۰
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۹
رئیس جمهوری روسیه از عربستان به امارات رفت

اعراب خلیج فارس در تور پوتین

 رئیس جمهوری روسیه بعد از سفر به عربستان امروز (سه‌شنبه) به امارات وارد شد. قرار است که پوتین در دیدار با مقامات امارات با آنها درباره روابط دوجانبه و پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کند.
پوتین در سفر به عربستان، یک شاهین کمیاب روسی به شاه عربستان هدیه داد.
پوتین در سفر به عربستان، یک شاهین کمیاب روسی به شاه عربستان هدیه داد.
 رئیس جمهوری روسیه بعد از سفر به عربستان امروز (سه‌شنبه) به امارات وارد شد. قرار است که پوتین در دیدار با مقامات امارات با آنها درباره روابط دوجانبه و پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کند.
در همین راستا، «کیریل دیمیتریف» رئیس سازمان سرمایه گذاری مستقیم روسیه که به همراه پوتین به امارات سفر کرده است، درباره برنامه‌های این سفر گفت: در حاشیه این سفر صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه و شریکان آن در امارات ۱۰ توافقنامه سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف ازجمله فناوری پیشرفته، بهداشت، معدن، لجستیک و تولیدات صنعتی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار امضا شود.
وی افزود: طی بیش از شش سال همکاری موفق میان صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه و "صندوق سرمایه‌گذاری مبادله امارات"، بیش از دو میلیارد دلار سرمایه گذاری در بیش از ۴۵ پروژه، اجرا و تصویب شده است.
 
تفاهم‌های سنگین مسکو با ریاض
سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سفر اخیر پوتین به ریاض هدایایی را با یکدیگر تبادل کردند. ملک سلمان در این دیدار یک تابلوی نقاشی به پوتین هدیه کرد و در مقابل پوتین نیز یک شاهین از نژادی کمیاب را به پادشاه عربستان اهدا کرد. البته گویا پادشاه سعودی یک خنجرنفیس هم به رئیس جمهوری روسیه پیش کش کرده است.
منهای هدایای رئیس جمهوری روسیه و پادشاه عربستان ، در جریان سفر ولادیمیر پوتین به ریاض دو کشور بر سر میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری به توافق رسیدند، این توافقات از مسائل فرهنگی تا فناوری پیشرفته و فضایی را در بر می‌گیرد. به گفته وزارت نفت عربستان، ولادیمیر پوتین و سران سعودی بر سر تقویت روابط گروه موسوم به «اوپک پلاس»، که دربرگیرنده اعضای اوپک و غیر اوپک یعنی به‌طور مشخص روسیه است، به توافق رسیدند.
در بیانیه‌ای که  کاخ کرملین منتشر کرده، پوتین در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، از پروژه مشترک سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در روسیه خبر داده است.
پوتین در جریان دیدار خود گفته است که دولت او اهمیت ویژه‌ای برای توسعه روابط دوستانه و منافع و روابط مشترک با عربستان سعودی قائل است. ملک سلمان پادشاه سعودی نیز گفته است که ریاض در هر موردی که به ثبات، امنیت و صلح کمک کند، با افراطی‌گری و تروریسم مقابله کند و به رشد اقتصادی یاری برساند با مسکو همکاری می‌کند.
به گفته دمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر رئیس جمهوری روسیه، دو طرف در مورد همکاری نظامی و فنی هم گفت و گو و تبادل نظر کرده‌اند.
پیش از این گزارش‌هایی از تمایل روسیه برای فروش سامانه دفاع ضد موشکی اس ٤٠٠ روسی به عربستان منتشر شده بود با این حال به نظر می‌رسد عربستان سرانجام ترجیح داده است نیاز شبکه دفاعی هوایی و موشکی خود را از آمریکا تامین کند.
بدون شک واشنگتن اجازه نخواهد داد که سامانه موشکی اس ۴۰۰ به عربستان فروخته شود و تهدید آمریکا به خودداری از فروش تجهیزات پیشرفته می‌تواند ریاض را از ادامه این راه باز دارد. با این وجود ورود دیگر سلاح‌های سبک و سنگین روسیه به عربستان، اجرای طرح‌های مشترک صنعتی، مانند احداث پالایشگاه نفتی، می‌تواند نقطه آغازی برای گسترش حضور روسیه در عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه جنوب خلیج فارس شود.
 
کد مطلب: 116531
برچسب ها: پوتین روسیه اعراب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *