۲۹
۵
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۸
مردم‌سالاری آنلاین بررسی می‌کند

بودجه ۲۳ نهاد مذهبی و فرهنگی در سال ۹۹ + اینفوگرافی

هر ساله همزمان با رونمایی از لایحه بودجه، یکی از پرسش‌هایی که افکار عمومی میل دارد پاسخ آن را بداند، این است که چه بودجه‌ای برای نهادهای مذهبی و فرهنگی کشور، تعیین شده است. در این گزارش و اینفوگرافی همراه با آن، بودجه ۲۳ نهاد، از مرکز خدمات حوزه علمیه گرفته تا سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز را بررسی کرده‌ایم.
بودجه پیشنهادی دولت برای نهادهای مذهبی و فرهنگی در لایحه بودجه سال ۹۹ چقدر است؟
بودجه پیشنهادی دولت برای نهادهای مذهبی و فرهنگی در لایحه بودجه سال ۹۹ چقدر است؟
هر ساله همزمان با رونمایی از لایحه بودجه، یکی از پرسش‌هایی که افکار عمومی میل دارد پاسخ آن را بداند، این است که چه بودجه‌ای برای نهادهای مذهبی و فرهنگی کشور، تعیین شده است. در این گزارش و اینفوگرافی همراه با آن، بودجه ۲۳ نهاد، از مرکز خدمات حوزه علمیه گرفته تا سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز را بررسی کرده‌ایم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۹۹، بودجه سازمان صدا و سیما ۱۷۴۵ میلیارد تومان تعیین شده است. با این که دولت از نظر تحقق درآمدها در سال آینده در مضیقه قرار دارد، اما بودجه صدا وسیما نسبت به میزان مصوبِ سال ۹۸ کاهش قابل توجهی نیافته است. میزان بودجه صدا و سیما در قانون بودجه سال جاری، ۱۸۴۲ میلیارد تومان بوده است. در بین ۲۳ نهاد فرهنگی و مذهبی که مردم سالاری آنلاین بررسی کرده‌، بیشترین بودجه در لایحه بودجه ۹۹ متعلق به صدا و سیما است.
در لایحه بودجه ۹۹، بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ۷۹۹ میلیارد تومان تعیین شده است. در قانون بودجه سال جاری، بودجه این نهاد ۶۹۸ میلیارد تومان بوده و دولت برای سال آینده بودجه آن را ۱۴ درصد افزایش داده است. سازمان تبلیغات اسلامی نیز در جایگاه سوم دستگاه‌های مذهبی و فرهنگی با بیشترین بودجه قرار دارد و بودجه ان ۵۱۴ میلیارد تومان تعیین شده است.
شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز در سال ۹۹ همچنان بودجه چندصد میلیارد تومانی خواهد داشت. بودجه این نهاد در لایحه پیشنهادی دولت، ۳۴۵ میلیارد تومان تعیین شده است. برای جامعه المصطفی العالمیه که در ۶۰ کشور دنیا، شعبه‌های خود را دایر کرده است نیز در لایحه دولت، بودجه ۳۰۸ میلیارد تومانی تعیین شده است. بودجه مصوب این نهاد در قانون بودجه سال ۹۸، ۳۰۳ میلیارد تومان بوده و برای سال آینده بودجه آن، ۵ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
در جایگاه ششم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار دارد که بودجه آن ۲۳۰ میلیارد تومان تعیین شده است. این سازمان در سال ۷۴ تأسیس شده و مسئولیت ان در زمینه فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور است. شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران نیز به پیشنهاد دولت در سال آینده بودجه ۱۹۲ میلیارد تومانی دریافت خواهد کرد.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در جایگاه هشتم قرار دارد و بودجه آن در سال آینده، ۱۵۰ میلیارد تومان خواهد بود. نسبت به سال جاری، بودجه این نهاد مذهبی تغییری نکرده است. شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان نیز در سال آینده، بودجه ۸۵ میلیارد تومانی دریافت خواهد کرد. در جایگاه دهم نیز سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد که بودجه حدوداً ۵۴ میلیارد تومانی برای آن تعیین شده است. موارد فوق، ده نهاد فرهنگی و مذهبی هستند که بنا به بررسی‌های مردم سالاری آنلاین، بالاترین بودجه را در سال آینده خواهند داشت.
 
بودجه سایر نهادهای فرهنگی و مذهبی شناخته‌شده
نهادهای فرهنگی و مذهبی شناخته شده دیگری وجود دارند که در سال آینده هر کدام، چند ده میلیارد تومان بودجه می‌گیرند. به عنوان مثال، بودجه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت در سال ۹۹، به ترتیب ۴۴ و ۴۰ میلیارد تومان است.
برای مجمع جهانی تقریب مذاهب نیز در سال ۹۹، بودجه ۳۲ میلیارد تومانی تعیین شده است. این نهاد مذهبی در سال ۱۳۶۹ تأسیس شده است. بودجه ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر نیز ۳۱.۵ میلیارد تومان تعیین شده است. این نهاد در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده است.
موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی نیز در سال ۹۹ بودجه ۳۱ میلیارد تومانی دریافت خواهد کرد. بودجه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز کمی کمتر و ۲۹.۵ میلیارد تومان است. بودجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی که رئیس آن غلامعلی حداد عادل است نیز ۲۸.۶ میلیارد تومان تعیین شده است.
بودجه موسسه نشر آثار حضرت امام نیز در سال آینده ۲۶.۶ میلیارد تومان خواهد بود. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی نیز که مصباح یزدی رئیس آن است، بودجه حدوداً ۲۰ میلیارد تومانی دریافت خواهد کرد. بودجه تعیین‌شده برای ستاد اقامه نماز، که رئیس آن حجت‌الاسلام محسن قرائتی است نیز ۱۷.۶ میلیارد تومان است.

اینفوگرافی زیر بودجه پیشنهادی دولت برای ۲۳ نهاد مذهبی و فرهنگی در سال ۹۹ را نمایش می‌دهد.
 
کد مطلب: 119736
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


mohammad
Canada
رئيس جمهور مى فرماىند بودجه سال ٩٩ بودجه استقامت است ولى آنچه اينجا در اين ليست ديده مى شود اثرى از مقاومت و استقامت وجود ندارد٬ در بروى همان پاشنه مى چرخد و نهاد هاى چند گانه مذهبى بودجه دولت را مى بلعند. آيا رئيس جمهور محترم از خودشان سئوال مى کنند چرا در اين موقعيت بحرانى اين همه پول به مراکز مذهبى اختصاص داده مى شود که اکثرا موازى کارى مى کنند؟ آيا يک يا دو موسسه کافى نيست چرا چند موسسه مشابه بايد ماموريت هاى يکسان انجام دهند؟ چرا مردم فقط بار استقامت و مقاومت را به دوش بکشند و به سختى امرار معاش کنند و هشت شان گرو نه باشد.
علی حقگو
Iran, Islamic Republic of
می بلعند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خیلی هم قطره چکانی به نهاد ها اعتبار تزریق می کنند. انگار شمار از ارزش پول ملی خبر نداری؟ سر جمع مبالغ بالا کمتر از 2 درصد کل بودجه کشور است
Iran, Islamic Republic of
سال99 46هزار میلیارد و 600 میلیون تومان اختصاصبه بخش پزشکی داشته است شما هم تعجب کردید
من هم مخالفم چرا این همه نهاد فرهنگی داریم در حالیکه یه کار یکپارچه انجام نمیشه و ما تقریبا اثر خاصی را نمی بینیم فقط تهاجم فرهنگی دشمنان پر رنگ در جریانه .... هر چند مجموع بودجه فرهنگ عدد کوچکی از بودجه نظام پزشکیه در حالیکه روح انسان به مراتب بیش از جسم اهمیت داره
دوستم مشاور بیمارستانه می گه توی مراسماشون چه غذاها و تبذیر هایی از بیت المال میشه و دست اخر هر چی اضافه بیاد در سطل زباله ریخته میشه

در حالیکه نظام پزشکی این مملکت چقدر غم ازدل بیماران بر داشته که این حجم بودجه بهش اختصاص داده میشه؟
Iran, Islamic Republic of
سلام
شرف که نداشته باشی همین میشه

نسبت ببندی جمع بودجه ی این لیست رو نسبت به کل بودجه میشه حدود 0.2 %

و وقتی تو اینو بزرگ می کنی یعنی فقط مرض داری.
Iran, Islamic Republic of
از توهین کردن به دیگران و ادبیات شما میشه فهمید ادم فرهیخته ای هستید، اگه شما این مبلغ هارو کوچیک میشماری بهتره یه سر به امار خط فقر بزنی. نصف بیشتر این افرادی که زیر خط فقر هستن درامدشون یک سوم چیزی هست که معیار قرار دادن خط فقر مشخص شده شما این ادم ها رو ندیدی احتمالا، برای این ک مسیرتون به محله های پایین شهر نیفتاده، تو خونه هاشون رفتی تا حالا، میدونی چقدر ادمهایی دیدم که پول دکتر ندارن، پول دارو نداره، فکر نکن داروهاش خیلی گرونه، پنجاه هزار تومن میشه داروهاش، نداره، متوجه میتونی بشی؟ ندارن
برو یه سر بزن میبینی ک نون ندارن بخورن، زیر بار مشکلات داره خورد میشه، غرورش پا مال شده، با سیلی صورتش و سرخ میکنه تا کسی نفهمه، برو عزیزم تو خونه هاشون تا گریت بگیره ، یه سر به بلوچستان بزن، ببین چقدر بیکار داریم، مردم کار ندارن بیکارن، با حقوق های پایین تر از اداره کار میرن سر کار، چون اگه نرن انقدر ادم بیکار و گرفتار هست که حاظر هستن برن تا حداقل بیکار نباشن، انقدر کم بخوره ک بتونه مخارج مادر مریضش و بده، تا حالا نهار سیب زمینی اپز خوردی، شامم سیب زمینی ابپز داشته باشی،
اره این پول ها برا شما چیزی نیست
چند تا کارگاه میشه زد باهاش ؟؟، چند تا کارخونه؟ چند تا تولیدی؟
برای چند نفر میشه اشتغال ایجاد کرد؟
البته احتمالا منفعت شما به خطر میفته ک انقدر حرص میخوری
Iran, Islamic Republic of
جالب بود :-! واسه ۰.۲ درصد بودجه مثنوی هزار من میبافی و واسه ۹۹.۸ درصد ساکتی ؟ شرف که نباشه جان در عذابه .
Iran, Islamic Republic of
شرف کسایی ندارن که عین بختک افتادن روی بیت المال هیچی حالیشون نیس،چه کسی به شما مجوز داده که از پول بیت المال این طور حاتم بخشی کنید با کدام اعتماد به نفس اینگونه به جیب مردم میتازید؟
دکتر آلاشتی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز با شرف چرا برای اثبات حرفت توهین میکنی اون داره نظرش رو میگه شما فقط توهین میکنی...من نمیدونم کی هستی اما این مملکت مال همه ماست نه فقط مال شما و امثال شما. اون حرفش منطقیه. 2 درصد بودجه کل هم کافیه تا عده ای رو از فقر نجات بده تا اینکه خرج مسائلی که هیچ الزامی توش وجود نداره چون گشنگی که از در بیاد دین و ایمان از پنجره میره بیرون. اول معیشت مردم بعد دین. حالا شما که شرف داری لطفا برو 4 تا زندانی بی گناه که به خاطر نداری افتادن زندان نجات بده ببینیم جدالت با وجدانت به کجا میرسه مرد با شرف .البته اگر شما هم از روی شکم سیری فقط لب و دهن نباشی
Iran, Islamic Republic of
خخخخ دادا همین بچه مذهبیان و هیاتیا که تو این ادارات مشغولن کلا مسیرشون اونجاس وگرنه مابقی که زیر همت نمیان دیگه انصافا داشته باش
Iran, Islamic Republic of
اگر مدیریت نباشد و کارها کیفی نباشد اثر بسیار کمی دارند من چون تخصص ندارم قضاوت نمی کنم خروجی کار فرهنگی باید پایین آمدن فساد باشد
محسن،
Iran, Islamic Republic of
با درود بیکارن ،چرا به جای اینکه به فکر نسل ایران باشی بودجه رو بین چند نهاد که کار یکسان دارن میدی.مگه آموزش پرورش محفل رشد بچه های آینده کشور نیست پس چرا صدا سیمایی که با تبلیغات فراوان هزینه های خودش رو میتواند تامیین کند و حوزه های علمیه که میتونن هزینه های خودشون رو تامیین کنن بودجه میگیرن؟ به جاش به وزارت آموزش پرورش لحاظ کنن
ر ب
Iran, Islamic Republic of
سلام، حرف شما میتن است ولی آیا جناب عالی می دونید بودجه آموزش پرورش چه میزان است؟
بودجه آموزش و پرورش در بودجه 99 بیش از 57 هزار میلیارد تومان است که بیش از 10 برابر مجموع تمام این ارگان ها است که اکثریت این بودجه به صدا سیما با تعداد زیاد پرسنل اختصاص دارد.
من به هیچ وجه از عملکرد این ارگان ها نمی خواهم دفاع کنم ولی باید انصاف داشت.
نمی خواهم در حق معلمان زحمت کش هم بی انصاف باشم ولی تقریبا همواره کم و بیش بودجه کشور همینطور بوده و آموزش و پرورش همه ساله حدود 20 الی 30 درصد بودجه کشور را به خود اختصاص داده، حال باید پرسید آیا واقعا سیستم آموزش پرورش با همواره اختصاص دادن اکثریت بودجه کشور به خود (خوب است بدانیم نظام بهداشتی کشور رتبه دوم را در بودجه کشور دارد) متناسبا در مسئولیت خود موفقیت داشته؟ آیا نیروهایی برای بهبود وضعیت کشور تربیت کرده؟ واقعا خروجی سیستم آموزش کشور ما کجا است؟! بهترین هایشان در خارج هستند. آیا هر ساله این همه بودجه کشور خرج می شود تا بهترین ها و مستعدترین ها به کشورهای دیگر بروند؟ از دوره خود بنده در دانشگاه تهران بیش از 80 درصد بعد از دوره کارشناسی از کشور خارج شدند و تقریبا بقیه در دوره ارشد و این روند رو به رشد است.
نمی خواهم دوستان و هم دوره ای های خود که به هر دلیل ترجیح دادند که کشور خود را ترک کنند را قضاوت کنم ولی به نظر وقتی اکثر اساتید دانشجویان را تشویق به خروج می کنند، تقریبا تمام رسانه ها یک جانبه فقط از مشکلات جامعه خود می گویند که تبدیل به یک عادت برای ما شده و خارج را یک بهشت نشان می دهند (در حالی تعداد زیادی از دوستان نزدیک خود بنده در خارج درگیر مشکلات روانی شده اند ولی نمی دانم آیا اجازه گفتنش در این سایت هست یا نه و حتی یکی از آنها در امریکا دست به خودکشی زده است) و در حالی که کمتر سمیناری در مورد ارتباط به صنعت برگزار می شود هر ترم چندین سمینار با موضوع how to apply برگزار می شود. نتیجه ای بهتر خواهیم یافت؟ یا آیا خرج این مقدار بودجه در آموزش و پرورش واقعا باعث افزایش آگاهی و خردگرایی در جامعه شده؟ آیا میزان مطالعه افزایش یافته؟ یا فقط استفاده از شبکه های اجتماعی و دست به دست کردن اطلاعات غلط، ناقص و یا جوک افزایش یافته؟ بروید از خروجی های سیستم آموزش و پرورش ما بپرسید از ربته های برتر کشور چه چیزی از تاریخ یا جغرافیا و یا اجتماعی به خاطر دارند؟ چه چیزی از هزاران هزار معادلات و مسائل فیزیک و ریاضی و شیمی که حل کردند به خاطر دارند؟ یا اصلا در کجای زندگی از آنها استفاده کرده اند؟ آیا همه باید این همه مسائل پیچیده را حل و بهتر است بگویم حفظ کنند تا در زندگی موفق شوند؟ شما ببینید چه مقدار هزینه کنکور و آموزش روش سریع تست زنی میشود؟!!!!! حال یاد گرفتن تست زدن چه کمکی با آینده من دانش آموز می کند؟ در کجای زندگی از تست زدن قرار است استفاده کنم؟ در کدام شرکت؟ در کدام تعامل با اطرافیان؟ آیا واقعا مشکلات کشور ما ناشی از نزدیک 2 درصد بودجه اختصاص داده شده به این ارگان ها است؟ یا باید مشکل را در جای دیگر پیدا کنیم؟ ببینید چقدر در مورد این ارگان ها در رسانه ها گفته می شود و لیست بلند بالای این ارگان ها و اعداد بزرگ در کنارشان داده میشود. حال چقدر واقعا چقدر به "محفل رشد بچه های آینده کشور" و هدف کاملا گم شده آن توجه شده؟ چرا من وقتی برای مدت کوتاهی در یکی مدارس حداقل پر ادعای تهران معلم بودم مادر یا پدری را نمی دیدم که بیاید "بپرسد این مطالبی که یاد میدهید چه فایده برای آینده فرزند من دارد؟" ولی همه میپرسیدند "این مطالب چه فایده ای برای قبولی در کنکور دارند؟" و تا اندکی برای بچه ها از زندگی واقعی و مشکلاتی که من یا هم دوره ای هایم به آنها برخورده ایم می گفتم توبیخ میشدم که چرا از مطالب نامربوط میگویم!!!! حال آنکه برای اکثر دانش آموزان این مطالب جذابتر بود ولی نه برای مدیران مدرسه و نه حتی برای اولیا....
فکر نمی کنید اولین قدم برای رفع مشکل، شناخت درست خود مشکل است. حال آیا واقعا ما مشکل اصلی را شناخته ایم؟
Iran, Islamic Republic of
یعنی چون آمورش و پرورش در حد استاندارد نیست، این دلیلی است که 2درصد بودجه را بدهیم به نهادهای مذهبی که چه بشود؟ چرا طلبه ها باید برای درس خواندن پول بگیرن و بنده ی نوعی برای درس خواندن پول بدهم؟ بنده اگر مثلا مکانیک یا برق یا مواد میخوانم بیشتر برای این مردم و تولید ملی مثمر ثمر هستم تا افرادی که بجز عربی و فقه و حدیث چیز دیگری بلد نیستند. اگر همچنین چیزی شرعا و قانونا مجاز میبود در زمان پیامبر و حضرت علی هم مدرسه هایی تشکیل میشد برای تربیت چنین افرادی با بودجه بیت المال. شما بیایین یه نظر سنجی آزاد بذارین ببینین آیا مردم راضی هستن حتی یک ریال بصورت رایگان به چنین افرادی بدهند؟ تازه... تنها این نیست. بسیاری موارد دیگر مثل خروج ارز به سمت دولتها و مردم کشورهای همسایه و ... هست که مردم راضی نیستند.. متوجه هستید؟؟؟ مردم راضی نیستند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
طلبه ها برای درس خوندن پول نمیگیرن. معلومه کلا با این فضاهای مذهبی ناآشنا هستی. سهم آموزش هر طلبه در سال یک میلیون و پانصد هزار تومان هست و سهم هر دانشجو 15 میلیون تومان... نگارنده این متن هدفمند مطلب نوشته.. سهم دو درصدی نهاد های مذهبی از کل بودجه کشور رو بزرگ کردن یعنی کلاه گشادی سر شما گذاشتن که متوجه نشوی 95 درصد بودجه کشور کجاها هزینه میشه
Iran, Islamic Republic of
مگه دانشجوها برای درس خوندن پول میگیرن که اونا بگیرن؟؟
باید پول پرداخت کنن که درس بخونن
دکتر آلاشتی
Iran, Islamic Republic of
عزیزم برو تحقیق کن ببین چینی ها جرا اینقدر مترجم زبان فارسی دارن؟ اونا مردمشون رو میفرستن حوزه علمیه در ایران 4 سال ایران خرجشون رو میده حقوق میده مکان میده آب و غذای خوب میده زبان هم رایگان یاد میگیرن بعد بر میگردن کشورشون تو بهترین ارکانهای جین استخدام میشن به عنوان مترجم بعدشم هیچ کاری نه به دین دارن نه به اسلام .برو تحقیق کن بعد میفهمی حقوق میده یا نه
Iran, Islamic Republic of
واقعا نادرست هست جواب شما

من نه مذهبی ام نه کاری دارم ولی حق رو نگفتی عزیزجان
Iran, Islamic Republic of
راستی کل دانشگاه های ایران به اندازه یک دهم اینا بودجه دارند؟
عليرضا پارسا
Iran, Islamic Republic of
كاري ندارم كه كل اين مبالغ ميشه دو درصد كل بودجه. اين نهادها هيچ كاري در جهت رفاه حال مردم كه نكردن، در واقع هيچ كار مثبتي در جهت منافع ملي انجام نميدن و فقط بريز و بپاش دارن. اين درست نيست كه وقتي حكومت ديني است نهادهاي ديني به بهانه كار فرهنگي بودجه بگيرن. چه اثري در توليد ناخالص ملي دارن؟؟؟ هيچ. اين بودجه ها برخلاف شعارهاي اوايل انقلاب است. انقلاب شد كه مردم ضعيف پول آب و برق ندن. اجاره خانه ندن. فقير نباشن. حتي الان يك فرد عادي بخواهد درس بخواند ، بايد شهريه بدهد و هزينه كند. ولي يك طلبه بخواهد در حوزه درس بخواند، شهريه هم بهش ميدهند خرجش را هم ميدهند. چرا تبعيض؟ چرا بي عدالتي؟ بخدا اگر حضرت علي (ع) در زمان حال ميبود، چنان اين مفسدان مالي را از دم تيغ ميگذراند كه دودمانشان بر باد رود و عدالت واقعي برقرار شود. نه عدالت دلبخواهي و اينچنيني
Iran, Islamic Republic of
درصد کمی از بوجه است من خیلی بیشتر از اینها فکر میکردم
از مملکت این اندازه حق دارند دیگه تند نریم از مریخ که نیومدن
بدبخت
Iran, Islamic Republic of
خدایا جواب این ریخت وپاش بیت المال و تن فروشی ناشی از فقر در این کشور را که خواهد داد الهم عجل لولیک الفرج
اگه اهل حساب کتاب باشیم اینکه چقدر قرار بدهند رو ملاک قرار نباید بدیم باید دید دولت واقعا چقدر پرداخت کرده! چرا اون لیست منتشر نمیشه؟!! اگه بشه خیلی از دستا رو میشه؟ معلوم میشه چطور با احساسات مردم بازی میشه! اگه اون لیست رو برای کل سال ارائه بدهند و مبالغ پرداخت شده و وعده داده شده مقایسه بشه معلوم میشه که همون دو درصد پوست پیازی هم دروغه
علی برکت الله
سید حسین حسینی
Iran, Islamic Republic of
این یه قسمت ناچیز از دریافتی این نهاد هاست. این نهادها دارای خیلی از موقوفات هستند و از طریق سهم و خمس و زکات هم در آمد دارند و از معادن و ذخایر ملی هم خیلی به اونها بخشیده شده و غیره. اصلا فکر نکنین که به همین ردیف بودجه کارشون حل میشه.
حسین
Iran, Islamic Republic of
جمع کل این ارقام زیر نیم درصد کل بودجه کشورم نمیشه. هرچند این مقدارم فقط رو کاغذه فردا به بهونه کسری بودجه نمیدن اما چرا حرفی از اون نود و نه و نیم درصد بودجه نمیزنید که دست دولته؟ خوب بلدی دین مردمو مقابل معاششون قرار بدین. متاسفانه مردمم باور میکنن بخاطر همین به امثال روحانی رای میدن و هی چوبشو میخورن
Iran, Islamic Republic of
ضرورت وجودی اغلب این نهاد ها چیست ؟ بودنشان چه فایده و نبودنشان چه ضرری به دین و ملت و مملکت دارد ؟ از پاسخ منطقی ممنونم .
علی
Iran, Islamic Republic of
بودن یا نبودن مساله این است!فرهنگی که از فیلتر نامرغوب عبور کنه فرهنگ نیست!اسلام نیاز به این همه مدافع نداره و نیاز به پول هم نداره،آدمایی که ازش استفاده میکنن نیاز دارن
علی
Iran, Islamic Republic of
دوستانی که میگن 0.2 یا 2 درصد یا.. قسمت مهمش اینه که مشکلش مقدارش نیست مشکل حلال بودن یا نبودنشه
Iran, Islamic Republic of
عزیزان من اگر کمی تحقیق بفرمایید متوجه میشوید که ۹۰درصد این مراکز ذکر شده در لیست ربطی به هم ندارند و هیچگونه موازی کاری بین آنان نیست و بودجه دریافتی هم واقعا قطره چکانیست.
اکثر طلاب هم در مناطق فقیر نشین منطقه بازار و لابلای ضعیف ترین مردم مشغولند
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان میگم بودجه مساجد را باید از کجا تامین کنیم؟