۰
يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۳
مردم سالاری آنلاین بررسی می‌کند

گزینه‌های ایران برای انتقام‌گیری از دولت آمریکا

مهم‌ترین موضوعی که این روزها مردم ایران، خاورمیانه و بسیاری از نقاط جهان در پی یافتن پاسخ آن هستند، این است که ایران چه اقدام تلافی‌جویانه‌ای در مقابل ترور شهید قاسم سلیمانی انجام می‌دهد. «انتقام سختِ» ایران چه گزینه‌هایی را ممکن است دربر گیرد؟ ترامپ که اخیراً تهدید کرده به ۵۲ نقطه در ایران حمله می‌کند، بعد از اقدام تروریستی روز جمعه خود، باید انتظار چه واکنشی از طرف ایران را داشته باشد؟ بهترین پاسخ ایران، پاسخی است که چه نتایجی داشته باشد؟
ایران چه واکنشی به ترور شهید قاسم سلیمانی نشان می‌دهد؟
ایران چه واکنشی به ترور شهید قاسم سلیمانی نشان می‌دهد؟
مهم‌ترین موضوعی که این روزها مردم ایران، خاورمیانه و بسیاری از نقاط جهان در پی یافتن پاسخ آن هستند، این است که ایران چه اقدام تلافی‌جویانه‌ای در مقابل ترور شهید قاسم سلیمانی انجام می‌دهد. «انتقام سختِ» ایران چه گزینه‌هایی را ممکن است دربر گیرد؟ ترامپ که اخیراً تهدید کرده به ۵۲ نقطه در ایران حمله می‌کند، بعد از اقدام تروریستی روز جمعه خود، باید انتظار چه واکنشی از طرف ایران را داشته باشد؟ بهترین پاسخ ایران، پاسخی است که چه نتایجی داشته باشد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، اظهارات مقامات مختلف در ایران نشان می‌دهد که واکنش ایران به ترور شهید قاسم سلیمانی قطعی است و ایران، انتقام خواهد گرفت. آمریکا یکی از بلندپایه‌ترین مقامات نظامی در ایران، یکی از محبوب‌ترین و در عین حال تأثیرگذارترین شخصیت‌های ایرانی را در اقدامی کوردلانه و غیرقانونی، ترور کرده است و ابعاد این ترور به‌گونه‌ای نیست که ایران از خود، خویشتن‌داری نشان دهد.
بررسی اظهارت و نوشته‌های تحلیل‌گران غربی و نوع آرایش و سطح آماده‌باش نیروهای آمریکایی در منطقه نیز نشان می‌دهد که آن‌ها انتظار دارند که ایران از خود واکنش نشان دهد. حتی در رسانه‌ تندرویی نظیر فاکس نیوز هم این موضوع مطرح شده که ایران قطعاً انتقام خواهد گرفت. جو کنت، تحلیل‌گر فاکس‌نیوز که یک افسر بازنشسته ارتش آمریکا است، در یادداشتی نوشته است که آمریکا باید برای جلوگیری از جنگ با ایران از عراق خارج شود. او نوشته است: واضح است که ایران اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای ترور سردار سلیمانی را تلافی خواهد کرد. این تلافی، زنجیره‌ای از حملات و ضدحملات را آغاز خواهد کرد که به یک «جنگ بی‌پایان جدید» در خاورمیانه منجر خواهد شد؛ مگر اینکه آمریکا برای جلوگیری از این جنگ اقدام کند. جو کنت نوشته است: «عراقی‌ها مخالف حضور آمریکا در این کشور هستند؛ آمریکا هیچ منفعت حیاتی در عراق ندارد و در عراق چیزی وجود ندارد که آمریکا به‌خاطر آن بجنگد».
گرچه ترامپ ممکن است با این تحلیل‌گر فاکس‌نیوز موافق نباشد، اما این مسأله که ایران چه واکنشی از خود نشان می‌دهد، یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که رئیس‌جمهور آمریکا این روزها به آن می‌اندیشد.
 
مقامات ایرانی چه می‌گویند؟
بلافاصله پس از تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی در روز جمعه سیزدهم دی‌ماه، دبیرخانه این شورا بیانیه‌ای صادر کرد و صراحتاً گفت که ایران، انتقام می‌گیرد. در بیانیه شورای عالی امنیت ملی آمده است: «همانگونه که مقام معظم رهبری در پیام خود فرمودند انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون پاک سردار سلیمانی آغشته کردند. این جنایتکاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبرو خواهند شد».
این موضع شورای عالی امنیت ملی که در اظهارات دیگر مقامات ایرانی نیز بازتاب دارد، نشان می‌دهد که واکنش ایران، دور از هیجان‌زدگی و حساب‌شده خواهد بود. در واقع ایران، بیش از آنی بودن پاسخ خود به تأثیرگذار بودن آن فکر می‌کند.
سردار سلامی فرمانده کل سپاه از یک «انقام راهبردی» حرف زده است. او گفته است: «نتیجه، اثر و پژواک طبیعی ترور حاج قاسم [سلیمانی]، شکل‌گیری یک انرژی جدید به صورت خودجوش، آتش به اختیار و مصمم برای یک انتقام‌گیری سخت و راهبردی، هم در جغرافیایی وسیع، و هم در طول زمان، با تاثیرات تعیین‌کننده خواهد بود که به طور قطع به حضور آمریکا در این منطقه خاتمه خواهد داد».
در تحلیل حرف‌های فرمانده سپاه باید گفت که ایران در یک روز و یک مکان به ترور شهید سلیمانی پاسخ نخواهد داد و علاوه بر این، بازیگران متفاوتی در پاسخ ایران به اقدام تروریستی دولت آمریکا، نقش ایفاء می‌کنند. آمریکا باید انتظار پاسخ در خاورمیانه را در هرجایی از عراق و سوریه گرفته تا یمن و لبنان داشته باشد.
سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران نیز در مورد نحوه انتقام‌گیری ایران حرف‌های مهمی زده است. او گفته است: «انتقام حتما گرفته خواهد شد و این مسئله راه دیگری ندارد... بخش زیادی از این اقدام در دست کسی نیست و از دست همه خارج است، اینها مسأله را در رویارویی به جایی رسانده‌اند که بخشی از کار در دست کسی نیست، چراکه در تمام جهان اسلام با عظمتش فرماندهان مقاومت تصمیم می‌گیرند و ضربه خود را خواهند زد و هر کدام در یک جایی از جهان اسلام ضربه‌ای را به آنها خواهند زد و نه کسی به آن‌ها دستور می‌دهد و نه کسی می‌تواند به آنها بگوید این کار را نکنید».
از اظهارات محمدرضا نقدی نیز چنین برمی‌آید که پاسخی که آمریکا خواهد گرفت تنها محدود به ایران نخواهد شد و متحدان منطقه‌ای نیز به ترور شهید سردار سلیمانی و همراهان او، پاسخ عملیاتی خواهند داد.
سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح هم گفته است: «حتماً انتقام سختی از آمریکایی‌ها خواهیم گرفت و به آنها نشان خواهیم داد که حرف‌هایی که می‌زنیم عمل می‌کنیم. شتابزده اقدام نمی‌کنیم، به شیوه عمل پرقدرت فکر می‌کنیم، سپس انتقام می‌گیریم».
ایران برای پاسخ دادن گزینه‌های متنوعی در برابر خود دارد: این گزینه‌ها از حمله مستقیم ایران به پایگاه‌های آمریکا در منطقه را دربر می‌گیرد تا حمله متحدان ایران در منطقه به این پایگاه‌ها و تا حمله متحدان ایران به اهداف اسرائیلی. این که کدام گزینه‌ها انتخاب می‌شود، هنوز مشخص نیست. تنها چیزی که مشخص است، این است که ایران، اقدامی حساب‌شده را در دستور کار دارد و به دنبال جنگ گسترده و فراگیر با آمریکا نیز نیست. پاسخ‌های ایران نیز در یک زمان و یک مکان خاصی نخواهد بود، بلکه در زمان و جغرافیا، گستردگی خواهد داشت.
 
بهترین پاسخ چیست؟
بهترین پاسخ از طرف ایران، پاسخی می‌تواند باشد که سه نتیجه داشته باشد: اولاً به پایان حضور آمریکا در عراق منجر شود و ثانیاً مانع از این شود که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود و برای دور دوم، آمریکا را رهبری کند و ثالثاً پاسخ به نحوی داده شود که آمریکا نتواند در برابر آن اقدام تلافی‌جویانه انجام دهد.
در صورتی که در کنار پاسخ نظامی، ایران به شکل‌گیری یک جنبش سیاسی مردمی در عراق کمک کند که هدف آن اخراج آمریکایی‌ها از عراق باشد، ایران بزرگ‌ترین دستاورد را خواهد داشت. به نظر می‌رسد از هم‌اکنون این گزینه در دستور کار ایران قرار گرفته است.
 
کد مطلب: 121424
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *