۰
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۰
«مردم سالاری آنلاین» گزارش می دهد:

آمار ضد و نقیض از مبتلایان ایدز در «چنار محمودی»

تعدادی از اعضای یک روستا به ویروس HIV مبتلا شدند. خبری کوتاه اما شوکه کننده. صبح چهارشنبه این خبر کوتاه اما تکان دهنده در راس اخبار قرار گرفت. ساعتی بعد خبر ابتلای برخی از اهالی روستای «چنار محمودی» از توابع شهرستان لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری  به ویروس HIV  تایید شد. اما آمار همچنان ضدونقیض بود. برخی آماری بیش از 200 نفر را عنوان می‌کردند، در مقابل اما برخی مبتلایان را حدود 20 نفر میدانند.
تجمع اعتراضی در لردگان
تجمع اعتراضی در لردگان
تعدادی از اعضای یک روستا به ویروس HIV مبتلا شدند. خبری کوتاه اما شوکه کننده. صبح چهارشنبه این خبر کوتاه اما تکان دهنده در راس اخبار قرار گرفت. ساعتی بعد خبر ابتلای برخی از اهالی روستای «چنار محمودی» از توابع شهرستان لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری  به ویروس HIV  تایید شد. اما آمار همچنان ضدونقیض بود. برخی آماری بیش از 200 نفر را عنوان می‌کردند، در مقابل اما برخی مبتلایان را حدود 20 نفر میدانند.
اعضای روستای «چنار محمودی» از توابع شهرستان لردگان در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند و معترض بودند که بهورز خانه‌ب هداشت روستا با سرنگ آلوده باعث رخ دادن این فاجعه شده است. از یک سو اخبار تایید می‌شود و از سوی دیگر تکذیب.  مسئولی می‌گوید خبر درست است و آمار اشتباه، دیگری دلیل فاجعه را چیز دیگری می‌داند؛ اما در این میان روستایی مانده است و کابوس HIV.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» در همان ساعات اولیه خبر رسید که در پی اعتراضات مردمی بهورز روستا بازداشت و تحقیقات در این زمینه آغاز شد. وزارت بهداشت اما این ادعا را رد کرده و اعلام کرده مبتلایان به این بیماری از راه های دیگری چون ارتباط پرخطر یا تزریق مواد مخدر به چنین مشکلی مبتلا شدند و گناهی متوجه بهورز خانه‌ بهداشت نیست.
از سوی دیگر یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از احتمال تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد انتشار بیماری ایدز در بین مردم محروم چنارمحمود لردگان خبر داده است. ، «محمدعلی وکیلی» در صفحه شخصی‌ خود در توییتر نوشته است که «خبر انتشار بیماری ایدز دربین مردم محروم چنارمحمود لردگان موجب تاسف وحیرت است ضمن تذکر به مسئولین مربوطه پیرامون علت‌یابی و چاره‌اندیشی سریع مسئله، انشاالله روز یکشنبه بامشورت همکاران نسبت به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اقدام خواهیم نمود.»
 
خبری که تایید شد
پس از اعلام خبر و تایید و تکذیب‌های چندباره، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ابتلای تعدادی از اهالی روستای چنارمحمودی به ویروس HIV را تائید کرد. «سیدمرتضی خاتمی» معتقد است که خبر ابتلا به ویروس به دلیل تست دیابت درست به نظر نمی‌رسد.  به گفته وی بنا بر اطلاع موثق، ابتدا در این روستا کانون خطری مشاهده شده و در راستای اقدامات پیشگیرانه از جمله برای اینکه معلوم شود، میزان آلودگی چه میزان است، آزمایشاتی صورت گرفته است؛ اما این که در اثر حجامت یا تست دیابت ابتلا به این ویروس رخ داده، به نظر نمی‌رسد که صحت داشته باشد و همواره در جریان بیماریابی، احتمال پیدا کردن موارد بیشتری وجود دارد.
به گفته این عضو رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبرهای اولیه حاکی از این است که به دنبال مشاهده یک کانون پرخطر از لحاظ آلودگی، مبادرت به انجام تست در بین جمعی از روستائیان می‌شود و مواردی از ابتلا به دست می‌آید. امروزه آزمایشها با سرنگ‌های یک‌بار مصرف انجام می‌شود و به نظر نمی‌رسد، اخباری از این دست صحت داشته باشد که به دنبال تست دیابت این اتفاق رخ داده باشد.
خاتمی افزود: لازم است کم و کیف بیشتر این خبر را مقامات بهداشتی کشور و دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری به اطلاع مردم برسانند. وی در خصوص آمار تعداد افرادی که به ویروس HIV مبتلا شده‌اند، گفت: آمار را باید مسئولان ذیربط اعلام کنند، اما به نقل از منبع آگاه این آمار تعداد انگشت‌شماری را شامل می‌شود.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: وقتی چنین بیماریابی می‌شود، ممکن است افرادی علت آن را بر مبنای دیگری حمل کنند که این مساله در جریان نمونه‌گیری اتفاق افتاده است.
 
نامه وزیر بهداشت خطاب به آوایی
به دنبال انتشار این اخبار و متهم شدن بهورز روستا وزیر بهداشت در واکنش به این ادعا به وزیر دادگستری نوشت که از چندی قبل با پیگیری یکی از بهورزان ما در یکی از روستاهای شهرستان لردگان استان چهار محال و بختیاری مواردی از ابتلاء به ویروس HIV شناسائی شد.
به گفته نمکی به جهت حفظ شئونات مردم منطقه به نحو کاملا محرمانه موضوع پیگیری و با آزمایشات گسترده موارد جدید ردیابی گشت که متاسفانه کانون آلودگی در معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شد.
وزیر بهداشت تاکید کرد که آرام و بیصدا حرکت بیماریابی ادامه داشته است، تا اینکه یکی از مقامات قضائی استان با ورود به موضوع و ابراز مطلب غیر کارشناسانه مبنی بر مقصر بودن بهورز روستا و آلودگی بیماران از طریق سرنگ آلوده توسط وی، اقدام به جلب وی نمود و غم انگیز آنکه رسانه‌های مغرض بیگانه به استناد به این اعلام نظر و رفتار عاری از هرگونه دیدگاه کارشناسی، خبر کذب آلودگی مردم یک روستا به دلیل قصور پرسنل مرکز درمانی و استفاده از سرنگ آلوده به ویروس ایدز را منتشر کرده‌اند. نمکی از وزیر دادگستری خواسته است تا هرچه زودتر دستور رسیدگی به موضوع صادر گردد.
 
اولویت استان، شناسایی افراد مبتلا
در ادامه موضع‌گیری‌های مسئولین، استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفته است که د‌ر حال حاضر اولویت شناسایی افراد مبتلا و تحت درمان قرار دادن آنها، رصد شرایط بیماری و جلوگیری از شیوع آن در روستای چنار محمودی است.
«اقبال عباسی» با اشاره به اینکه حفظ سلامت مردم اولویت اصلی استان است افزود: تمام تلاش ما بر این است تا با مدیریت صحیح، از حاشیه رفتن موضوع جلوگیری کنیم، چرا که افرادی علاقه‌مند هستند از این موضوع حاشیه‌سازی کنند و مسئولان را از اصل موضوع غافل کنند.
عباسی‌ ایجاد تردید در نحوه خدمات‌رسانی متولیان امر درمان را منجر به بروز ناامیدی در جامعه دانست و تصریح کرد: اظهارنظرهایی بدون پشتوانه علمی و تخصصی که منجر به تردید در نحوه خدمات‌رسانی فعالان حوزه بهداشت و درمان می‌شود، تبعات ناگواری به همراه دارد و مردم را ناامید می‌کند.
عباسی با بیان اینکه ویروس HIV با بیماری ایدز متفاوت است، افزود: اگر ابتلا به این ویروس به موقع تحت درمان قرار نگیرد در آینده به ایدز تبدیل می‌شود، از همین رو ضمن تاکید بر محرمانه بودن اطلاعات بیماران از مردم روستا درخواست می‌شود اگر ویروسی شناسایی شد در کم و کیف درمان با پزشکان همکاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: این بیماری قابل کنترل است و همکاری و همراهی مردمی را در انجام آزمایش‌می‌طلبد و چنانچه لازم باشد می‌توانند در استان‌های همجوار به صورت رایگان این آزمایش را انجام دهند.
 
نبش قبر یک سوژه کهنه
در این میان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری می گوید از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه به منظقه اعزام شده‌اند.
«مجید شیرانی» تاکید کرده است این تیم‌ها با هماهنگی و تماس با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولان استانی اقدامات علمی و تخصصی در مسیر شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری آغاز کرده و روند کماکان ادامه دارد. به گفته وی تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایشات تکمیلی در مسیر شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.
بازار شایعات داغ است؛ اما هنوز کسی نمیداند دقیقا چند نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند؟ دلیل ابتلا چه بوده؟ آیا اعتیاد پای HIV را به خانه‌های مردم باز کرده است یا بهورزی سهوا یا حتی عمدا بلای جای افرادی شده است؟ اما مسلما آتش روشن شده دامن افرادی که در این ماجرا نه معتاد بوده‌‌اند و نه مقصر را گرفته است. گفته می‌شود رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز برای بررسی بهتر موضوع روستای چنارمحمودی، به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده است.
 
کد مطلب: 115769
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *