۰
سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۷

بررسی چالش‌های اشتغال افراد دارای معلولیت در رویداد کارساز

رویداد کارساز در جهت تحقق نقش مسئولیت اجتماعی مؤسسات و سازمان‌های برجسته و صنایع کشور باهدف بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغلی جامعه افراد دارای معلولیت با حضور مدیران کسب‌وکارهای موفق و متخصصان منابع انسانی و کارآفرینی در سالن همایش رعد برگزار شد.
بررسی چالش‌های اشتغال افراد دارای معلولیت در رویداد کارساز
رویداد کارساز در جهت تحقق نقش مسئولیت اجتماعی مؤسسات و سازمان‌های برجسته و صنایع کشور باهدف بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغلی جامعه افراد دارای معلولیت با حضور مدیران کسب‌وکارهای موفق  و متخصصان منابع انسانی و کارآفرینی در سالن همایش رعد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مجتمع رعد، در این رویداد منصوره پناهی مدیرعامل خیریه رعد ابتدا به توضیح و تعریف معلولیت پرداخت و گفت: در گذشته اگر فردی عینک می زد یعنی در حال استفاده از یک وسیله کمکی بود اما حالا این مساله برای همه حل شده است. وی افزود: ویلچر هم مانند عینک یک وسیله کمکی است که اگر محیط مناسب سازی باشد دیگر محدودیت و معلولیت معنا ندارد.
پناهی در ادامه با بیان تاریخچه کوتاهی از سیستم کار در گذشته گفت: زمانی کار اصلی بشر کشاورزی و سپس صنعت بود. در این سیستم قدرت بدنی حرف اول را می زد اما حالا توانایی های شناختی و قدرت حل مساله است که در کار مهم است. دو مهارتی که افراد دارای معلولیت آن را دارند.
پناهی با بیان اهمیت عمل به مسئولیت اجتماعی برای کسب‌وکارها به معرفی سیستم اشتغال حمایت‌شده پرداخت و گفت: در سیستم اشتغال حمایت‌شده، که چند سالی است در خیریه رعد دنبال می‌شود برای هر فرد کارجو یک مربی یا همیار شغلی اختصاص میابد. این همیار شغلی مسئول جست‌وجوی کار مناسب برای کارجو است و حتی زمانی که کار مناسب پیدا شود او را حمایت می‌کند و مسائل او را با کارفرما دنبال می‌کند. در حقیقت همیار شغلی فاصله کارجو و کارفرما را کم می کند و تسهیل کننده اشتغال برای آنهاست.
مدیرعامل خیریه رعد با بیان این که طبق قانون شرکت ها موظف هستند درصدی از استخدام های خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند افزود: در ایران بهزیستی تسهیلات خوبی مانند وام برای کارفرمایانی که از میان توانیابان استخدام داشته باشد را در نظر گرفته است.
بنیان‌گذار روش اشتغال حمایت‌شده در ایران با تأکید بر لزوم مناسب‌سازی فضای شهری برای افراد دارای معلولیت افزود: این محیط است که باعث محدودیت افراد دارای معلولیت می‌شود اگر محیط‌های شهری مناسب‌سازی شده باشند بین افراد دارای معلولیت و انسان‌هایی که معلولیت ندارند تفاوتی وجود ندارد.
مدیرعامل مجتمع رعد با اشاره به مفهوم شمول در رابطه با توان یابان بیان کرد: زمانی که تغییر نگرش در جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت اتفاق بیافتد مردم متوجه توانمندی این افراد می‌شوند پناهی در توضیح این مفهوم افزود: برای مثال شرکت هایی در اسکاندیناوی وجود دارند که کار اصلی آنها تست برنامه‌های کامپیوتری قبل از انتشار عمومی است. این شرکت ها فقط  افراد آسپرگر را برای این کار استخدام می‌کند چرا که این اختلال باعث دقت این افراد در انجام کارهای تکراری است و آن‌ها به‌خوبی از انجام این کار برمی‌آیند.
پناهی در پایان افزود: امیدوارم روزی در کشورمان افراد دارای معلولیت هم بتوانند مانند افراد بدون معلولیت به‌راحتی در سطح شهر حرکت کنند و برای اشتغال آن‌ها مانعی نباشد.
پس از سخنرانی مدیرعامل مجتمع رعد سامان گلریز مدرس آشپزی صاحب‌نام در ایران بابیان تجربه‌های خود در دوره آموزش آشپزی به توان یابان مجتمع رعد گفت: این دوره پس از حضور من در برنامه خندوانه و بر اساس قولی که من به رامبد جوان دادم شروع شد.
نویسنده کتاب کوچه‌پس‌کوچه‌های آشپزی افزود : من در یک پروژه‌ای دستم را خیلی عمیق بریدم و تا آخر پروژه با یک دست آشپزی کردم و با خودم گفتم اگر من می توانم با یک دست آشپزی کنم پس بقیه هم می توانند و شروع به آموزش به کارآموزان رعد کردم و از آن دوره بچه‌های با استعدادی کشف شدند.
پس از سامان گلریز، علی عطار مالک رستوران دست در پشت تریبون قرار گرفت تا از تلاش توان یابان در شغل رستوران‌داری تجربیات تلخ و شیرین خود را بیان کند؛ عطار گفت: من ابتدا قصدم تاسیس رستورانی مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت بود اما کم کم به این فکر افتادم چرا از افراد دارای معلولیت استخدام نکنم؟ این شد که با کمک خیریه رعد و سیستم اشتغال حمایت شده چند نفر را در مصاحبه شغلی پذیرفتیم که اتفاقا یکی از آن ها عضو تیم ملی ب والیبال نشسته کشورمان است.
مؤسس اولین رستوران مناسب‌سازی شده گفت: من از تجربه‌ای که در کار با افراد توانیاب دارم بسیار راضی هستم و به همه پیشنهاد می‌کنم به این افراد اعتماد کنند.
در ادامه برنامه با پنل چالش‌ها و فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت با حضور وحید رجبلو بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت توانیتو؛ شاهین طبری رئیس هیئت‌مدیره شرکت چارگون؛ خداداد اصلانی رئیس هیئت‌مدیره سین و عضو هیئت‌مدیره رئیس کافه؛ ابوالفضل زمانی مدیر منابع انسانی شرکت dnaunion ؛ محمد شهرمیانی مدیر منابع انسانی شرکت رهنما کامیابان نخستین برگزار شد.
شاهین طبری ابتدا با طرح این سؤال که استخدام افراد دارای معلولیت چه چالش‌هایی دارد، نشست را آغاز کرد.
شایستگی در اولویت است
ابوالفضل زمانی با بیان این که تخصص و دید او به استخدام بر مبنای اصول منابع انسانی است بیان کرد: در استخدام مهم‌ترین نکته حائز اهمیت شایستگی و توانمندی فرد است و اگر بخواهیم به‌صورت تخصصی به منابع انسانی نگاه کنیم، باید بگوییم استخدام یک توانیاب با فردی که دارای معلولیت نیست تفاوت چندانی ندارد.
او با ذکر خاطره‌ای از یک مربی یخ نوردی گفت: در این رشته شاید به نظر بیاد که مهم‌ترین اندام انگشت‌های دست باشد بااین‌حال یکی از بهترین مربی‌های این رشته در ایران در دستانش انگشتی ندارد اما به خاطر شایستگی که در کار از خود نشان داده یکی از موفق‌ترین‌هاست.
زمانی در پایان با بیان این‌که جست‌وجوی نیروی کار در میان افراد دارای معلولیت مانند کار در معدن طلا می‌ماند افزود: این کار اگر دشوار است به زحمتش می‌ارزد.
افزایش روحیه تیمی با ورود توانیابان
خداداد اصلانی نیز با بیان این‌که افراد دارای معلولیت هدفمند هستند بیان کرد: در کافه رئیس ما چندین همکار دارای معلولیت را استخدام کردیم و به جرات می‌توانم بگویم این مسئله بیشتر از چالش برای کار ما یک فرصت بوده است.
اصلانی افزود: افراد دارای معلولیت بسیار مشتاق به یادگیری هستند و برای این‌که خود را اثبات کنند می‌جنگند، توانیابانی که ما با آن‌ها همکاری داریم با تمرکز بالا در کار اعتمادبه‌نفس خود را افزایش داده‌اند و باعث بالا رفتن روحیه کار تیمی در مجموعه ما شدند.
او در پایان اضافه کرد: باید ترس را کنار گذاشت و به سراغ جامعه افراد دارای معلولیت برای استخدام رفت؛ تا نتیجه مناسب گرفته شود.
قضاوت را کنار بگذاریم
محمد شهرمیانی نیز با بیان این که تفاوت افراد دارای معلولیت برای مدیران منابع انسانی باید مثل تفاوت افراد در چپ‌دست یا راست‌دست بودنشان باشد گفت: باید نگاهمان به افراد دارای معلولیت خالی از دلسوزی و بر پایه شایستگی باشد. اگر آن‌ها شرایط موقعیت شغلی را داشته باشند باید مدیران بدون ترس آن‌ها را استخدام کنند چراکه عمدتاً وفاداری افراد دارای معلولیت به سازمان بیشتر است و زمانی که در سازمان رشد می‌کنند به آن پایبند می‌مانند.
شهرمیانی با تأکید بر این‌که باید قضاوت را در رابطه با توان­یابان کنار گذاشت افزود: اگر بدون جهت‌گیری ذهنی به سراغ افراد دارای معلولیت برای استخدام برویم می‌توانیم استعدادهای خوبی را میان آن‌ها پیدا کنیم و سازمان خود را ارتقا بدیم.
شاهین طبری با ذکر تجربه خود از استخدام افراد دارای معلولیت گفت: ما در شرکت چارگون چندین تجربه کاری خوب با افراد دارای معلولیت داشتیم. او با تأکید بر پتانسیل افراد دارای معلولیت افزود: انگیزه و اراده‌ای که این افراد دارند باعث می‌شود بسیار متعهد و خوب کار کنند.
دوستی از جامعه توانیابان داشته باشیم
وحید رجبلو بنیان‌گذار توانیتو نیز در این نشست با بیان این که باید نگاه دلسوزانه را در برخورد با افراد دارای معلولیت کنار گذاشت گفت: من در شرکت خودم وقتی افراد دارای معلولیت برای استخدام می‌آیند تنها به شایستگی آن‌ها نگاه می‌کنم.
رجبلو با تأکید بر این‌که جامعه باید افراد دارای معلولیت را ببیند پیشنهاد کرد: همه جامعه سعی کنند در میان دوستانشان فرد دارای معلولیت داشته باشند تا متوجه توانمندی آن‌ها شوند و تغییر نگرش به توانیابان در آن‌ها اتفاق بیافتد.




کد مطلب: 122863
برچسب ها: معلولان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *