; ?>; ?> چه بر سر سایت‌های دانلود فیلم خواهد آمد؟ - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۲
«مردم سالاری آنلاین» گزارش می دهد:

چه بر سر سایت‌های دانلود فیلم خواهد آمد؟

اگر در یک هفته اخیر سری به سایت‌های دانلود فیلم زده باشید، حتما دیده‌اید که نه لیست فیلم‌های آپدیت شده و نه لینک‌های دانلود درست کار می‌کند. بله، فعالیت سایت‌های دانلود فیلم و سریال از چند روز پیش متوقف شده است. گفته می‌شود دلیل این اتفاق، نامه دادستانی کشور بوده که در آن تاکید شده نباید خدمات میزبانی به سایت‌های فیلتر شده ارائه شود. حالا فعالیت این سایت‌ها به صورت یکپارچه و هماهنگ متوقف شده است.
سایتهای دانلود فیلم در ایران مسدود شده اند.
سایتهای دانلود فیلم در ایران مسدود شده اند.
اگر در یک هفته اخیر سری به سایت‌های دانلود فیلم زده باشید، حتما دیده‌اید که نه لیست فیلم‌های آپدیت شده و نه لینک‌های دانلود درست کار می‌کند. بله، فعالیت سایت‌های دانلود فیلم و سریال از چند روز پیش متوقف شده است. گفته می‌شود دلیل این اتفاق، نامه دادستانی کشور بوده که در آن تاکید شده نباید خدمات میزبانی به سایت‌های فیلتر شده ارائه شود. حالا فعالیت این سایت‌ها به صورت یکپارچه و هماهنگ متوقف شده است.
 به گزارش «مردم سالاری آنلاین» رصد سینمای جهان از علایق و سرگرمی قشری قابل توجه‌ از جامعه است. یکی از تفریحات کاربران ایرانی دانلود فیلم‌های سینمایی و تماشای آن در اوقات فراغت است. علاقه‌مندان این حوزه امکان تماشای آثار فاخر سینمایی جهان را در سینما ندارند و تنها راهکارشان برای تماشای این فیلم‌ها دانلود و تماشای آفلاین آنهاست. حالا این امکان هم از آنها گرفته شده است. اما چرا این تصمیم اتخاذ شده است؟ چرا دادستانی این دستور را صادر کرده؟ نهایتا چه سرنوشتی در انتظار این سایت‌ها خواهد بود؟
 
گلایه‌های کاربران به وزیر جوان
وبسایت‌های دانلود فیلم، منابع خود را از وبسایت‌های غیرقانونی خارجی و تورنت بدست آورده و سعی می‌کنند در کوتاهترین زمان ممکن پس از اکران، آنها را برای دانلود در اختیار کاربران قرار دهند. حالا این اتفاقا گلایه‌های زیادی را متوجه وزیر ارتباطات کرده است. در میان این انتقادات اما وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرده است در موضوع اختیاری ندارد و دستور دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب علت بسته شدن این سایت‌ها است. «محمدجواد آذری‌جهرمی» در صفحه توئیتر خود نوشت: «بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم به من مربوط نیست. دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب دستور داده، این وسط من هیچ کاره‌ام.» او در پاسخ به کاربری که پرسیده بود، آیا او یک مقام تشریفاتی است نیز گفت: «مسئولیت ما وصل است، در قطع همان مقام تشریفاتی هم نیستیم.»
برخی دیگر به اختیارات وزیر اشاره کردند که از آن برای جلوگیری از فیلتر سایت‌ها استفاده کند که‌ آذری‌ جهرمی در پاسخ نوشت: «وزیر ارتباطات در فیلترینگ اختیاری ندارد که از آن استفاده کند. باور کنید اگر داشتم، از این اختیار مدت‌ها پیش استفاده می‌کردم.» وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به روند فیلتر این سایت‌های ایرانی دانلود فیلم، گفت: فردا همه این سایت‌ها سرورهایشان را از ایران بیرون می‌برند و راه می‌اندازند و دوباره بازار مافیای فیلترشکن رونق می‌گیرد. خیلی از کشورها با مشکل عدم رعایت کپی رایت مواجه هستند و شیوه‌های بهتری برای مدیریت این مشکل دارند.
او همچنین خاطرنشان کرده است: البته ما برای اصلاح امور، درخواست یک استفساریه داده‌ایم در مورد لایحه؛ چون اصلاح قانون جرایم رایانه‌ای که اکنون بخشی از قانون مجازات اسلامی است، بدون تایید دستگاه قضایی حتی در صورت تصویب در مجلس، از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد.
از برخی منابع به گوش می‌رسد که روند متوقف کردن فعالیت این سایت‌های دانلود فیلم و سریال، در روزهای آتی ادامه خواهد داشت. این اتفاق صدای بسیاری از علاقه‌مندان به سینمای جهان را درآورده است.
 
چرا فعالیت این سایت‌ها متوقف شد؟
مدت زیادی نیست که VODها و IPTVهای داخلی مانند آیو، لنز، فیلیمو و نماوا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و مخاطبان زیادی را نیز به خود اختصاص داده‌اند. این سایت‌های داخلی که با نظارت از سوی مراجع مربوطه فعالیت می‌کنند، فیلم و سریال‌های داخلی و خارجی را به همراه دوبله و سانسور به کاربران خود ارائه می‌دهند. حالا پس از این اتفاق ادمین برخی از این سایت‌ها اعلام کرده‌اند که دلیل این توقف فعالیت، شکایت یکی از VODها است و آنها سعی دارد جلوی این شکایات را بگیرد. آنها معتقد هستند که این اتفاق به این دلیل افتاده است که از چندی پیش نماوا از برخی از این سایت شکایت کرده، اما نماوا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که «نماوا برای توقف فعالیت سایت‌های فیلم، هیچ گونه دخالت یا نقشی در این فرایند نداشته است.» در رشته توئیت نماوا آمده است که  «خاموش شدن سرورهای تعدادی از سایت‌ها ، طبق دستور کتبی مقامات قضایی کشور روی داده است. چه آن که حسب تکلیف قضایی تصریح شده برای شرکت‌های ارایه دهنده خدمات میزبانی در سراسر کشور، ارایه سرویس به دامنه‌هایی که فیلتر هستند، غیرقانونی است و جرم محسوب می‌شود.»
بنا به اظهارات نماوا دلیل بسته شدن این سایت‌ها نامه دادستانی کشور بوده، نامه‌ای که در آن تاکید شده که شرکت‌های ارائه خدمات میزبانی مکلف هستند از ارائه هرگونه سرویسی به دامنه‌هایی که در حال حاضر در سامانه پالایش کشور فیلتر هستند، خودداری کنند. همچنین در نامه دادستانی تاکید شده که باید از ادامه فعالیت این دامنه‌ها خودداری شود. در نامه دادستانی تاکید شده است که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی (یا همان FCPها) قانونا اجازه ندارند به سایت‌های دانلود فیلم خدمات ارائه کنند.
در میان برخی از کاربران این سایت‌ها نیز این ادعا وجود دارد که گروه‌های دوبلاژ این شکایت را مطرح کردند چرا که صوت دوبله این آثار در این سایت‌ها به طور رایگان گذاشته می‌شود؛ اما از طرف دیگر نیز گفته می‌شود که برخی از این سایت‌ها با استودیوهای دوبله همکاری‌ می‌کرده‌اند و شاید در این میان بروز اختلافاتی این نتیجه را در پی داشته است. 
همچنین شایعاتی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه نامه‌ای جداگانه برای بسته شدن سایت‌های سینمایی به یکی از ارائه دهندگان اینترنت خط ثابت زده شده چرا که گفته می‌شود بسیاری از سایت‌های دانلود فیلم از این FCP خاص‌ هاست می‌شوند. صحت این شایعات هنوز مشخص نیست.
با همه این شواهد، شایعات و دلایل نمی‌توان نارضایتی علاقه مندان به سینمای جهان را در این رخداد نادیده گرفت. حالا باید منتظر ماند و دید آیا این نارضایتی و مطالبه این قشر علاقه‌مند باعث آغاز به کار مجدد این سایت‌ها خواهد بود؟ یا آنها برای حضور دوباره در دنیای سایبری مجبور خواهند شد محتوای مورد تایید را در سایت‌های خود قرار دهند و راه VODها را برای دانلود در اختیار کاربران قرار دهند؟ آیا در صورت این رخداد همچنان مخاطب از این محتوا استقبال خواهد کرد؟ یا به سراغ آخرین و پرهزینه‌ترین راه میروند و به سرورهای خارجی کوچ می‌کنند؟ قطعا این اتفاق هزینه‌های را در قالب حق اشتراک و عضویت برای مخاطبان خواهد داشت و همین موضوع باعث می‌شود دست بسیاری از علاقه‌مندان از یک سرگرمی سالم دور بماند.
 
 
کد مطلب: 115888
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *