کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"مردم سالاری آنلاین" مرور می کند

15 نقطه عطف برای زنان در سال 2019

20 دی 1398 ساعت 18:45

از نخستین سفینه فضایی کاملا زنانه گرفته تا زنان سودانی که انقلاب این کشور را رهبری کردند، از زنان خلبان در ایران و جهان تا اولین حضور زنان ایرانی در استادیوم فوتبال، همگی رخدادهایی بودند که در 12 ماه گذشته به عنوان دستاوردهایی جدید برای زنان در جهان ثبت شد.


از نخستین سفینه فضایی کاملا زنانه گرفته تا زنان سودانی که انقلاب این کشور را رهبری کردند، از زنان خلبان در ایران و جهان تا اولین حضور زنان ایرانی در استادیوم فوتبال، همگی رخدادهایی بودند که در 12 ماه گذشته به عنوان دستاوردهایی جدید برای زنان در جهان ثبت شد. انتظار می رود سال جدید -سال 2020 - بسيارپربارتر برای حقوق زنان و اقدامات آنان در سراسر جهان باشد.
 
با پایان یافتن سال 2019 ، "مردم سالاری آنلاین" پانزده لحظه به یادماندنی و نقطه عطف مهم در تحقق برابری جنسیتی و احقاق حقوق زنان در سراسر جهان را در سالی که گذشت مرور می کند:

 
سفینه فضایی فقط با حضور زنان(کاملا زنانه):
دو نفر از فضانوردان ناسا  تاریخ سازی کردند و  در ماه اکتبر براي اولين باركريستين کوچ و جسيكا میر بیش از 7 ساعت در فضاي خلاء هدايت، تعمیر و نگهداری ايستگاه فضايي را اداره كردند. آنان در اولین  راهپیمایی فضايي کاملا زنانه شرکت کردند و توانستندپس از خروج از ایستگاه فضایی بین المللی در یک راهپیمایی فضایی باتری های لیتیوم -یون ایستگاه فضایی را جایگزین کنند. البته در ماه مارس برنامه پياده روي فضايي زنان به تعويق افتاد چرا كه ناسا متوجه شد لباس فضانوردي با اندازه مناسب برای زنان ندارد ، که این نقصان نشانگر میراث تبعيض جنسيتي است كه زنان  در زمینه های فضايي داشته اند.
 
بازیکنان تیم فوتبال زنان آمریکا خواستار پرداخت برابر شدند:
تیم ملی زنان ایالات متحده پس از برنده شدن در چهارمین جام جهانی فیفا در ماه ژوئیه ، پرداخت برابر برای کارهایی با ارزش برابر را درخواست کردند.پیش از این مسابقات آنان در مقایسه با همتایان مرد خود ، تقاضای پرداخت حقوق برابر را کرده بودند.تیم زنان ایالات متحده موفقیت بسیار بیشتری نسبت به مردان  داشتند و در دو سال گذشته درآمد بیشتری کسب کرده اند ، اما  به همان اندازه درآمد کسب نمی کنند.
 
گرتا تونبرگ جنبش جهانی  اقدام و تغییرات اقلیمی را برانگیخت:
 گرتا تونبرگ ، فعال 16 ساله سوئدی ، در سال 2019 چهرهء جهانی برای تغییر اوضاع اقلیم شد. جنبش تونبرگ با پرش از مدرسه و اردو زدن در مقابل پارلمان سوئد آغاز شد، وی خواستار اقداماتی برای حمایت از سیاره زمین شد. در سپتامبر سال 2019 ، تونبرگ با قایق عاری از گازهای گلخانه ای به اقیانوس اطلس سفر کرد تا در اجلاس اقلیم سازمان ملل در نیویورک سخنرانی کند ، جایی که رهبران جهان را به دلیل عدم اقدام اقلیمی  محکوم کرد.
 
* استر دوفلو برنده ی جایزه نوبل اقتصاد:
 استر دوفلو ،جوانترین زن برنده این جایزه است.
دوفلو46 ساله ، به همراه همسر و مایکل کرمر برنده جایزه نوبل اقتصاد شد. دوفلو و همکارانش بر روی رویکردی برای کاهش فقر جهانی کار کردند و دلایل فقر را بررسی کردند و اینکه چگونه کسانی که در فقر زندگی می کنند به آموزش ، مراقبت های بهداشتی ، کشاورزی و سایر برنامه ها پاسخ می دهند.
پایان دادن به سکوت در مورد قاعدگی:
بخشی از تلاش ها برای پایان دادن و شکستن سکوت مداوم در مورد قاعدگی ، با طراحی ایموجی(شکلک) قطره خون شکل تازه ای به خود گرفت. ایموجی پس از آن که کمپین برنامه بین المللی انگلستان برای این آیکون فشار آورد، بعنوان بخشی از به روزرسانی اپل منتشر شد ، ایموجی ها یکی از سریعترین زبانهای رو به رشد در جهان هستند و در سال 2019ایموجی قصد داشت تا به زنان و دختران کمک کند تا درباره دوره قاعدگی خود صحبت کنند.
 
اولین تصویر از سیاهچاله ها:
جهان به لطف دکترکیتی بومان ، 29 ساله از ایالات متحده ، در ماه آوریل اولین تصویر خود از سیاهچاله ها را بدست آورد. بومان و تیمش الگوریتمی را ایجاد کردند که منجر به تصویر یک سیاه چاله فوق العاده در کهکشان Messier 87 شد. این تصویر به انقلابی در درک سیاه چاله های پیش رو کمک می کند.

 سال رکوردداری در ورزش بانوان:
ورزشکاران زن در سال 2019 نیز رکورد دار بودند. دختران در سراسر جهان   مجموعه ای از مدل های کاملاً جدید را بدست آوردند و ثابت کردند که زنان می توانند به همان اندازه (یا حتی بیشتر) موفق تر از هر مردی در ورزش باشند.

 حكم قاضی اسپانيایی در  مورد تجاوز گروهی به یک زن:
 سرانجام پس از گذشت سه سال از تجاوز سال 2016 توسط گروهی از مردان که نام خود را"محاصره گرگ‌ها"گذاشته بودند ، پیروزی در جریان دادگاه به زن جوان اسپانیایی اعطا شدو حكم دیوان عالی اسپانیا در سال 2019 ، مردان را مقصر تجاوز جنسی دانست و مجازات های زندان آنان را افزایش داد و این حکم  نشان از تغییر فرهنگ مقصر بودن در تجاوز مردان به زنان  و حقوق قربانیان تجاوز بود. بسیاری از کشورهای اروپایی تا کنون با تجدیدنظر در قوانین مربوط به تجاوز جنسی تلاش کرده‌اند تا سختگیری بیشتری را علیه افراد متجاوز اعمال کنند.

 زنان خلبان:
سال 2019 برای هوانوردی زنان در سرتاسر جهان اولین فرصت های تاریخی را به وجود آورد. در هند ، شیوانجی ، 24 ساله ، نخستین خلبان زن نیروی دریایی هند شد و رویای مادام العمر خود را برای خلبانی تحقق بخشید. در ایران خلبان اول نشاط جهانداری و خلبان دوم فروز فیروزی  برای اولین بار هدایت یک هواپیمای مسافربری را برعهده گرفتند.در خطوط هوایی تجاری نیز ، کاپیتان وندی رکسون و دخترش کلی رکسون ، اولین ماموریت خلبانی مادر و دختر را انجام دادند  .
 
زنان در سودان منجر به تغییر شدند:
در ماه آوریل ، عکسی از علاء صلاح ، که لباس سفید پوشیده بود و در بالای یک اتومبیل کبه نشانه اعتراض ایستاده بود ، منتشر شد. این عکس نمادین در اعتراضات گسترده چند روز قبل از دستگیری رئیس جمهور سودان گرفته شده بود. زنان و جوانان نیروی محرکه این جنبش در سودان بودند و بیش از 70 درصد معترضین را نمایندگی می کردند. در اکتبر سال 2019 ، صلاح خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحدو از جامعه جهانی خواست تا مشارکت معنادار زنان در روند انتقال را تضمین کنند.
 
سه کشور برای خاتمه دادن به ازدواج کودکان تلاش کردند:
در مصر ، تانزانیا و اندونزی ممنوعیت هایی در مورد ازدواج کودکان با هدف حمایت از آینده و آموزش دختران ، در حال اجراست .در این کشورها حکم ممنوعیت ازدواج دختران زیر18 سال تایید شد.

دولت  فنلاند با رهبری زنان و جوانترین نخست وزیر در جهان تشکیل شد: سانا مارین 34 ساله پس از انتخابات فنلاند جوانترین نخست وزیر جهان شد. در ماه دسامبر ، او به عنوان رئیس ائتلاف 5 حزب ، که همه به ریاست زنان برگزار می شد ، قسم خورد. مارین سومین زن و جوانترین نخست وزیر تاریخ فنلاند است.
 
استاندارد جدید برای مقابله با آزار و اذیت در محل کار:
کنفرانس بین المللی کار استاندارد جدید بین المللی برای مقابله با خشونت ، آزار و اذیت در محل کار را تصویب کرد؛در ماه ژوئن ، سازمان بین المللی کار یک کنوانسیون و توصیه جدید برای مقابله با خشونت و آزار و اذیت در محل کار را  به تصویب رساند. کنوانسیون تشخیص داد که خشونت و آزار و اذیت در محل کار نقض حقوق بشر است و فرصت های برابر را تهدید می کند.

 زنان نهادهای برتر اتحادیه اروپا را رهبری کردند:
 پس از گذشت بیش از 60 سال از رهبری مردان ،دو زن توسط رهبران اتحادیه اروپا برای ریاست دو موسسه برتر اتحادیه اروپا انتخاب شدند: کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا.
 
حضور زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی:
در اکتبر2019 برای اولین بار پس از چهل سال ورزشگاه آزادی میزبان زنان ایرانی به عنوان تماشاگر فوتبال بود. زنان ایرانی بعد از مدت‌ها فعالیت های  مدنی و تلاش برای تغییر محدودیت ها موفق شدند مقام‌های ایرانی را برای پذیرفتن این حق متقاعد کنند.
زهرا علی اکبری
 
 
 


کد مطلب: 121727

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/121727/15-نقطه-عطف-زنان-سال-2019

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir