۰
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۲۳
"مردم سالاری آنلاین" گزارش می دهد:

امکانات پیام‌رسان‌های داخلی برای راهپیمایی اربعین

این روزها همه در تب و تاب آن هستند که زائرین کربلای معلا بتوانند سفری راحت را تجربه کنند. تمام اخبار حول و حوش راهپیمایی بزرگ اربعین است و تمام دستگاه‌ها امکانات خود را بسیج کرده‌اند. پیام‌رسان‌های داخلی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنها تمام ابزار و امکانات خود را برای این راهپیمایی عظیم جمع‌آوری کرده‌اند تا زائران با یک موبایل بتوانند به آنچه که می‌خواهند دست یابند.
امکانات پیام‌رسان‌های داخلی برای راهپیمایی اربعین
این روزها همه در تب و تاب آن هستند که زائرین کربلای معلا بتوانند سفری راحت را تجربه کنند. تمام اخبار حول و حوش راهپیمایی بزرگ اربعین است و تمام دستگاه‌ها امکانات خود را بسیج کرده‌اند. پیام‌رسان‌های داخلی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنها تمام ابزار و امکانات خود را برای این راهپیمایی عظیم جمع‌آوری کرده‌اند تا زائران با یک موبایل بتوانند به آنچه که می‌خواهند دست یابند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در سالهای قبل نگرانی از برقراری ارتباط و عدم دسترسی به موقعیت زائران در عراق جزو دغدغه‌های خانواده‌هایی بود که عزیزانشان به سفر رفته بودند. اما امسال شاید با خیالی آسوده‌تر مسافران خود را راهی کنند چون پیام‌رسان‌های ایرانی امکاناتی را فراهم آورده‌اند که با هزینه پایین و حتی رایگان بتوان از حال هم باخبر شد. در این گزارش نگاهی گذرا به امکانات این پیام‌رسان‌ها خواهیم داشت.
 
پیام‌رسان گپ
پیام‌رسان گپ به عنوان دومین پیام‌رسان برتر معرفی شده از سوی شورای عالی فضای مجازی به مناسبت فرا رسیدن اربعین امکاناتی برای کاربران خود در نظر گرفته و با شعار "اربعین با گپ" به استقبال این ایام رفته است. این پیام‌رسان سعی دارد تا کاربرانش را با خیالی آسوده به سفر اربعین روانه کند. بات "ما کجا هستیم"یک بات کاربردی است که از طریق آن، کاربر و اعضای گروه می توانند با درج موقعیت خود بر روی نقشه، از وضعیت سایر اعضا مطلع شوند. از امکانات این سرویس می‌توان به مواردی نظیر: امکان ایجاد گروه دوستان، ثبت موقعیت مکانی بر روی نقشه، ارسال شناسه برای سایرین جهت عضویت در گروه و مشاهده آنلاین موقعیت و اعضای گروه روی نقشه اشاره کرد. دیگر امکانی که این پیام‌رسان ایجاد کرده است و در صورت داشتن اینترنت پایدار از آن می‌توان استفاده کرد اعلام لحظه‌ای موقعیت مکانی زائرین است، کاربر در پیام رسان گپ می تواند موقعیت کنونی خود را به صورت پیام برای سایرین ارسال نماید. همچنین می تواند تعیین کند که موقعیت مکانی برای مدت مشخصی (مثلا یک ساعت) به صورت لحظه ای برای فرد یا گروه مدنظرش نمایش داده شود. با این قابلیت‌ها همراه‌هان، خانواده و دوستان کاربران می‌توانند به صورت دقیق از موقعیت کنونی کاربران باخبر شوند. اما اگر اینترنت در دسترس نباشد چه باید کرد؟ پیام رسان گپ برای این مساله هم راهکاری ارائه داده است و با راه‌اندازی سامانه اربعین این مشکل را برطرف کرده است. این سامانه که با همکاری #500* راه اندازی شده یک سامانه رایگان ویژه اربعین است. زائرین و مخاطبین آنها می توانند از طریق پیام رسان گپ یا بدون اینترنت از طریق سامانه #500* موقعیت و وضعیت خود را ثبت و به اطلاع سایرین برسانید.
از دیگر امکانات این پیام‌رسان می‌توان به امکان تماس صوتی پایدار، قابلیت ارسال پیام به صورت خصوصی و گروهی، امکان خرید شارژ و بسته اینترنتی اشاره کرد. این پیام‌رسان همچنین بات ترجمه آنلاین را نیز در کمپین خود در نظر گرفته است تا زائران بتوانند در لحظه با دیگر زائرین غیر ایرانی به راحتی ارتباط برقرار کرده و سفری بهتر و امن‌تر را تجربه کنند.این پیام‌رسان نسخه جدید خود را که مجهز به موقعیت‌یاب اربعین است در دسترس عموم قرار داده است و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به مارکت‌های معتبر با به روزرسانی و یا نصب آن از امکانات این پیام‌رسان استفاده کنند.
 
پیام‌رسان بله
اما پیام‌رسان بله چه امکاناتی را برای اربعین در نظر گرفته است؟ این پیام‌رسان نیز سامانه #500* را راه‌اندازی کرده است تا زائران بتوانند از طریق این سامانه با اطرافیان خود بدون نیاز به اینترنت در تماس باشند و موقعیت خود را به آنها اطلاع دهند. پیام رسان بله در بخش ویترین خود کانال‌های متنوعی را به اربعین اختصاص داده است. کانال همسفریاب اربعین، موکب مجازی اربعین، اطلاع‌رسانی اربعین و... از جمله کانال‌هایی است که این پیام‌رسان راه‌اندازی کرده تا زائران در خاک عراق از اخبار به دور نمانند. علاقمندان به این پیام‌رسان می‌توانند با دانلود و یا به روزرسانی از مارکت‌های معتبر به امکانات این اپلیکیشن دست پیدا کنند.
 
پیام‌رسان سروش پلاس
پیام‌رسان سروش پلاس نیز در این ایام بیکار ننشسته و امکانات مختلفی را برای کاربران و زائران ایرانی در نظر گرفته است. این پیام‌رسان با ایجاد یک صفحه مجزا در ویترین خود ابزارهای مختلفی را در دسترس قرار داده است. بات معرفت اربعین یکی از این ابزارها است که در آن امکاناتی چون راهنمای زائرین، وضعیت ترافیکی مرزها، آموزش عربی با لهجه عراقی، آخرین وضعیت موکب‌ها، همسفریاب اربعین و نقشه شهرها را در دسترس مخاطبین قرار داده است. از دیگر امکانات این پیام‌رسان می‌توان به رادیو اربعین اشاره کرد که از طریق آن اخبار رادیو اربعین و همچنین انواع مداحی و نوحه‌خوانی در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.سامانه #500* نیز به مانند دو پیام‌رسان دیگر در اختیار زائرین قرار داد تا در صورت عدم دسترسی به اینترنت بتوانند موقعیت خود را به اطرافیان خود اعلام کنند.
نکته‌ای که در این مطلب می‌توان به آن اشاره کرد این است که پیام‌رسان‌های ایرانی امسال به خوبی توانسته‌اند امکاناتی را دور هم جمع کنند تا از طریق اینترنت زائران بتوانند سفری راحت و بی‌دردسر را تجربه کنند. امری که در سالهای پیش کمبود آن شدیدا احساس می‌شد و عدم ارائه چنین سرویس‌هایی زائران را در خاک عراق با چالشی جدی روبرو می‌کرد. زیرا پیام‌رسان‌های خارجی چنین راهپیمایی عظیمی جزو دغدغه‌هایشان نبود و هیچگاه در این زمینه نمی‌توانستند نیازهای مخاطبان را برطرف کنند. زائرین تنها با داشتن سیم کارت‌های همراه اول و ایرانسل به راحتی می‌توانند از امکانات این پیام‌رسان‌ها استفاده کنند و از لحاظ هزینه صرفه‌جویی داشته‌ باشند. راهپیمایی اربعین سال 98 نشان داد که اعتماد به پیام‌رسان‌های داخلی تا چه حد می‌تواند در چنین روزهایی کمک‌رسان باشد و آنها بتوانند با حداکثر امکانات خود زائران را در خارج از خاک ایران یاری کنند.
گزارش: علیرضا لرک
 
کد مطلب: 116324
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *