و با گیر کردن و کشیده شدن بین اتوبوس و سکوی ایستگاه جراحات شدید دید و در نهایت جان خود را از دست داد.
اهمال و بی‌دقتی راننده اتوبوس، عامل مرگ شهروند نابینای اصفهانی
دو هفته پیش یک شهروند نابینای اصفهانی هنگام پیاده شدن از اتوبوس بی آرتی در حالی که نیمی از بدنش داخل اتوبوس و نیم دیگر خارج از اتوبوس باقی مانده بود به علت تعجیل راننده در حرکت دچار حادثه شد و با گیر کردن و کشیده شدن بین اتوبوس و سکوی ایستگاه جراحات شدید دید و در نهایت جان خود را از دست داد. این اتفاق در حالی افتاد که ماده دو قانون جامع حمایت از معلولان صراحتاً مناسب‌سازی را حق این طیف می‌داند و اجرای آن را به تمام دستگاه‌های عمومی و دولتی و... تکلیف کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این در حالی است که در این مدت هیچ واکنش و پیگیری از فراکسیون حمایت از حقوق معلولان در مجلس به ‌عنوان مرجعی که در دل رکن قانونگذار کشور به پیگیری حقوق معلولان می‌پردازد، دیده نشده است. همچنین شهرداری اصفهان نیز هنوز اقدامی برای دلجویی از خانواده این شهروند نکرده و این میزان از بی‌اعتنایی نسبت به این حادثه دردناک، قابل درک نیست.
حدود 10 درصد از جمعیت همه جوامع را معلولان تشکیل می‌دهند. آنها بزرگترین اقلیت هر جامعه‌ای هستند و با توجه به اینکه سیستم دسترس‌پذیری شهری در کشور ما هنوز به نقطه مطلوبی برای حضور اجتماعی آنان نرسیده و بسیاری از ناکامی‌های این گروه اجتماعی نتیجه نبود فرصت‌های برابر در جامعه است؛ بنابراین این بی‌تفاوتی به هیچ روی پذیرفتنی نیست.

بی‌دقتی راننده عامل فوت شهروند نابینای اصفهانی است
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان علت بروز حادثه منجر به فوت شهروند نابینای اصفهانی را اهمال و بی‌دقتی راننده اتوبوس و نامناسب بودن زیرسازی مسیر اعلام کرد.
علیرضا صلواتی در تشریح این موضوع گفت: اختلال در زیرسازی مسیر اتوبوس و همچنین کم‌دقتی راننده در توقفِ با فاصله از سکو و نیز حرکت پیش از حصول اطمینان از پیاده شدن مسافر موجب به هم خوردن تعادل این شهروند و در نتیجه فوت وی شده است.
وی در بیان علت وجود اختلال در زیرسازی مسیرها بیان کرد: زیرسازی مسیر اتوبوس‌ها به دلیل بار سنگین تردد در فواصل کم دچار آسیب می‌شود که بهسازی آن هم‌اکنون در حال اجراست اما در خطوط جدید کل زیرسازی بتنی است.
این مسئول در پاسخ به سؤال که آیا رانندگان اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل اصفهان به‌عنوان یک شهر توریست‌پذیر آموزش برخورد با مسافران معلول را دیده‌اند یا خیر، گفت: متأسفانه رانندگان آموزش برخورد با معلولین را ندیده‌اند و این کوتاهی شهرداری در این زمینه است، البته با مکاتبه انجام شده با بهزیستی قرار است به زودی این دوره‌های آموزشی برای رانندگان ناوگان حمل‌ونقل برگزار شود.
وی در پاسخ به علت قطع صدای گویای داخل اتوبوس‌ها آن هم به‌علت ناراحتی رانندگان پاسخ داد: هرجا عامل انسانی هست مشکلات هم هستند اما بر اساس قرارداد جدید ظرف شش ماه آینده تمام اتوبوس‌ها به سیستم هوشمند و آماده ارائه خدمت بدون دخالت‌های انسانی مجهز می‌شوند.
صلواتی همچنین از اجرای سنگ‌فرش‌های راهنمای نابینایان در تمام تقاطع‌ها و حتی پیاده‌روهای کم‌عرض خبر داد و گفت: با توجه به اتفاق تلخ اخیر مناسب‌سازی تمام ایستگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته و تا شش ماه آینده تکمیل می‌شود.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان همچنین عدم مراجعه به منزل خانواده ایزدی و دلجویی از آنان را نتیجه کوتاهی شهردای و سازمان اتوبوسرانی دانست و گفت: این اقدام به زودی انجام می‌شود.

نسبت به مرگ نابینای اصفهانی چه واکنشی می‌خواستید نشان بدهیم؟
رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان در مجلس در پاسخ به این سؤال که چرا به‌عنوان رئیس این فراکسیون واکنشی نسبت به مرگ دردناک شهروند نابینای اصفهانی نداشتید، گفت: مثلا چه واکنشی می‌خواستید نشان بدهیم؟
زهرا ساعی در پاسخ به این مطلب که مرگ یک شهروند نابینا آن هم به طرزی دلخراش، آیا شایسته صدور یک پیام تسلیت به جامعه معلولین و نابینایان نبود، اظهار کرد: مگر من اینجا نشسته‌ام که به این و آن پیام تسلیت بدهم؟
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، همچنین در پاسخ به پیگیری اقدامات فراکسیون در خصوص مرگ دردناک شهروند نابینای اصفهانی گفت: پیگیر هستیم و روند قضایی دارد طی می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیگیری قضایی توسط شما در حال انجام است، بیان کرد: خیر، از نماینده اصفهان پرسیدیم ایشان گفت خانواده شکایت کردند و مراحل قضایی در حال انجام است.
ساعی نسبت به این مطلب که از آنجا که مجلس رکن قانونگذار است و شما هم ریاست فراکسیون معلولان را به عهده دارید انتظار پیگیری و اقدامات بیشتری از شما می‌رفت، گفت: اگر کم‌کاری و کوتاهی شد ما آن وقت ورود می‌کنیم، از هر چیزی که نمی‌توانید یک سوژه جنجالی در مملکت ایجاد کنید.

بهزیستی، مسئول پیگیری حقوقی مرگ شهروند نابینای اصفهانی است
مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور اجرایی و دبیر شورای معاونین این سازمان در گفت‌گو با خبرنگار «مردم‌سالاری آنلاین» از دلجویی رئیس سازمان بهزیستی کشور از خانواده مرحوم جواد ایزدی خبر داد.
منتظر شُبر اظهار کرد: ما چند روز پس از مرگ دلخراش نابینای اصفهانی و به دنبال درج مطلب مربوط به آن در روزنامه مردم‌‌سالاری از این موضوع مطلع شده و به همراه ریاست و جمعی از مدیران و معاونان سازمان بلافاصله به شهرستان فلاورجان مراجعه کرده و همراه با مسئولان استانی و محلی در منزل پدری این مرحوم حضور یافتیم.
وی در خصوص اقدامات سازمان بهزیستی برای پیگیری جوانب این حادثه تلخ توضیح داد: در دیدار قبادی‌دانا با استاندار اصفهان در مورد این حادثه به‌طور مفصل صحبت شد و استاندار در این خصوص از شهردار توضیح خواستند و مقرر شد شهرداری به دلیل اهمال و وقوع این اتفاق بازخواست شود.
شبر، بررسی اصول مناسب‌سازی شهری با حضور خود معلولان را از دیگر تصمیمات اتخاذ شده در دیدار قبادی‌دانا با استاندار اصفهان برشمرد و ادامه داد: بهزیستی اصفهان نیز به‌عنوان دبیر ستاد مناسب‌سازی در استان، ضمن مکاتبه با شهرداری در خصوص دلایل این حادثه از این دستگاه توضیح خواسته‌اند.
این مسئول همچنین شکایت از شهرداری برای عدم توجه به امر مناسب‌سازی و پیگیری حقوقی برای تعیین سهم تقصیر آن و پیگیری‌های مربوط به دیه را از جمله مواردی که بهزیستی عهده‌دار انجام آن است خواند و گفت: این اقدامات توسط یک وکیل یا کارشناس حقوقی سازمان و با هزینه بهزیستی انجام خواهد شد و آقای قبادی‌دانا شخصاً پیگیر انجام این اقدامات است.
شبر با بیان این مطلب که مرحوم ایزدی جزء جوانان نخبه و توانمند اصفهانی بوده و حتی به نابینایان خارج از کشور نیز آموزش‌های از راه دور در حوزه نابینایان ارائه می‌داده است، افزود: ریاست سازمان مستقیماٌ دستور تهیه کتابچه‌ای از زندگی و خدمات وی را صادر کرد و مقرر شد پدر وی در اولین جلسه ستاد مناسب‌سازی که ریاست آن به‌عهده وزیر کشور است دعوت شود و به تشریح واقعه بپردازد تا مسئولان این ستاد به عمق وظیفه خود و لزوم تحول در زمینه مناسب‌سازی پی ببرند.
این مسئول همچنین تأمین ودیعه مسکن برای سکونت دیگر عضو نابینای این خانواده در اصفهان را از دیگر قول‌های داده شده به خانواده ایزدی دانست و گفت: دختر این خانواده نیز نابینا و معلم مدرسه استثنایی است و همه‌روزه در مسیر فلاورجان تا اصفهان تردد می‌کند.
دبیر شورای معاونین سازمان بهزیستی با بیان این مطلب که یکی از مسئولان شرکت اتوبوسرانی اصفهان در گفتگو با تلویزیون استانی علت وقوع حادثه منجر به مرگ مرحوم ایزدی را در عدم پهلو گرفتن اتوبوس بی‌آرتی به‌علت گیر کردن آینه اتوبوس به ایستگاه اعلام کرده، بیان کرد: این مطلب پدر و خانواده مرحوم ایزدی را به شدت منقلب کرده و قرار است در این خصوص پیگیری قضایی صورت بگیرد.
 وی ادامه داد: در این گفتگوی تلویزیونی علت حادثه، خطای انسانی آن هم برای اولین‌بار اعلام شده این در حالی است که برخی از نابینایان اصفهانی گواهی می‌دهند نمونه این اتفاق بارها برای آنها نیز افتاده اما اگر ثابت شود که فاصله بین سکو و ایستگاه به‌عنوان یک ایراد رفع نشده، این خطا از خطای انسانی تجاوز می‌کند.
مشکل تراکم قانون و قانون‌گریزی است
نماینده مردم اصفهان در پاسخ به این پرسش که بی‌اهمیتی به قوانین معلولان را چقدر در بروز حوادثی نظیر مرگ مرحوم ایزدی دخیل می‌دانید، با تأکید بر لزوم علت‌یابی حادثه، گفت:  گرفتاری اصلی این است که ما شاهد قانون‌گریزی در این مسائل هستیم.
حجت‌الاسلام احمد سالک افزود: بروز حادثه مذکور اولین و آخرین اتفاقی نیست که در این زمینه می‌افتد، ما مشکل تراکم قانون داریم، اشکال در اجرای قوانین است و دستگاه‌های نظارتی حتی خود مجلس هم به این مسأله نظارت داشته باشد.
سرعت اجرای مناسب‌سازی کند است
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: از شهرداری توقع رسیدگی و عدم تکرار این حادثه را داریم.
مرضیه فرشاد در پاسخ به این سؤال که آیا بهزیستی اصفهان پیش از بروز حادثه اخیر در خصوص مناسب‌سازی فضاهای شهری پیگیری داشته یا خیر، گفت: از آنجا که خود نابینایان شکایت و عدم رضایتشان از عدم مناسب‌سازی ایستگاه‌های بی‌آرتی و ایستگاه‌ اتوبوس‌های معمولی را به ما و به سامانه معبر انتقال داده بودند ما مکرراً موضوع را پیگیری کرده بودیم.
وی در خصوص پاسخ شهرداری به پیگیریِ بهزیستی درباره مناسب‌سازی ایستگاه‌ها، بیان کرد: انجام این اقدامات تکلیف قانونی شهرداری است، این دستگاه هم مخالفتی با مناسب‌سازی نداشته اما حالا به دلایلی مانند نقص عملیاتی، بودجه‌ای یا فنی سرعت کار کافی نبوده و هنوز همه ایستگاه‌ها پوشش داده نشده است.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان افزود: ما اطمینان داریم شهرداری خیز خوبی برای مناسب‌سازی برداشته اما یقیناً این کافی نیست و ما نمی‌خواهیم تا رسیدن به شرایط مطلوب شاهد تلفات و آسیب‌های جانی باشیم، بنابراین انتظار داریم سرعت مناسب‌سازی آنقدر زیاد باشد که همه بدون هیچ آسیبی کنار هم زندگی کنیم.
این مسئول ادامه داد: مناسب‌سازی ایستگاه‌های بی‌آرتی نه فقط برای نابینایان بلکه برای سالمندان و سایر آحاد جامعه مسأله مهمی است که باید روند اجرای آن به سرعت طی شود.
فرشاد با بیان این مطلب که ما یکی از نابینایان متخصص در رشته کامپیوتر و یک شهروند مؤثر را از دست داده‌ایم، بیان کرد: مسیر تردد ایزدی عمدتاً بی‌آرتی بود و در زمینه استقلال فردی همواره دیگران را هم به استفاده از این سیستم و به دست گرفتن عصای سپید تشویق می‌کرد، از قول خانواده وی گفت: فاصله بین اتوبوس و سکو غیرمعمول بوده و ایشان به دلیل فقدان بینایی متوجه آن نمی‌شود.
به گفته فرشاد اگر این اتفاق به همینجا ختم می‌شد ممکن بود فقط به چند شکستگی منجر شود اما متأسفانه راننده متوجه این امر نمی‌شود و تعجیل وی در حرکت، موجب بروز صدمه جدی، برخورد شدید سر با سکو و نهایتا فوت می‌شود.
 وی با اشاره به چندین مرتبه مراجعه به منزل خانواده ایزدی و دلجویی از آنها گفت: دفتر حقوقی بهزیستی موظف به پیگیری فرآیند حقوقی مسأله است.
ایزدی، فردی ناآشنا به سیستم حمل‌ونقل عمومی نبود
مدیرعامل انجمن موج نور اصفهان گفت: مرحوم ایزدی فرد زرنگی بود، او همیشه قبل از رسیدن به ایستگاه موردنظرش می‌ایستاد و خود را به در خروجی نزدیک می‌کرد تا کمترین زمان توقف ایجاد شود، او فردی ناآشنا به سیستم حمل‌ونقل عمومی نبود که در اثر غفلت از اتوبوس پرت شود.
نصراله رضایی ادامه داد: پس از این حادثه دردناک، مأموران شهرداری شهروندان نابینا را در عبور از خیابان کمک می‌کنند اما این توجه باید پیش از مرگ آن مرحوم صورت می‌گرفت.
شهرداری حتی تسلیت هم به ما نگفت
برادر مرحوم ایزدی از عدم توجه و اهمیت شهرداری در خصوص دلجویی از خانواده این مرحوم ابراز گله‌کندی کرد. حسین ایزدی گفت: با گذشت بیش از دو هفته از فوت برادرم و با اینکه او در اثر بی‌توجهی راننده اتوبوس و نامناسب‌بودن ایستگاه، جانش را از دست داد اما هنوز از شهرداری حتی یک تماس هم با ما نگرفته‌اند.
وی از این گفته یکی از کارشناسان شهرداری که در گفتگو با تلویزیون استانی علت وقوع حادثه را در توقف با فاصله از سکو به دلیل جلوگیری از گیرکردن آینه اتوبوس به ایستگاه، اعلام کرده ابراز ناراحتی کرد و گفت: اگر علت فوت برادرم این است و شهرداری قادر به رفع این مشکل ساده نیست بهتر است سیستم حمل و ‌نقلش را تعطیل کند چون جان مردم در اثر این ناتوانی شهرداری در معرض آسیب و خطر قرار دارد.
ایزدی با بیان این مطلب که متأسفانه در کشور ما زمانی به سراغ کسی می‌روند که دیگر از دست رفته، گفت: در این ایام برخی مسئولان برای دلجویی به منزل ما آمدند که در میان آنها حضور رئیس بهزیستی کشور اثربخش‌تر بود، قول‌های زیادی هم در این بازدیدها به ما داده شد اما عمل به این قول‌ها هرگز نمی‌تواند جای خالی برادرم را پر کند و کاش این توجه در زمان حیات او صورت می‌گرفت.
برادر مرحوم ایزدی با اشاره به تجمع جمعی از نابیانیان در محل فوت برادرش گفت: مشکل اصلی معلولان سیستم حمل‌ونقل و ایمنی در تردد است، پیش از این چندین مرتبه مشابه  اتفاقی که برای برادرم افتاد برای سایر نابینایان نیز افتاده بود اما آیا حتما باید کسی کشته شود که به این مسأله توجه کنند؟
وی بیان کرد: برادرم لیسانس علوم تربیتی و متخصص کامپیوتر، بریل، تبدیل کتب نابیایان به سی‌دی، متخصص اندروید و مدرس استفاده از گوشی‌های هوشمند به نابینایان داخل و خارج از کشور بود. به جز او خواهرم هم نابینا و مدرس مدرسه استثنایی است. او و جواد هر دو انسان‌های خود ساخته‌ای بودند و هرگز زحمتی برای خانواده نداشتند.
رقیه بابائی/خبرنگار حوزه معلولان
 
کد مطلب: 115318
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *