۱
چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۳
گزارش «مردم سالاری آنلاین» از اولین پروژه فم‌تریپ

اینفلوئنسرهای جهان، سفر به ایران را تبلیغ می کنند

اولین پروژه #فم_تریپ همین چند روز پیش با خداحافظی اوین گروه میهمانان به پایان رسید. 12 اینفلوئنسر از کشورهای مختلف وارد ایران شدند و به گفته خودشان یکی از بهترین سفرهای عمرشان را تجربه کردند. صفحه مربوط به این پروژه در اینستاگرام توانسته است بیش از 300 هزار دنبال کننده و میلیون‌ها بازدید کننده را به خود جذب کند.
اینفلوئنسرهای جهان، سفر به ایران را تبلیغ می کنند
اولین پروژه #فم_تریپ همین چند روز پیش با خداحافظی اوین گروه میهمانان به پایان رسید. 12 اینفلوئنسر از کشورهای مختلف وارد ایران شدند و به گفته خودشان یکی از بهترین سفرهای عمرشان را تجربه کردند. صفحه مربوط به این پروژه در اینستاگرام توانسته است بیش از 300 هزار دنبال کننده و میلیون‌ها بازدید کننده را به خود جذب کند.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» پروژه فم تریپ با نام feeliran (ایران را حس کن)در شهرهای تهران، کاشان، اصفهان و شیراز برگزار شد. در این پروژه ۱۲ اینفلوئنسر اینستاگرامی ترکیه، اکراین، عمان، هندوستان، چین، برزیل، روسیه و ایتالیا به ایران آمدند تا با سفر به چند شهر ایران و عکس گرفتن از مکان‌های توریستی و آداب و رسوم ایرانی، ایران با یک تجربه شخصی به جهان معرفی کنند. آنها دو هفته در ایران بودند و در این پروژه با خوراکی‏های ایرانی، صنایع دستی، زیرساخت‏های گردشگری آشنا شدند. اما فم‌تریپ چیست؟ فم‌تریپ گونه‏ای از «familiarization trip» است که در آن فعالان حوزه گردشگری خود به مقصد سفر می‏کنند و تجربه دست اولی از مقصد کسب می‏کنند و از این تجربه برای ارائه به مخاطبین و مشتری‏های خود استفاده می‏کنند.
این پروژه با مدیریت یک اینفلوئنسر اینستاگرامی در ایران با نام «هدی رستمی» برگزار شده است. رستمی در صفحه اینستاگرام خود هدف از اجرای این پروژه را تغییر هرچند کوچک در تصورات مردم و ساختن رویای دیدن ایران بوده است. وی معتقد است توانسته در اولین فم‌تریپ موفق عمل کند. رستمی نوشته است که بعد از اتمام فم‌تریپ اول بلاگرهای مطرح جهان برای شرکت در فم‌تریپ دوم به او ایمیل زده‌اند. رستمی در صفحه شخصی خود تاکید کرده است که تیم اجرای فم‌تریپ تلاش کرده‌اند تا در این میزبانی تاثیر و نگاه شخصی خود را به میهمانان منتقل نکنند تا آنها دیدگاه خودشان را بیان کنند. هدي در اينستاگرام بيش از 400 هزار فالوئر دارد. او پيش‌تر مهمان فم تريپي در ترکيه بوده است.
 
چه کسانی به ایران آمدند؟
فم‌تریپ از حدود یکسال پیش آغاز به کار کرد و در پنجم اکتبر اولین گروه فم‌تریپ‌ها وارد ایران شدند. 12 اینفلوئنسر. پیش از ورود میهمانان به کشور در صفحه @feeliran میهمانان یک به یک معرفی شدند.
«چیلر» مدیر معروف یک سالن کنسرت در استانبول، داری 705 هزار دنبال کننده است.
«آلینا» عکاس معروف اوکراینی که در آلمان زندگی می‌کند. صفحه او 65 هزار دنبال کننده دارد. او با برندهای معروف بنز، سامسونگ، نیکون و ... کار می‌کند، دو روز بعد از پایان اولین فم‌تریپ، عروسی الینا است.
«محمت» عکاس معروف ترک، صفحه او 1.2 میلیون فالوئر دارد، محمت از موفقترین و پولدارترین عکاس‌های جهان به شمار می‌رود.
«ووتئارا» از معروفترین عکاسان فرانسوی با 1.2 میلیون فالوئر. او با عکس‌های خیابانی شناخته می‌شود و با برندهای معرفی مثل کوکاکولا، گوگل و سامسونگ کار می‌کند. او را به عنوان تاثیرگزارترین اینستاگرامر فرانسوی می‌شناسند.
«اکترینا» عکاس روس با بیش از 1.3 میلیون مخاطب در دو پیج اینستاگرام. او برنده‌ی جوایز عکاسی زیادی شده است. اکترینا با ده موزه و دوازده هتل کار کرده و کشورهای زیادی از جمله آلمان، ایتالیا، سوئد، یونان و ترکیه برای پروژه‌های توریستی با او همکاری کرده‌اند. او سهامدار برند «Leica» است.
«الکسی» دیگر روس دعوت شده به ایران بوده است. او 477 هزار مخاطب در اینستاگرام خود دارد.
«کتی» میزبان ایران از کشور چین بود. او متخصص رسانه و میریت است. از آنجا که اینستاگرام در چین مسدود است، کتی در پلتفورم‌های چین مثل ویبو، دوبان، وی‌چت، و دوربین با حدود 1.1 میلیون مخاطب فعالیت می‌کند. او 12 کتاب پرفروش نوشته و قصد دارد بعد از پروژه فم‌تریپ کتابی درباره ایران بنویسد.
«هارجیندر» بیزینسمن، فعال اجتماعی و رستوران‌دار معروف هندی است که در دنیای مجازی به سفرهای خانوادگی‌اش شناخته می‌شود. او 1.6 میلیون مخاطب در توئیتر و 100 هزار فالوئر در اینستاگرام دارد.
«هوگو» یکی از بلاگرهای مشهور چینی است با بیش از 2 میلیون دنبال کننده در سه شبکه اجتماعی چینی.
«ونسا» فشن بلاگر ایتالیایی با حدود 186 هزار دنبال کننده در اینستاگرام. ویدیو‌های او در یوتیوب بیش از 47 میلیون بار مشاهده شده‌اند.
«آتم» اهل اوکراین که علاوه بر اینفلوئنسر سفر، بیزینسمن و متخصص سوشال مدیا هم هست. او 1.1 میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد. او با برندهای معروف ماشین کار کرده است.
«آریکا» با 1.3 میلیون فالوئر در یک پیج اینستاگرام و 660 هزار فالوئر در پیج دیگر محتوای سفر و فشن تولید می‌کند.
 
در ایران چه دیدند؟
«امروز روز سوم توی ایرانه. پروژه Feeliran شروع شده توسط هدی رستمی که بلاگر و عکاسان بین المللی را دعوت کرد تا ایران واقعی را به دنیا نشون بدن. اکثر مردم ذهنیت کلیشه‌ای در مورد ایران دارن که بیشترشون توسط رسانه‌ها ایجاد شده، وقتی میگی می‌خوای به ایران بری مردم میگن دیونه شدی و داعش، تروریست، سلاح هسته‌ای و جنگ میاد تو ذهنشون. اما در واقع اصلا اینطور نیست! کاملا برخلافش مهمون نوازی مردم ایران قوی‌ترین حسی بود که به شخصه گرفتم. ایرانی‌ها خیلی گرمن. گرم و به طرز دیوانه‌واری صمیمی! منتظرم چیزهای بیشتری از این کشور ببینم.» این دست نوشته آرتم در سفر به ایران است. نکته جالب در نوشته‌های رستمی همین تغییر نگرش افراد حاضر در فم‌تریپ اول و دوستان و نزدیکان آنهاست. او در جای دیگری نوشته است که «وته‌را می‌گفت دوستم که یکی از عکاسان معروف فرانسویه ترسید همراه ما به ایران بیاد، حالا مسیج میده که من به خودت و همراهات حسودیم میشه.» یا «اریکا اعتراف کرد که مادرش قبل از سفر پشت تلفن گریه کرده که چرا داری میری وسط میدون جنگ! و حالا با دیدن این همه استوری رنگی سکوت کرده و گاهی براش قلب می‌فرسته.»
مهمان‌‌های فم‌تریپ معتقد بودند که ایران بهشتی برای عکاسی و ساخت تصاویر خارق‌العاده ست، مخصوصا با وجود بناهای زیبا و معماری خاص و جزئیات منحصر به فردی که در ایران دیدند.
 
هزینه هنگفت عربستان
بسیاری از کشورهای منطقه با صرف میلیون‌ها دلار به دنبال معرفی ظرفیت‌های خود به جهان هستند. کشورهایی که نه پتانسیل ایران را دارند و نه طبیعت چهار فصل آن را. همین چندی پیش عربستان سعودی از «مراد عثمان»، اینفلوئنسر مشهور سفر اهل روسیه (با 4.1 میلیون فالوئر)، دعوت کرده است و او مدتی پیش در اینستاگرام خود ویدیوئی به اشتراک گذاشت که دست همسرش ناتالی زاخارو را به سبک مشهور Follow Me (دنبالم بیا به) رو به مدائن صالح بازمانده‌ای از شهر نبطی (متعلق به 2 هزار سال قبل) نشان می‌دهد. یک ویدیوی دیگر به همان سبک منتشر شده است با جمله «لبه غروب خورشید جهان در عربستان سعودی» و همزمان ناتالی هم در صفحه اینستاگرام خود پست‌هایی برای معرفی عربستان منتشر می‌کند.
 
موافقان و مخالفان فم‌تریپ
موافقان برگزاری فم‌تریپ معتقدند که این پروژه‌ها میتواند دریچه‌های تازه‌ای از فرهنگ، سنت، طبیعت و .... ایران را به روی جهانیان باز کند. آن‌هم از راهی که هیچگونه ملاحظات سیاسی و جنگ‌های رسانه‌ای وجود ندارد. وقتی افرادی که کارشان عکسبرداری، نویسندگی، سفر، مزه‌کردن غذا یا ... هست از تجربیاتشان می‌گویند مخاطب با اعتماد بیشتری این موضوع را باور می‌کند. موافقان می‌گویند یک میلیارد تومان هزینه برای ساخت تیزر تبلیغاتی در این فضای پر سر و صدای تبلیغاتی کارآیی کمتری نسبت به یک میلیارد تومان هزینه برای چرخاندن ده نفر سرشاخه در واقعیت پشت این تیزر‌ها دارد.
مخالفان فم‌تریپ اما معتقد هستند اینفلوئنسر دعوت شده به ایران اگر‌چه تعداد دنبال‌کننده‌های بعضی از آنها ممکن است بیش از یک میلیون باشد، اما به دلیل اینکه آنها عکاسان حرفه‌ای در زمینه گردشگری نیستند، تا‌کنون نتوانسته‌اند تصاویری متفاوت از ظرفیت‌های گردشگری ایران منتشر کنند و هر کدام از تصاویری که در اینستاگرام خود از ایران منتشر می‌کنند، بیش از ۳۰ هزار لایک نداشته است. آنها این موضوع را اینگونه تحلیل می‌کنند که بسیاری از پیام‌ها متعلق به حساب‌های کاربری ایرانی است پس بیشتر این لایک‌ها هم مربوط به ایرانی‌ها می‌شود.
اما سوال اینجاست پروژه‌ای مانند فام‌تریپ نتیجه‌ای سریع خواهد داد؟ به زودی در کشور شاهد خیل عظیم توریست‌ها خواهیم بود؟ قطعا خیر. توجه به صنعت پولساز گردشگری در سالهای اخیر که صادرات نفتی و غیرنفتی در ایران با مشکلات بزرگی روبرو شده است افزایش پیدا کرده است اما باید توجه داشت که برای توسعه این صنعت نیاز به تبلیغات مستمر و همدفمند داریم. پروژه feeliran (ایران را حس کن)در میان همه ایران‌هراسی‌هایی که در سالهای اخیر در رسانه‌های رسمی دنیا وجود داشته است شکل گرفته است تا روایتی دیگر از ایران در رسانه‌های غیررسمی مطرح کند. فم‌تریپ می‌تواند کار کوچکی باشد برای آماده کردن ذهن میلیون‌ها مخاطب در سراسر جهان. از این راه می‌توان بخش کوچکی از ظرفیتی عظیم را به نمایش گذاشت. ایرانی منبع پتانسیل‌هایی است که هنوز جاذبه نشده‌اند. فم‌تریپ اول تمام شد، حالا با همه واکنش‌ها مثبت و منفی باید منتظر ماند و دید آیا پای گروه قوی‌تری به ایران خواهد رسید؟ آیا اینستاگرام و توئیتر میتوانند جان تازه‌ای به کالبد گردشگری ایران بدمند؟ آیا روزی فرا خواهد رسید که چون کشورهای همسایه ما نیز بتوانیم با استفاده از پتانسیل‌های گردشگری از درآمد نفت بی‌نیاز شویم؟ آیا این رویای دوردست را اینفلوئنسرها محقق خواهند کرد؟
گزارش:مانیا شوبیری
 
کد مطلب: 117306
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *