۲
۵
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۵
اختصاصی/ در ایران ترانسفو چه می‌گذرد؟

جزئیات تحقیقات از سهامدار بخش خصوصی شرکت ایران ترانسفو

یک منبع آگاه در شرکت صنعت و تجارت آداک در گفت‌وگو با مردم سالاری آنلاین تأیید کرد که تحقیقات قضائی از سهامدار بخش خصوصی شرکت بورسی ایران ترانسفو در جریان است. این منبع مطلع عنوان کرد که  مشکلات ایران ترانسفو مربوط به شرکت آداک نیست، بلکه این مشکلات در اثر سوءمدیریت شرکت سرمایه‌‌گذاری گروه توسعه ملی که دیگر سهامدار عمده این شرکت است، ایجاد شده است. 
شرکت بورسی ایران ترانسفو این روزها خبرساز شده است. در این شرکت چه می‌گذرد؟
شرکت بورسی ایران ترانسفو این روزها خبرساز شده است. در این شرکت چه می‌گذرد؟
یک منبع آگاه در شرکت صنعت و تجارت آداک در گفت‌وگو با مردم سالاری آنلاین تأیید کرد که تحقیقات قضائی از سهامدار بخش خصوصی شرکت بورسی ایران ترانسفو در جریان است. این منبع مطلع عنوان کرد که  مشکلات ایران ترانسفو مربوط به شرکت آداک نیست، بلکه این مشکلات در اثر سوءمدیریت شرکت سرمایه‌‌گذاری گروه توسعه ملی که دیگر سهامدار عمده این شرکت است، ایجاد شده است. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین، روز گذشته خبری در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد که حاکی از این بود که مالک بلوک ۲۴ درصدی شرکت ایران ترانسفو بازداشت شده است. شرکت صنعت و تجارت آداک، سهامدار بخش خصوصیِ شرکت ایران ترانسفو است و این شرکت، بعد از شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، بزرگ‌ترین سهامدار این مجتمع عظیم صنعتی محسوب می‌شود.
رسانه‌ها در حالی به بازداشت سهامدار بخش خصوصی شرکت ایران ترانسفو اشاره داشتند که این سهامدار، دو کرسی از پنج کرسی هیأت مدیره شرکت ایران ترانسفو را در اختیار دارد.
شرکت ایران ترانسفو در حال حاضر ۵ هزار کارگر دارد و یکی از شرکت‌های استراتژیک تولید تجهیزات برقی در کشور، خصوصاً ترانسفورماتور، محسوب می‌شود.
صحبت‌ها در مورد تحقیقات از شرکت صنعت و تجارت آداک، از آنجا شروع شد که بهزاد ظهیری، مدیرعامل شرکت ایران ترانسفو، در جلسه شورای اداری استان زنجان، در حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه، گفت که تنها مشکل شرکت ایران ترانسفو، مالکیت بخشی از سهام آن توسط شرکت صنعت و تجارت آداک است. بهزاد ظهیری در آن جلسه گفته بود: «گروه صنعتی ایران ترانسفو حدود ۵۰۰۰ نفر نیرو دارد که حدود ۸۵ درصد از نیاز صنعت برق را تامین می‌کند. با توجه به اوضاع اقتصادی درسال جاری نه تنها تعدیل نیرو نداشته‌ایم، بلکه حدود ۲۰۰ نفر نیروی جدید نیز استخدام کرده‌ایم. تنها مشکل شرکت ایران ترانسفو، واگذاری ۲۸ درصد سهام شرکت با ۱۵ درصد پیش‌پرداخت در سال ۹۴ به بخش خصوصی است که علیرغم اینکه کل ارزش سهام واگذاری حدود ۳۲۰ میلیارد تومان بوده، در حال حاضر معادل همان مبلغ به سازمان خصوصی سازی بدهکار است. [سهامدار بخش خصوصی] در این مدت صدها میلیارد تومان از سهام شرکت را واگذار و ۱۰۸ میلیارد تومان از محل سود سهام منتفع گردیده و ارزش سهام در دست ایشان حدود ۸۵۰ میلیارد تومان است. چگونه می‌شود شخصی با پرداخت مبلغی بسیار ناچیز بیش از هزار میلیار تومان منافع کسب کند؟ چرا وقتی کسی حقوق دولت را نمی‌دهد سازمان خصوصی سازی اقدامی نمی‌کند؟»
 
شرکت آداک در مورد وضعیت شرکت ایران ترانسفو چه می‌گوید؟
یک منبع آگاه در شرکت صنعت و تجارت آداک تأیید کرد که تحقیقات از این شرکت در خصوص سهام شرکت ایران ترانسفو در جریان است. این منبع آگاه، بدون اشاره به نام فرد بازداشت‌شده گفت که تحقیقات قضائی در ابن‌باره ادامه دارد و هنوز به صدور حکم یا نتیجه‌ای منجر نشده است.
این منبع مطلع با رد تمام اتهاماتی که به شرکت آداک نسبت داده می‌شود گفت «مسئولیت سوء‌مدیریت در شرکت ایران ترانسفو برعهده شرکت آداک نیست. شرکت آداک، دو کرسی در هیأت مدیره شرکت ایران ترانسفو دارد؛ اما مدت‌ها است که ما از هرگونه تصمیم‌گیری در شرکت ایران ترانسفو حذف شده‌ایم و حتی در مجمع شرکت ایران ترانسفو در سال جاری، اجازه ندادند که نمایندگان شرکت آداک در هیأت رئیسه مجمع حاضر شده و نظرات خود را بگویند».
این منبع آگاه در شرکت آداک، ضمن گلایه از استاندار زنجان گفت که «ما ماه‌ها است که از استاندار زنجان تقاضا کرده‌ایم که جلسه‌ای با ایشان برگزار کنیم و واقعیت‌ها را بگوییم. اما آقای استاندار با این درخواست ما هنوز موافقت نکرده است». وی عنوان کرد که مسئولان شرکت آداک از مقامات استانی تنها با حجت‌الاسلام صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری استان زنجان، دیدار کرده‌اند.
وی گفت شرکت صنعت و تجارت آداک حتی سود سال ۹۶ را از گروه ایران ترانسفو دریافت نکرده و تمام صحبت‌هایی که در مورد کسب منفعتِ این سهامدار بدون آورده می‌شود، صحت ندارد. این منبع آگاه تأکید داشت که مدت‌ها است که شرکت آداک، علی‌رغم حق قانونی خود در تصمیمات شرکت ایران ترانسفو دخالتی ندارد و تمام تصمیمات توسط شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی گرفته می‌شود.
وی به درخواست شرکت آداک برای حسابرسی ویژه از سه شرکت زیرمجموعه ایران ترانسفو نیز اشاره کرد. این مقام مسئول در شرکت آداک گفت که «ما درخواست داشته‌ایم که از شرکت EET که زیرمجموعه ایران ترانسفو است و در ترکیه مستقر است و همچنین دو شرکت ایران ترانسفو ری و شرکت بازرگانی ایران ترانسفو، حسابرسی ویژه شود اما حتی این درخواست ما عملی نشده است».
وی هرگونه دست داشتن شرکت آداک، در سرکوب قیمتی سهام ایران ترانسفو را رد کرد. وی همچنین تأیید کرد که به علت در جریان بودن تحقیقات، شرکت صنعت و تجارت آداک فعلاً نمی‌تواند سهام خود در شرکت ایران ترانسفو را در بورس معامله کند.
این منبع آگاه در شرکت صنعت و تجارت آداک در پایان به این موضوع اشاره کرد که برخورد با شرکت آداک به‌عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی، به هیچ وجه خوب نبوده است و اگر انتظار این است که بخش خصوصی برای رونق اقتصادی دست به سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور بزند، باید رویه‌ها اصلاح شود و برخورد منصفانه‌ای با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی صورت گیرد.                  
 
کد مطلب: 117560
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ََAlireza
Romania
این خبر چه معنایی داره؟ دارن چند ساله که میگن علت مشکلات شرکت آداک هست و ما سهامدارا به خاطر شرکت آداک هست که سودی نکردیم. ولی آداک میگه که توی تصمیمات ایران ترانسفو هیچ دخالتی نداشته. تو چند روز اخیر هم می بینیم که گروه ملی نمیذاره سهم رشد کنه. واقعاً گیج شدیم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
خسته شدیم از این سهم به خدا ، قوه قضائیه باید ورود کنه ، یکساله سهم بالا نمیره