۱
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۷
مردم‌سالاری آنلاین گزارش می‌دهد

خلف وعده‌ها و اقدامات عجیب کرمان موتور

شرکت کرمان موتور که به نحو عجیبی قیمت کارخانه خودروهای مونتاژشده در آن، بیش از قیمت بازار است و علاوه بر افزایش قیمت، در تحویل خودرو به مشتریان نیز تأخیر زیادی داشته است، اخیراً اعلام کرده است که اگر دولت تا آبان ماه به این شرکت نقدینگی تزریق نکند، کارخانه را تعطیل و هزاران نیروی کارِ مستقیم را تعدیل می‌کند! در کرمان موتور واقعاً چه می‌گذرد؟
مردم سالاری آنلاین عملکرد شرکت خودروسازی کرمان موتور را بررسی می‌کند.
مردم سالاری آنلاین عملکرد شرکت خودروسازی کرمان موتور را بررسی می‌کند.
شرکت کرمان موتور که به نحو عجیبی قیمت کارخانه خودروهای مونتاژشده در آن، بیش از قیمت بازار است و علاوه بر افزایش قیمت، در تحویل خودرو به مشتریان نیز تأخیر زیادی داشته است، اخیراً اعلام کرده است که اگر دولت تا آبان ماه به این شرکت نقدینگی تزریق نکند، کارخانه را تعطیل و هزاران نیروی کارِ مستقیم را تعدیل می‌کند! در کرمان موتور واقعاً چه می‌گذرد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سامان فیروزی، مدیر عامل کرمان موتور اخیراً اعلام کرده است که «اگر از کرمان خودرو حمایت‌های لازم صورت نگرفته و نقدینگی به این شرکت تزریق نشود، تا آبان‌ماه این خودروسازی تعطیل خواهد شد». وی در اظهاراتی عجیب گفته است «دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد و ما به جناب همتی [رئیس‌کل بانک مرکزی] اعلام کرده‌ایم اگر طی یک ماه آتی، نقدینگی موردنیاز به صنعت خودرو کرمان تزریق نشود، مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم هستیم»!
این اظهارات که شائبه زیاده‌خواهیِ این خودروسازِ بخش خصوصی و دستاویز قرار دادن اشتغال و معیشت کارگران را به ذهن متبادر می‌کند، در حالی بیان می‌شود که این شرکت در یک سال اخیر، قیمت خودروهای مونتاژی خود را به حدی افزایش داده است که در حال حاضر، قیمت کارخانه از قیمت بازار نیز پیشی گرفته است!
به‌عنوان مثال، قیمت کارخانه جک اس‌۵ اتوماتیک که در کرمان موتور تولید می‌شود در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون تومان است؛ در حالی که قیمت همین خودرو در بازار حدود ۲۵۸ میلیون تومان است. قیمت کارخانه خودروی جک اس‌۳ اتوماتیک نیز ۲۱۰ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۱۸۵ میلیون تومان است. در بازار خودرو، این پدیده‌ای نادر محسوب می‌شود که قیمت کارخانه یک خودرو به بالاتر از قیمت بازار آن برسد.
در واقع، مشخص نیست که با توجه به این که کرمان موتور هیچ محدودیتی در نرخ‌گذاری خودرو نداشته و حتی قیمت خودروهای مونتاژی آن، بیش از کشش بازار است، باز به دنبال این است تا از طریق منابع دولتی (بخوانید منابع متعلق به عموم مردم)، ضعف مدیریتی خود را جبران کند. هشدار کرمان موتور به دولت در حالی مطرح شده که به دلیل شرایط خاصِ تحریمی، دولت خود با کسری بودجه و کمبود منابع روبرو است و کشور اولویت‌های دیگری نظیر کالاهای اساسی و دارو دارد که دولت باید تمام توان خود را برای تأمین آن‌ها بسیج کند.
 
کرمان موتور از تأخیر در تحویل خودرو تا ثبت سفارش عجیب
در خرداد امسال بود که رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که گزارش گران‌فروشی شرکت کرمان‌موتور از طرف این سازمان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است. هنوز بعد از گذشت ماه‌ها و با وجود این‌که ثبت‌نام‌کنندگان خودرو، در فضای مجازی گلایه‌های خود را نسبت به تأخیر در تحویل خودرو و همچنین قیمت‌های بالای آن، مطرح کرده‌اند، مشخص نیست که سازمان تعزیرات چه برخوردی با پرونده کرمان‌ موتور می‌کند.
برخی از متقاضیان خرید خودرو از کرمان موتور می‌گویند که در تابستان یا پاییز سال گذشته در پیش‌فروش این شرکت، ثبت‌نام کرده‌اند اما ماه‌ها پس از سپری شدن سررسیدِ تحویل خودرو، هنوز خودروهای ثبت‌نامی را تحویل نگرفته‌اند. برخی از این متقاضیان که تکمیل وجه نیز انجام داده‌اند، می‌گویند طبق قرارداد یک ماه پس از تکمیل وجه، شرکت باید خودرو را تحویل دهد، اما اکنون با سپری شدن ماه ها، هنوز خودرویی تحویل نگرفته‌اند. برخی از متقاضیان نیز می‌گویند از آنجا که قیمت کارخانه محصولاتِ کرمان موتور بیش از قیمت بازار بوده است، از خرید خودرو انصراف داده‌اند، با این حال شرکت کرمان موتور، پول پرداختی را به حساب آن‌ها واریز نکرده است!
در واقع کرمان موتور هم تأخیرهای فراوانی در تحویل خودرو داشته و هم آن‌قدر قیمت خودرو را افزایش داده که به بالاتر از قیمت بازارِ همان خودروها رسیده و برخی از مشتریان بعد از این خلف وعده‌ها، ترجیح داده‌اند که به کلی انصراف دهند و قید خرید خودرو از این شرکت را بزنند.
شرکت کرمان موتور اقدام عجیب دیگری نیز در سال جاری انجام داد. این شرکت، در خردادماه و تیرماه سال جاری، آگهی پیش‌فروش هیوندای آزرا ۲۰۱۹ را منتشر کرد. در آگهی نخست که در خردادماه منتشر شد، قیمت فروش نقدی خودروی هیوندای آزرا مدل ۲۰۱۹، ۹۱۵ میلیون تومان اعلام شده بود که با هزینه شماره‌گذاری آن در مجموع قیمت فروش این خودرو به ۹۵۰ میلیون تومان می‌رسید. در حالی کرمان موتور در سال جاری اقدام به پیش‌فروش خودروی هیوندای صفر آن هم مدل سال ۲۰۱۹ کرد که ثبت سفارش خودرو بیش از یکسال است که ممنوع است. در واقع، ثبت سفارش واردات خودرو از تیر سال ۹۷ ممنوع شد. سوالی که مطرح است این است که کرمان موتور به چه نحوی برای واردات خودرو، در حالی که ممنوع بوده است، ثبت سفارش کرده است؟ و آیا تضمینی هست این خودروها، با قیمتی که مشخص نیست با چه نرخ ارزی محاسبه شده‌اند، اصلاً به مشتریان احتمالی تحویل داده شوند؟ این‌ها مواردی است که باید مشخص شود و کرمان‌موتور باید در مورد آن‌ها شفاف‌سازی کند.
 
کد مطلب: 116572
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *